Raportul dintre Calea Lactee şi sfera tuturor atomilor din univers, puşi împreună

Imediat după Big Bang, universul nostru era un loc fierbinte şi dens, care a intrat rapid într-o stare de expansiune. Pe măsură ce s-a mai răcit, protonii şi neutronii au format elemente uşoare, ca: hidrogenul, heliul şi litiul. Ulterior, sub puterea gravitaţiei, materia s-a aglutinat, iar elemente mai grele au luat naştere în cadrul unor diverse procese cosmice.

Să ne imaginăm că am putea aduna toţi atomii de materie obişnuită din univers şi i-am pune unul lângă altul. Ce volum ar ocupa în raport cu volumul universului observabil?

Dar materia astfel aglomerată ar suferi un colaps gravitaţional. Cât de mare ar fi gaura neagră care s-ar forma din materia din întregul univers, raportată la universul observabil?

Psoriazisul este o boală a pielii care se manifestă prin formarea de zone de piele îngroșată, roșie, ce generează mâncărime. Primele două starturi ale pielii, de la suprafață, se numesc epiderma și derma. Celulele noi formate la baza epidermei se deplasează în sus în mod constant pentru a înlocui celulele vechi de mai sus. În mod normal, îi ia aproximativ o lună unei celule noi pentru a completa acest proces.

Iată trei întrebări la care trebuie să găsiţi răspunsul corect.

1) Un baston şi o minge costă 1,10 lei în total. Bastonul costă cu 1 leu mai mult decât mingea. Cât costă mingea?

2) Dacă cinci maşini produc 5 jucării în 5 minute, de cât timp au nevoie 100 de maşini pentru a produce 100 de jucării?

3) Petalele de nufăr acoperă o parte din suprafaţa unui lac. Suprafaţa acoperită de petale se dublează cu fiecare zi. Dacă este nevoie de 48 de zile pentru ca petalele de nufăr să acopere întreaga suprafaţă a lacului, de cât zile este nevoie pentru acoperirea a jumătate din suprafaţa lacului?

Scrie pe o bucată de hârtie rezultatele ori fii sigur că le ţii minte, apoi continuă articolul.

Imagistica fotoacustică, o tehnologie avansată care combină undele sonore de înaltă frecvență cu lumina laser - le oferă cercetătorilor și medicilor un nou mod de a vizualiza țesutul viu.

Imagine obținută prin imagistică fotoacustică a vaselor de sânge dintr-o palmă. Culoare arată adâncimea vaselor de sânge.
Matsumoto et al. (2018) Scientific Reports, CC BY 4.0

Expresia "a vedea înseamnă a crede" este uneori la fel de adevărată în știință ca și în alte domenii ale vieții. Imaginile științifice deschid perspective ascunse care sunt invizibile ochiului liber din lumea microscopică a celulelor, moleculelor și chiar și a atomilor până la cele mai îndepărtate galaxii. Multe dintre aceste imagini sunt create folosind sisteme care se bazează pe fascicule de lumină. Dar în biologie și medicină astfel de sisteme au unele dezavantaje: lumina nu poate pătrunde prea departe în țesutul biologic fără a fi împrăștiată, imaginile rezultate fiind neclare. Deși razele X pot pătrunde mai adânc, ele sunt dăunătoare celulelor, deci utilizarea lor trebuie redusă la minim.

În general se spune că date fiind nenumăratele efecte asupra creierului, modul în care medicamentele anestezice funcționează la nivel molecular este un mister. Dimpotrivă! Ca cercetător pentru o lungă perioadă în domeniul farmacologiei, cred că există un număr suficient de date care să arate că nu este chiar atât de misterios. Mai întâi, câteva informații - și o mică lecție de istorie - despre anestezice.

În articolul de faţă am realizat un sumar al cărţii de fizică de clasa a IX-a, ce poate fi folosit de cei interesaţi pentru a-şi reîmprospătata cunoştinţele ori pentru a-şi consolida ceea ce ştiu.

Optica Geometrică

Fascicul de lumină: un grup de raze de lumină care pot fi concurente într-un punct (fascicul conic) sau paralele (fascicul paralel).
     » Fasciculul conic poate fi divergent, când razele sale pleacă din vârful conului, sau convergent, când sensul razelor este spre vârful conului.

