Fasciculele laser ţin celule vii pe loc. Fasciculele pot fi folosite pentru a roti celulele pentru o fotografiere de detaliu.

Lumea în care trăim este plină de lumină și aceasta este esenţială pentru a asigura viața pe planeta noastră. De aceea este mai mult decât firesc să onorăm trei oameni de știință care au inventat noi modalități de a folosi razele de lumină pentru a explora lumea.

Premiul Nobel pentru fizică din 2018 a fost acordat lui Arthur Ashkin, lui Gérard Mourou și Donnei Strickland pentru producerea unor instrumente din fascicule de lumină. Ashkin a câștigat jumătate din premiu pentru crearea unor "pensete optice", care sunt de fapt fascicule de lumină ce au capacitatea de a manipula obiecte minuscule, precum celulele sau atomii, în timp ce Mourou și Strickland au câștigat cealaltă jumătate pentru inventarea unei tehnologii care generează impulsuri laser ultrascurte și de înaltă intensitate, tehnologie folosită în chirurgia oftalmologică, științele materialelor, studierea proceselor foarte rapide și fizica plasmei, între altele.

Impresia generală este că medicina modernă avansează în ritm alert, şi nu greşim crezând astfel. Antibioticul a înlocuit arsenicul, iar anestezia un glonţ ţinut între dinţi, pentru a da doar două exemple.
Dar veştile nu sunt toate bune. Dacă aţi urmărit ştirile din ultimii ani cu privire la mamografie, scanarea pentru detectarea cancerului de prostată, medicaţia pentru scăderea colesterolului - pare că lucrurile au scăpat un pic de sub control în anumite zone. Aceste practici au fost găsite ineficiente. Acest fenomen este numit "fiasco medical" (din engleză, "medical reversal"). Aşadar, anumite tratamente sunt aplicate pe milioane de pacienţi, miliarde de euro sunt cheltuite, iar când, în fine, se efectuează teste clinice serioase, se observă că presupunerea iniţială, care a dus la promovarea unei practici medicale, a fost greşită. "Fiascoul medical", dincolo de efectele negative asupra pacienţilor, este un fenomen care subminează încrederea în medicină.

Un studiu recent, care a analizat teste clinice controlate derulate pe o perioadă de 15 ani, reflectate în peste 3.000 de articole din trei mari publicaţii medicale din SUA şi Marea Britanie, a dezvăluit un număr de 396 de fiascouri medicale, adică de proceduri, dispozitive şi practici medicale ineficiente, utilizate de personalul medical.

Imaginea ALMA captând discul de hidrogen ce înconjoară gaura neagră din centrul Căii Lactee. Culorile reprezintă mişcarea gazului în raport cu Pământul, porţiunea roşie indicând depărtarea, iar albastrul apropierea de Terra.
 Credit: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), E.M. Murchikova; NRAO/AUI/NSF, S. Dagnello

O echipă de cercetători condusă de astrofizicianul Elena M. Murchikova a anunțat observarea discului de acreție din jurul găurii negre din centrul galaxiei Calea Lactee, utilizând telescopul ALMA (Atacama Large Millimeter Array (ALMA) din Chile. Centrul galactic este la 26 de mii de ani-lumină de Terra, iar Sagittarius A*, gaura neagră din centrul galaxiei, are o masă de 4 milioane mai mare decât cea a Soarelui.

Agenţia Spaţială Europeană (ESA) are două mari proiecte în pregătire: LISA (Laser Interferometer Space Antenna) şi Athena (Advanced Telescope for High-ENergy Astrophysics). LISA va fi primul detector spaţial de unde gravitaționale, iar Athena va fi cel mai mare observator de raze X, care va avea capacitatea, odată devenit funcţional, să investigheze fenomene spaţiale caracterizate de energii foarte mari, cu o acurateţe fără precedent.

Zona geotermală Dallol din Etiopia este considerată drept unul dintre mediile cele mai ostile vieţii de pe Terra. Apa este de 3 ori mai sărată decât apa oceanului, este contaminată cu metale grele, cu temperaturi de până la 110 grade Celsius, iar aciditatea este extrem de ridicată. Şi cu toate acestea o echipă de cercetători, curioşi cu privire la limitele vieţii pe Terra, a descoperit că ceva trăieşte în acest mediu extrem.

Universul pare a fi mai tânăr cu... un miliard de ani. În 1929 astronomul Edwin Hubble a descoperit că galaxiile se îndepărtează de Terra în toate direcţiile. Cu cât sunt mai departe, cu atât viteza cu care se îndepărtează este mai mare. Concluzia? Universul se află în expansiune!

