Masa Soarelui este enormă, atât de mare că toate celelalte obiecte cosmice însumează abia 0,2% din masa sistemului solar. În acest articol am stabilit un raport între masa şi diametrul corpurilor din sistemul solar (Soarele şi planetele, ignorând sateliţii naturali ai planetelor, planetele pitice, asteroizii etc.), pentru a face o comparaţie vizuală între masa acestora.

Sistemul nostru solar

Sistemul solar este constituit din 8 planete, dintre care patru sunt cu suprafaţă solidă (Mercur, Venus, Pământ şi Marte), iar patru sunt gazoase (Jupiter, Saturn, Neptun şi Uranus).

Dinţii trăiesc o "viaţă" extremă. Atunci când mestecăm mâncarea, dinţii exercită o forţă de până la 120 kgf. Tot felul de alimente ajung în contact cu dinţii: de la mâncare uşor de mestecat, precum orezul fiert, până la mâncare tare, precum diverse tipuri de bomboane, oase etc. Dulciurile, de care bacteriile sunt "îndrăgostite", datorită conţinutului crescut de zahăr, contribuie la agresiunea asupra dentiţiei noastre. Alternăm băuturile calde (cafea, ceai, lapte cald) cu alimente/băuturi reci (îngheţată, apă de la frigider, lapte rece), supunând dinţii unor procese repetate de încălzire şi răcire.  În plus, dinţii stau într-un mediu umed fără încetare. Într-un astfel de context, mai este de mirare că dinţii ajung să fie afectaţi? că avem nevoie de dentist pentru a stopa diverse evoluţii negative (carii, infecţii) şi a încerca să redăm dinţilor funcţionalitatea?

Dar există vreo modalitate de a păstra dinţii intacţi pe tot parcursul vieţii, de a scăpa de nevoia de a merge la dentist? Un cercetător american, dentist şi doctor în domeniul stomatologiei, crede că oricine îşi poate menţine dentiţia în stare perfectă pe parcursul întregii vieţi, cu o minimă îngrijire. Iată cum.

Una dintre ciudăţeniile universului este următoarea: nimic nu poate călători cu o viteză mai mare decât viteza luminii, în raport cu un alt obiect, într-o zonă a universului. Mai precis, informaţia nu poate călători cu o viteză mai mare decât c, viteza luminii. O altă ciudăţenie este că un foton se deplasează cu viteza luminii faţă de orice altceva. O întrebare pe care am primit-o cu ceva vreme în urmă este următoarea: ce se întâmplă atunci când pui în relaţie doi fotoni? Se deplasează un foton cu viteaza luminii faţă de cel de-al doilea?

Distanţa dintre Terra şi Lună, luând în calcul dimensiunea celor două corpuri cereşti

Distanţele dintre corpurile din sistemul nostru solar sunt enorme. Din această cauză modelele din cărţi ori de pe site-urile web de cele mai multe ori nu reprezintă distanţele dintre corpurilor cosmice ori dimensiunea comparativă a acestora la scară. Este practic imposibil, de exemplu, să reprezinţi sistemul nostru solar, prezentând în acelaşi timp la scară atât dimensiunea planetelor şi a Soarelui, precum şi distanţele dintre acestea.

Înmulţirea mentală a doua numere formate din două cifre, ca, de exemplu, 78x93, poate fi destul de dificilă pentru o minte neantrenată. În cadrul acestui articol vă prezentăm o metodă simplă care, cu puţină practică, vă pot ajuta să ajungeţi un adevărat maestru al matematicii mentale. Odată însuşită, metoda poate fi extrem de utilă pentru elevi, la clasă, dar şi în alte contexte în care este util să poţi face rapid un calcul mental.

În articolul de faţă vrem să răspundem la următoarea întrebare: de ce uşa cuptorului cu microunde nu este complet transparentă? Dacă ar fi transparentă, am putea vedea mult mai bine ce se întâmplă în interior când gătim ori încălzim ceva, nu? De ce fabricanţii de cuptoare cu microunde insistă în a bloca vederea deplină a interiorul dispozitivului?

În acest articol veţi învăţa câteva trucuri matematice pentru a stabili rapid dacă un număr este divizibil cu 2,3,4,5,6,7,8 ori 9. Vor fi explicate metode pentru fiecare caz de divizibilitate, în parte.

Energia geotermală este energia generată de Pământ şi care ia diferite forme de manifestare: izvoare subterane fierbinţi, vulcani, geyseri şi alte fenomene geologice. Această energie este generată ca urmare a temperaturii extrem de ridicate din zona centrală a Terrei, care poate ajunge până aproape 7 mii de grade Celsius.

Cât îi ia unui foton să ajungă de pe Terra pe Lună? La o distanţă de 384.400 km, 1,255 secunde

Viteza luminii în vid este de 299.792.458 metri pe secundă. Viteza luminii în vid este o constantă universală care a fost măsurată precis cu ajutorul laserelor. Dar cât de impresionantă este această viteză, în fapt, atunci când luăm în calcul distanţe mari? Iată trei animaţii care ne dau o foarte bună idee despre ce înseamnă viteza luminii la nivel local (al plantei noastre) şi la o scară mai mare, atunci când un foton se deplasează până la Lună ori până la planeta Marte.

Un studiu publicat recent de prestigioasa publicaţie "The Lancet" arată că "hrana în Antropogen reprezintă una dintre cele mai mari provocări pentru sănătatea oamenilor şi pentru mediu în secolul al XXI-lea".  Sistemul global deficitar în ce priveşte consumul şi producţia de hrană face ca circa 1 miliard din cele 7,5 miliarde de oameni ai planetei să nu dispună de hrană suficientă, iar 2 miliarde să mănânce prea mult hrană inadecvată.