Principiile Opticii Geometrice:
     » Principiul propagării rectilinii a luminii: Într-un mediu transparent și omogen lumina se propagă în linie dreaptă.
     » Principiul independenței fasciculelor de lumină: Drumul unei raze de lumină este independent de acțiunea altor raze.
     » Principiul reversibilității drumului razelor de lumină: Drumul unei raze de lumină nu depinde de sensul ei de propagare.

În 2018, câștigătorul competiției "Statistica internațională a anului", organizată de Societatea Statistică Regală (RSS), a fost numărul 90,5%. Ce reprezintă acesta? Este procentajul de plastic care nu a fost niciodată reciclat. De ce este acest lucru foarte important?

În acest articol vom demonstra una dintre cele mai faimoase ecuații din matematică: ecuația lui Euler. Această egalitate este apreciată de mulți savanți (ca de exemplu, Richard Feynman) ca fiind o adevărată "bijuterie" matematică, întrucât combină cinci constante matematice fundamentale (, , și numerele 1 și 0), care par să fie din ramuri complet diferite ale matematicii, într-o singură ecuație simplă și elegantă.

Împreună, relativitatea generală și mecanica cuantică par să descrie toată realitatea observabilă. Și totuși, ele nu pot fi adevărate în același timp. Ele trebuie unite într-o teorie mai profundă, necunoscută deocamdată. După un secol de muncă din partea celor mai strălucite minți ale fizicii, de ce încă ne scapă această teorie unificată?

Să luăm următorul scenariu. Mai aveți puțin până la terminarea unei zile încărcate la lucru, când un comentariu din partea șefului vă ia ce a mai rămas din răbdarea voastră. Vă întoarceți, cu fața roșie, către sursa indignării. În acel moment vă opriți, vă gândiți, și alegeți să nu vă exprimați nemulțumirea. La urma urmelor, ziua este aproape gata.

Comprimarea fişierelor se referă la reducerea spaţiului ocupat de acestea pe mediul de stocare. Dar fişierele nu sunt bureţi, pe care să-i comprimăm  supunându-i unei forţe. Fişierele sunt formate din biţi. Să luăm, de pildă, formatul zip. Orice utilizator de calculator este familiar cu acest tip de comprimare. Ce se întâmplă atunci când cerem utilitarului de comprimare să transforme un fişier în format zip? Imaginile pot fi comprimate ușor, reducând numărul de pixeli și astfel spațiul ocupat pe mediul de stocare de fişierul comprimat, dar în cazul fișierelor de tip text nu este așa de ușor. Nu putem șterge litere din text, cum am șterge pixeli din imagini, întrucât textul nu ar mai fi lizibil.

În acest articol, vom prezenta algoritmul dezvoltat de David A. Huffman pentru comprimarea fișierelor text.

Algoritmii sunt  o parte esenţială din instrumentarul oricărui programator, dar cunoştinţe de bază despre subiect pot fi de ajutor şi neprogramatorilor în rezolvarea de probleme. În articolul de faţă vom vorbi despre o metodă de rezolvare a problemelor numită Divide et impera şi vom explica un algoritm de sortat numere folosind această metodă.

La școală ați învățat mulțimea numerelor naturale, mulțimea numerelor întregi și așa mai departe, dar v-ați gândit vreodată care este suma tuturor numerelor naturale? Parcă v-aţi gândi că ar trebui să fie infinit, nu? Totuși, răspunsul adevărat este -1/12, iar în acest articol tocmai acest lucru vom demonstra.

Mai jos este rezumatul cărţii de fizică de clasa a VIII. Se vrea un instrument util atunci când aveţi nevoie să revedeţi o formulă, o definiţie, o unitate de măsură, pe care le-aţi învăţat în clasa a VIII-a.

Iată mai jos un rezumat al materiei de clasa a VIII-a de chimie. În doar câteva pagini sper să fi reuşit să surprind tot ceea ce trebuie reţinut din cartea de chimie.

Fiind vacanţă, pentru câteva zile m-am dedicat cărţii de matematică de clasa a VIII-a. O bună introducere pentru mine şi sper că poate fi un bun rezumat pentru oricine are un interes în matematica de clasa a VIII-a.

Întrucât studiul chimiei începe în clasa a şaptea, iar eu tocmai am terminat anul şcolar, m-am gândit să scriu un scurt articol cu toate noţiunile teoretice pe care le-am asimilat în acest an. În felul acesta mă voi putea folosi de acest articol în viitor şi poate voi ajuta şi alţi elevi.