Cât timp pot supraviețui bacteriile? Microbiologii încearcă să afle acest lucru prin păstrarea a două tipuri de bacterii, Chroococcidiopsis şi Bacillus subtilis, în flacoane de sticlă etanşe și verificarea acestora în mod regulat, timp de 500 de ani. Proiectul se alătură unui număr de experimente pe termen lung, de la demonstrarea smolii ca lichid până la urmărirea evoluţiei bacteriei Escherichia coli pentru 30 de ani.

Prima lansare spaţială a Indiei în 2019 s-a produs pe 24 ianuarie. Într-un rar zbor de noapte de la baza spaţială Satish Dhawan Space Centre din Sriharikota, Agenţia Spaţială Indiană ISRO a adus pe rampă o versiune nouă a rachetei PSLV, denumită DL, cu doar 2 boostere, în loc de cele 6 cu care este echipată de obicei. A fost vorba despre zborul cu indicativul C44.

Compania Waymo, deţinută de Alphabet (compania mamă şi pentru, printre altele, Google), tocmai a făcut un alt pas important spre aducerea autoturismelor autonome în mainstream, primind aprobarea pentru a înființa o fabrică în Michigan. Aceasta va fi prima fabrică din lume care va fi dedicată în întregime producerii în masă autovehiculelor autonome de nivel 4 (nu este nevoie de şofer pentru a asigura siguranţa călătoriei; nivelul 5, ultimul, în plus, menţionează volanul ca fiind "opţional".).

Cu precizie asiatică, la un an de la precedentul zbor, o nouă rachetă Epsilon s-a ridicat de la baza spaţială Kagoshima, în sud vestul ţării. A fost a cincea lansare pentru mica racheta japoneză, de la intrarea sa în operare în septembrie 2013. Totodată prima pentru Japonia pe 2019 şi prima în care racheta a avut încărcătură multiplă.

Lansarea satelitului Chinasat 2D | 10 ianuarie 2019

Prima lansare a anului 2019 a avut loc din China, mai precis de la baza spaţială Xichang din sud-vestul ţării. Joi, 10 ianuarie, o rachetă CZ 3B a plasat cu succes într-o traiectorie GTO (orbită de transfer geostaţionară), satelitul de comunicaţie  Zhongxing 2D, ce va fi cunoscut în Occident sub denumirea Chinasat 2D. Construit de CAST (China Academy of Space Technology), el face parte din familia Zhongxing/Chinasat, sateliţi implementaţi pe platforma DFH-4 şi folosiţi în mare parte pentru comunicaţii militare în banda Ku. Alţi doi sateliţi din aceeaşi familie fuseseră lansaţi în 2012 (2A) şi respectiv 2015 (2C).

Refugiaţi Afganistan

Lumea se confruntă cu multiple probleme de sănătate. Acestea variază de la epidemii ale unor boli împotriva cărora ne putem vaccina, cum ar fi rujeola și difteria, creşterea rezistenţei agenților patogeni la medicamente sau creșterea incidenţei obezităţii la impactul asupra sănătății al poluării mediului, al schimbărilor climatice și al crizelor umanitare multiple.

Într-un studiu recent ingineri de la Universitatea Wisconsin-Madison descriu un dispozitiv care ajută la pierderea greutății și care este mai puțin invaziv decât operația. Implantul în cauză, de mărimea unei monede și gros de un milimetru, se atașează pe exteriorul stomacului și utilizează energie generată de mișcările stomacului pentru funcționare.

Publicam acest prim articol dedicat primei lansări a Falcon Heavy, la câteva zile de la acest eveniment (Falcon Heavy a fost lansată pe 6 februarie a.c.), încercând să depăşim euforia de moment ce a fost trăită la nivel planetar şi să vedem, la rece, ce înseamnă acest zbor pentru industria spaţială. Nu este un articol uşor, de genul celor cu care presa v-a obișnuit, dimpotrivă, însă credem că aduce o perspectivă ce merită luată în considerare.

Două maimuţe au păşit pe urmele oii Dolly, clonate în 1996, şi au devenit primele primate care au fost clonate în urma transferului de ADN. Cele două exemplare identice de macac cu coadă lungă, Zhong Zhong şi Hua Hua, s-au născut în urmă cu opt săptămâni, respectiv şase săptămâni într-un laborator din China. Succesul cercetătorilor chinez marchează un moment semnificativ în cercetarea privind clonarea. Studiul privind clonarea maimuțelor a fost publicat în revista Cell.

În imagine: nori groşi de praf ce blochează observarea Căii Lactee. Credit: NASA

Proiectul de cercetare "Dark Energy Survey" a descoperit recent 11 "curenţi stelari" în Calea Lactee. Curenţii stelari (eng. stellar streams) sunt grupări de stele aparţinând în trecut unor alte galaxii sau unor clustere de stele din apropierea galaxiei noastre. Găsirea și înțelegerea acestor curenţi stelari ne-ar putea ajuta să înțelegem mai bine originile Căii Lactee și distribuția materiei întunecate.

