Sonda spaţială OSIRIS-REx, aparţinând NASA, a fotografiat un asteroid, numit Bennu, de la o distanţă de doar 690 de metri, urmarea fiind o imagine de o rezoluţie foarte bună a obiectului spaţial amintit.

După ce sonda spaţială a ajuns în apropierea Bennu, echipa de cercetători americană care răspunde de proiectul OSIRIS-REx a observat particule care sunt ejectate în spaţiu de pe suprafaţa asteroidului. Pentru a înţelege care este cauza acestui fenomen, două săptămâni vor fi dedicate observării şi fotografierii asteroidului.

Imaginea ALMA captând discul de hidrogen ce înconjoară gaura neagră din centrul Căii Lactee. Culorile reprezintă mişcarea gazului în raport cu Pământul, porţiunea roşie indicând depărtarea, iar albastrul apropierea de Terra.
 Credit: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), E.M. Murchikova; NRAO/AUI/NSF, S. Dagnello

O echipă de cercetători condusă de astrofizicianul Elena M. Murchikova a anunțat observarea discului de acreție din jurul găurii negre din centrul galaxiei Calea Lactee, utilizând telescopul ALMA (Atacama Large Millimeter Array (ALMA) din Chile. Centrul galactic este la 26 de mii de ani-lumină de Terra, iar Sagittarius A*, gaura neagră din centrul galaxiei, are o masă de 4 milioane mai mare decât cea a Soarelui.

Agenţia Spaţială Europeană (ESA) are două mari proiecte în pregătire: LISA (Laser Interferometer Space Antenna) şi Athena (Advanced Telescope for High-ENergy Astrophysics). LISA va fi primul detector spaţial de unde gravitaționale, iar Athena va fi cel mai mare observator de raze X, care va avea capacitatea, odată devenit funcţional, să investigheze fenomene spaţiale caracterizate de energii foarte mari, cu o acurateţe fără precedent.

Universul pare a fi mai tânăr cu... un miliard de ani. În 1929 astronomul Edwin Hubble a descoperit că galaxiile se îndepărtează de Terra în toate direcţiile. Cu cât sunt mai departe, cu atât viteza cu care se îndepărtează este mai mare. Concluzia? Universul se află în expansiune!

Prima lansare spaţială a Indiei în 2019 s-a produs pe 24 ianuarie. Într-un rar zbor de noapte de la baza spaţială Satish Dhawan Space Centre din Sriharikota, Agenţia Spaţială Indiană ISRO a adus pe rampă o versiune nouă a rachetei PSLV, denumită DL, cu doar 2 boostere, în loc de cele 6 cu care este echipată de obicei. A fost vorba despre zborul cu indicativul C44.

Cu precizie asiatică, la un an de la precedentul zbor, o nouă rachetă Epsilon s-a ridicat de la baza spaţială Kagoshima, în sud vestul ţării. A fost a cincea lansare pentru mica racheta japoneză, de la intrarea sa în operare în septembrie 2013. Totodată prima pentru Japonia pe 2019 şi prima în care racheta a avut încărcătură multiplă.

Lansarea satelitului Chinasat 2D | 10 ianuarie 2019

Prima lansare a anului 2019 a avut loc din China, mai precis de la baza spaţială Xichang din sud-vestul ţării. Joi, 10 ianuarie, o rachetă CZ 3B a plasat cu succes într-o traiectorie GTO (orbită de transfer geostaţionară), satelitul de comunicaţie  Zhongxing 2D, ce va fi cunoscut în Occident sub denumirea Chinasat 2D. Construit de CAST (China Academy of Space Technology), el face parte din familia Zhongxing/Chinasat, sateliţi implementaţi pe platforma DFH-4 şi folosiţi în mare parte pentru comunicaţii militare în banda Ku. Alţi doi sateliţi din aceeaşi familie fuseseră lansaţi în 2012 (2A) şi respectiv 2015 (2C).

Publicam acest prim articol dedicat primei lansări a Falcon Heavy, la câteva zile de la acest eveniment (Falcon Heavy a fost lansată pe 6 februarie a.c.), încercând să depăşim euforia de moment ce a fost trăită la nivel planetar şi să vedem, la rece, ce înseamnă acest zbor pentru industria spaţială. Nu este un articol uşor, de genul celor cu care presa v-a obișnuit, dimpotrivă, însă credem că aduce o perspectivă ce merită luată în considerare.

În imagine: nori groşi de praf ce blochează observarea Căii Lactee. Credit: NASA

Proiectul de cercetare "Dark Energy Survey" a descoperit recent 11 "curenţi stelari" în Calea Lactee. Curenţii stelari (eng. stellar streams) sunt grupări de stele aparţinând în trecut unor alte galaxii sau unor clustere de stele din apropierea galaxiei noastre. Găsirea și înțelegerea acestor curenţi stelari ne-ar putea ajuta să înțelegem mai bine originile Căii Lactee și distribuția materiei întunecate.

Pe 5 martie 2016 un alt asteroid va trece în apropierea Pământului. 2013 TX68 este estimat de biroul NEO (Near Earth Objects) al Jet Propulsion Laboratory (JPL) / NASA la 30 m în diametru. Deocamdată magnitudinea să vizuală este 25, ceea ce înseamnă că el este destul de departe, însă se apropie rapid. Pe moment, din cauza distanţei, măsurătorile optice lasă o plajă largă de posibilităţi, în sensul că asteroidul ar putea trece oriunde între 17.000 km altitudine (în stratosferă) şi respectiv 14 milioane de km (mult dincolo de orbita Lunii). El se va mai apropia de mai multe ori de Pământ secolul acesta.