Termenul "inteligenţă artificială" (IA) a fost folosit prima dată în 1956 în denumirea întâlnirii unui grup de cercetători din Dartmouth, un colegiu Ivy League din SUA. La acea întâlnire de pionierat, participanţii au discutat despre cum computerele vor efectua în curând toate activităţile umane ce necesită inteligenţă, inclusiv să joace şah sau alte jocuri, să compună muzică bună şi să traducă texte dintr-o limbă în alta. Aceşti pionieri erau foarte optimişti, deşi aspiraţiile lor nu erau surprinzătoare.

În acest articol, ne vom concentra pe aflarea cardinalului (numărul elementelor unei mulţimi) reuniunii a două sau trei mulţimi, folosindu-ne de operaţiile cu mulţimi. Articolul este adresat în principal elevilor de clasa a VI-a, dar metoda explicată poate fi folosită de oricine în rezolvarea de probleme.

Cum am parcurs deja materia de clasa a VI-a (de unul singur, nu încă la clasă), m-am gândit să pun cap la cap toată partea teoretică ce priveşte geometria şi, desigur, să o public pe Internet, pe blogul meu. În felul acesta îmi va fi mie de folos, cândva în viitor, dar mai ales sper să folosească cât mai multor elevi interesaţi.

Misiunea Rosseta a Agenţiei Spaţiale Europene ce a constat în aterizarea pe cometa 67P a fost una dintre cele mai îndrăzneţe din istorie. Ideea de a ateriza pe o bucată mică de piatră acoperită cu gheaţă aflată la 300 de milioane de kilometri depărtare de Pământ, deplasându-se către Soare cu o viteză apropiată de 135.000 km/oră este incredibilă, mai ales că a şi reuşit!

Eseul (referatul), ca o formă de evaluare primară, ar trebui să dispară. Tipul acesta de idee îngrozeşte lumea academică, dar este o idee pe care cred că toţi ar trebui să o luăm în considerare. Noutăţile conform cărora există "fabrici de trişat", ce afectează universităţile din Australia (fenomen larg răspândit şi în România. n.tr.), nu au fost în fapt noutăţi pentru nimeni din interiorul acestora.

Aţi întâlnit probleme în care există multe combinaţii de elemente şi nu aţi ştiut cum să le rezolvaţi rapid, necesitând foarte multe calcule? În acest articol o să încerc să prezint pe scurt o metoda uşoară de a calcula un număr mare de posibilităţi.

În acest articol vom vorbi despre metoda falsei ipoteze şi despre modul în care aceasta poate fi folosită pentru rezolvarea unor probleme de matematică. Această metodă se predă la nivelul clasei a patra (nu la clasă, cel puţin nu la şcoala mea, ci în cadrul Centrului de Excelenţă în Matematică, Bucureşti).

MatematicăÎn acest articol vom vorbi foarte pe scurt despre sistemul de numeraţie zecimal şi sistemul de numeraţie binar. În fapt, ce ne propunem este să explicăm care este esenţa celor două sisteme de numeraţie şi care este diferenţa esenţială dintre cele două sisteme.

Matematica distractivăÎn acest articol vor fi explicate câteva reguli de calcul cu puteri. Cu alte cuvinte, vom vorbi despre următoarele: a) înmulţirea puterilor cu aceeaşi bază, b) puterea unei puteri şi c) împărţirea puterilor cu aceeaşi bază.

MatematicaÎn acest articol vom prezenta ce este ridicarea la putere şi aspectele fundamentale ale ridicării la putere. De asemenea, vom vorbi despre o metodă de calcul a sumelor de puteri.

MatematicaO metodă uşoară de rezolvare a ecuaţiilor constă în folosirea proprietăţilor egalităţii. În acest articol vom arăta cum funcţionează, iar la final vom rezolva o ecuaţie cu ajutorul acesteia.

MatematicaÎn cartea de clasa a V-a am descoperit o metodă interesantă de a rezolva probleme. Aceasta se numeşte metoda presupunerii false ori metoda falsei ipoteze. Ea constă în următoarele: se face o presupunere falsă legată de enunţul problemei, se analizează nepotrivirile enunţului şi, înţelegând cauzele nepotrivirilor, se ajunge la rezolvarea cerinţelor problemei.

MatematicaÎn acest articol vom vorbim despre divizori şi multipli. Noţiunile se regăsesc în capitolul „Operaţii cu numere naturale” din clasa a 5-a. Deşi nu sunt noţiuni complicate, cred că ele pot pune probleme de înţelegere celor mai puţin atenţi la clasă.