Cunoașterea a două limbi străine în loc de una se dovedește benefică pentru copiii de grădiniță, întrucât acest lucru conduce la dezvoltarea unui control superior al impulsurilor – capacitatea de a opri o reacție impulsivă și de a alege un răspuns mai adecvat situației.

În prezent singurul mecanism de reglare homeostatică a masei de grăsime din organism este constituit de sistemul leptinic (leptina, un hormon, a fost descoperit în 1994). O echipă de cercetători de la University of Gothenburg din Sweden a publicat recent rezultatele unui studiu pe şoareci care indică existenţa unui alt sistem de reglare a grăsimii.

Vrei să dispui de un creier eficient chiar și la bătrânețe? Vrei să te protejezi de senilitate și probleme cardiovasculare? Vei găsi în continuare un alt supliment motivațional – legătura exercițiului fizic cu volumul creierului.

Sănătatea creierului descrește pe măsura înaintării în vârstă. Descreșterea se referă la volumul său, care se micșorează cu aproximativ (în medie) 5% pe decadă după 40 de ani. La bătrânețe, peste 70, vei avea garantat un creier mai mic decât astăzi, după cum se întâmplă, de altfel, și cu mușchii care se atrofiază treptat.

Vocile familiare pot îmbunătăți activitatea de procesare a limbii vorbite printre copiii școlari, conform unui studiu realizat de NYU's Steinhardt School of Culture, Education, and Human Development. Cu toate acestea, avantajul unei voci familiare constă în faptul că acest lucru ajută copiii să proceseze și să înțeleagă cuvinte pe care deja le cunosc, nu și cuvinte noi care nu se află în vocabularul lor.

Conform unui studiu realizat de NYU's Steinhardt School of Culture, Education, and Human Development, copiii bilingvi procesează mai bine informațiile privind persoana care vorbește, fiind mai eficienţi în a distinge vocile, comparativ cu colegii lor monolingvi. Rezultatele, publicate în revista Bilingualism: Language and Cognition, sugerează un alt avantaj al vorbirii mai multor limbi, dincolo de beneficiile cognitive cunoscute deja.

Una dintre ideile fundamentale din mecanica cuantică este aceea că obiectele cuantice, cum ar fi fotonul ori electronul, sunt în acelaşi timp şi particulă, şi undă. Într-adevăr, realitatea pe care ne-o dezvăluie mecanica cuantică este greu de digerat pentru o minte obişnuită cu o realitate de zi diferită, unde obiectele par a fi doar obiecte, iar undele doar unde...

Curbarea spaţiu-timpului generează "forţe mareice" care se exercită asupra funcţiei de undă a unui sistem cuantic. Folosind un interferometru cu impuls dual cercetători de la Universitatea Stanford şi Universitatea din Birmingham  au măsurat modificările apărute ca urmare a acestor forţe. Pe scurt, cercetătorii au observat că introducerea unui corp cu masă în apropierea unui sistem cuantic produce modificări ale spaţiu-timpului măsurabile, identificând pentru prima oară efectele gravitaţiei asupra unui sistem cuantic.

Pe 5 martie 2016 un alt asteroid va trece în apropierea Pământului. 2013 TX68 este estimat de biroul NEO (Near Earth Objects) al Jet Propulsion Laboratory (JPL) / NASA la 30 m în diametru. Deocamdată magnitudinea să vizuală este 25, ceea ce înseamnă că el este destul de departe, însă se apropie rapid. Pe moment, din cauza distanţei, măsurătorile optice lasă o plajă largă de posibilităţi, în sensul că asteroidul ar putea trece oriunde între 17.000 km altitudine (în stratosferă) şi respectiv 14 milioane de km (mult dincolo de orbita Lunii). El se va mai apropia de mai multe ori de Pământ secolul acesta.

Infractorii cibernetici se îmbogăţesc în urma furtului datelor cardurilor bancare, de credit sau de debit, ca urmare a accesului neautorizat în bazele de date ale unor companii, ca Target sau Depot. Thomas J. Holt, criminolog, a coordonat un studiu privind infracţionalitatea cibernetică, ale cărui rezultate au fost publicate recent în revista Deviant Behavior.

Subcategorii

Prin "ştirile zilei" ne propunem să prezentăm o selecţie a celor mai relevante articole din ştiinţă şi tehnologie, publicate în română sau engleză.

Premiul Nobel. Articole despre câştigătorii premiilor Nobel şi despre realizările ştiinţifice ale acestora.

Dacă găsiţi scientia.ro util, susţineţi site-ul printr-o donaţie.

Găzduire 2019: 485 €. Donat: 121.55