În mod natural, după ce un studiu recent a sugerat identificarea unei planete nevăzute deocamdată, intitulată "a noua planetă", s-a născut discuţii aprinse între cercetători, iar presa, în parte, a preluat informaţia şi a promovat-o, clasic, fără niciun filtru. Această a noua planetă ar avea o masă de 10 ori mai mare decât cea a Pământului şi s-ar situa în Centura Kuiper, o regiune a sistemului solar formată din obiecte îngheţate (dincolo de planeta Neptun).

Phobos, una dintre cele două luni ale planetei Marte, se dezintegrează, conform unui nou studiu care ajunge la concluzia că fisurile lungi și subțiri apărute la suprafața acestui satelit sunt provocate de atracția planetei Marte și prevestesc sfârșitul acestei luni aflate pe o orbită mult prea apropiată de Planeta Roșie.

Erupţiile solare au provocat dispariţia unei mari părţi a atmosferei marţiene în trecutul îndepărtat al acestei planete, distrugând un climat care a fost propice dezvoltării vieţii, conform unui raport al NASA care prezintă primele rezultate ştiinţifice ale misiunii sondei orbitale MAVEN.

MOO J1142+1527

O echipă de astronomi a descoperit prin intermediul a două telescoape NASA, WISE şi Spitzer, o aglomerare de galaxii extraordinar de îndepărtată, aflată la 8,5 miliarde de ani lumină distanţă şi care reprezintă cea mai îndepărtată structură cosmică observată în istoria astronomiei. Acest roi galactic cuprinde mii de galaxii, iar fiecare galaxie este formată la rândul ei din miliarde de stele. Galaxiile mai apropiate din acest roi sunt mai vechi şi mai mari decât celelalte (din roi), fiind rezultatul unor procese de canibalism galactic — de-a lungul timpului au înglobat galaxiile mai mici aflate în apropiere.

Un obiect spaţial neidentificat se va prăbuşi pe Pământ sau se va dezintegra în atmosfera terestră în 13 noiembrie, la aproximativ 56 de kilometri sud de Sri Lanka. Oamenii de ştiinţă nu ştiu deocamdată despre ce obiect este vorba.

În timp ce modulul Philae cobora spre cometa 67P/Ciuriumov-Gherasimenko, în urmă cu aproape un an, camera sa a obţinut imagini de detaliu fără precedent, de foarte aproape, ale suprafeţei acestui corp cosmic rătăcitor.

Pluto

Echipa de oameni de ştiinţă care se ocupă de misiunea sondei New Horizons a prezentat primul studiu bazat pe datele culese de sondă în timpul survolului planetei pitice Pluto, de acum 3 luni, studiu coordonat de Alan Stern şi publicat de revista Science.

Agenţia aerospaţială americană, NASA, a anunţat luni că a găsit "cele mai solide dovezi" de până acum privind existenţa apei în stare lichidă pe planeta Marte. "Acesta este un progres semnificativ, care pare să confirme că acum cursuri de apă sărată curg la suprafaţa lui Marte", a declarat John Grünsfeld, administrator asociat al Direcţiei de Misiuni Știinţifice a NASA, luni, într-o conferinţă de presă.

Cosmonautul rus Ghenadi Padalka a revenit pe Pământ sâmbătă, alături de alţi doi colegi de pe Staţia Spaţială Internaţională (SSI), devenind omul care a stat cel mai mult în spaţiu - 879 de zile în cinci misiuni.

New Horizons

Sonda spaţială New Horizons, care a realizat un survol istoric al planetei pitice Pluto în luna iulie a acestui an, are o nouă destinaţie - un planetoid îngheţat din Centura Kuiper care poate dezvălui mai multe informaţii despre această zonă de la frontiera sistemului solar şi despre procesul de formare a sistemului nostru solar, acum 4,6 miliarde de ani.

Foto: (c) www.nasa.gov

Această fotografie de o frumuseţe aparte surprinde nebuloasa planetară NGC 6818, cunoscută şi drept Nebuloasa Mica Gemă, localizată în constelaţia Sagittarius (Săgetător), la aproximativ 6.000 de ani lumină distanţă de Pământ.

Credit imagine: ESA (Agenţia Spaţială Europeană)

Telescopul spațial Hubble a surprins o imagine a cărei formă sugerează un 'fluture' cosmic, secvență foarte atractivă din punct de vedere vizual datorită multitudinii de culori în care telescopul poate reda imaginile surprinse, informează gazettetribune.com.

Imaginea a fost obţinută de misiunea NASA "Solar Dynamics Observations mission" pe 15 iulie (lungime de undă: 304 Angstromi)

Se îndreaptă Pământul către o nouă epocă de gheaţă? Dacă luăm în calcul numărul în descreştere al petelor solare, pare că ne îndreptăm către un ciclu solar fără pete solare, care ar putea duce la temperaturi mai scăzute pentru următoarele decenii.

Robotul NASA SpiritÎn 2003, NASA trimitea pe Marte roboţii Spirit şi Opportunity. Veţi citi în acest articol aventura robotului Spirit pe solul marţian şi veţi vedea imagini ale planetei Marte realizate de aparatura foto cu care robotul a fost echipat. Spirit şi-a încetat misiunea în 2010.

SupernovăCum ar fi să aveţi o „maşină a timpului” şi să vizionaţi pe un ecran TV o lună întreagă din istoria timpurie a Universului ce se desfăşoară în timp real sub ochii dvs.? Iată scenariul prezentat de David Rubin de la departamentul Energie al Laboratorului Naţional Lawrence Berkeley.

Dacă găsiţi scientia.ro util, susţineţi site-ul printr-o donaţie.

Găzduire 2019: 485 €. Donat: 121.55