Inerţia este tendinţa corpului de a opune rezistenţă schimbării de viteză, adică opune o forţă. Inerţia este măsurată ca o masă.

Impulsul este forţa care acţionează asupra unui corp înmulţită cu durata de timp în care acţionează forţa.

Impulsul = F*t,
unde F = forţa, iar t = timpul.

Din principiul al II-lea a lui Newton, variaţia impulsului are aceeaşi valoare cu impulsul forţei corpului. O variaţie egală a impulsului mecanic se poate obţine cu o forţă mică pe o perioadă lungă sau cu o forţă mare pe o durată scurtă.

Când ouă sau mai multe corpuri exercită forţe unul asupra celuilalt (se ciocnesc), impulsul total rămâne constant.

Dacă durata pentru ciocnire este foarte mică şi se ia în considerare sistemul înainte şi după ciocnire, forţele de frecare pot fi neglijate.

Motorul de rachetă trebuie să funcţioneze în condiţiile lipsei aerului. Acesta produce prin orificiul de ieşire un jet de gaz de mare viteză, jet rezultat în urma arderii combustibilului de la bord.

Masa gazului este mică, dar viteza lui mare demonstrează că are un impuls crescut. Racheta primeşte un impuls egal în sens opus, ceea ce duce la deplasarea acesteia.

Rolul acestui dicţionar este să fie utilizat la traducerile efectuate pentru publicarea de articole pe Scientia. Prin urmare acesta este un dicţionar de mici dimensiuni, fiind prezente doar acele concepte care prezintă dificultăţi de traducere, fie pentru că terminologia este nouă, fără o traducere larg acceptată în limba română, fie pentru că adeseori conceptele sunt traduse greşit de cei care contribuie cu articole pe site-ul nostru.

Galaxia "Micul Nor al lui Magellan", văzută aici în lumină infraroșie, dar care arată diferit atunci când este observată folosind alte lungimi de undă. ESA / NASA / JPL-Caltech / STScI

Suntem scăldați în lumina stelelor. În timpul zilei vedem Soarele, lumina reflectată de pe suprafața Pământului și cerul albastru. Noaptea vedem stelele, precum și lumina Soarelui reflectată de Lună și de planete.

Dar există mai multe modalități de a vedea Universul. Dincolo de lumina vizibilă există raze gama, raze X, lumină ultravioletă, lumină infraroșie și unde radio. Ele ne oferă noi modalități de a observa Universul.

În ultimele cinci decenii procesoarele standard ale computerelor au devenit din ce în ce mai rapide. În ultimii ani, totuși, limitele actualei tehnologii au devenit limpezi: cipurile nu pot deveni tot mai multe tranzistoare în acelaşi spaţiu la infinit. Dacă vrem să construim calculatoare tot mai rapide, ceva va trebui să se schimbe.

Centralele nucleare folosesc puterea radioactivităţii, adică a emisiei de radiaţii specifice unor anumite tipuri de atomi. Pentru a afla cum funcţionează o centrală nucleară puteţi citi acest articol. Dar radiaţiile sunt periculoase, nu? Cât de periculos este să lucrezi într-o centrală nucleară? Cât de periculos este să locuieşti în apropierea unei centrale nucleare?

O centrală nucleară este o instalaţie complexă de producere a energiei electrice din energia termică obţinută prin iniţierea şi întreţinerea unei reacţii nucleare de fisiune controlată în lanţ, proces realizat într-un reactor nuclear.

Sunt situaţii când ai nevoie de baterii tip AA, dar nu ai decât din cele mai mici, tip AAA. Sunt două soluţii, să te duci să cumperi din cele de care ai nevoie ori să foloseşti un truc foarte simplu pentru a rezolva problema. Despre ce e vorba?

Problema cu bateriile AAA este că sunt mai mici decât cele AA. Aşadar, pentru a înlocui bateriile AA cu AAA, trebuie găsită o soluţie pentru spaţiul acela liber.

Pentru a salva videoclipuri de pe Youtube există nenumărate soluţii care implică ori să instalezi o aplicaţie ori, mai simplu, un add-on pentru browserul pe care-l utilizezi. Există însă o soluţie mult mai simplă, care nu presupune instalarea de soft ori de extensii la browser (care de multe duc la încetinirea browserului).

Există o metodă simplă, pe care o puteţi testa oricând, de a grăbi considerabil viteza de încărcare a bateriei telefonului. Metoda e utilă în special atunci când trebuie să plecaţi undeva rapid şi nu mai aveţi timpul necesar pentru o încărcare clasică a bateriei.

Atunci când eşti muşcat de un țânțar ce se întâmplă este că acesta injectează proteine sub pielea ta pentru a preveni închegarea sângelui.

Organismul reacţionează la aceste proteine - şi de aici supărătoarea mâncărime.

Căldura distruge aceste proteine.

Dacă eşti unul dintre cei 10 deţinători de telefon mobil căruia i s-a întâmplat să-i cadă telefonul într-un lichid, atunci trebuie să ştii ce măsuri poţi lua pentru a încerca să ţi salvezi prietenul cel mai bun :)

Recent a fost descoperită o nouă iluzie optică, iar efectul acesteia este de-a dreptul interesant. Efectul observat este denumit "orbirea curbei" şi este detaliată într-un articol publicat de psihologul Kohske Takahshi de la Universitatea Chokyo din Japonia.

Dacă găsiţi scientia.ro util, susţineţi site-ul printr-o donaţie.

Găzduire 2019: 485 €. Donat: 121.55