Peștii-lanternă au organe cu bacterii strălucitoare, pe care le folosesc pentru a transmite semnale luminoase.

Un sfert din speciile de pești înoată în grup. Acest comportament este rar noaptea. Peştele-lanternă înoată însă şi noapte în grup, folosind organe speciale umplute cu bacterii bioluminescente pentru a crea semnale luminoase, observate de ceilalţi din grup.

Zona geotermală Dallol din Etiopia este considerată drept unul dintre mediile cele mai ostile vieţii de pe Terra. Apa este de 3 ori mai sărată decât apa oceanului, este contaminată cu metale grele, cu temperaturi de până la 110 grade Celsius, iar aciditatea este extrem de ridicată. Şi cu toate acestea o echipă de cercetători, curioşi cu privire la limitele vieţii pe Terra, a descoperit că ceva trăieşte în acest mediu extrem.

Cât timp pot supraviețui bacteriile? Microbiologii încearcă să afle acest lucru prin păstrarea a două tipuri de bacterii, Chroococcidiopsis şi Bacillus subtilis, în flacoane de sticlă etanşe și verificarea acestora în mod regulat, timp de 500 de ani. Proiectul se alătură unui număr de experimente pe termen lung, de la demonstrarea smolii ca lichid până la urmărirea evoluţiei bacteriei Escherichia coli pentru 30 de ani.

Două maimuţe au păşit pe urmele oii Dolly, clonate în 1996, şi au devenit primele primate care au fost clonate în urma transferului de ADN. Cele două exemplare identice de macac cu coadă lungă, Zhong Zhong şi Hua Hua, s-au născut în urmă cu opt săptămâni, respectiv şase săptămâni într-un laborator din China. Succesul cercetătorilor chinez marchează un moment semnificativ în cercetarea privind clonarea. Studiul privind clonarea maimuțelor a fost publicat în revista Cell.

Cercetătorii de la Universitatea Sapientia din Miercurea Ciuc au reușit să izoleze și să testeze, în premieră mondială, specii noi de bacterii care pot fi folosite la depoluarea mediului înconjurător, concluziile studiilor realizate în ultimii doi ani fiind făcute publice, vineri, în cadrul unei conferințe științifice.

Oamenii de ştiinţă cred că au rezolvat misterul imunităţii elefanţilor împotriva cancerului, boală pe care aceste animale o dezvoltă rareori în comparaţie cu omul, în ciuda faptului ca organismul lor are mult mai multe celule, potrivit unui studiu publicat în revista Journal of the American Medical Association (JAMA).

Peştera Mota - Etiopia

Cercetătorii au secvenţiat cel mai vechi genom uman din Africa, datând de 4.500 de ani, potrivit unor studii publicate joi în revista americană "Science", care oferă o nouă lumină asupra unui misterios val migrator din Eurasia spre Cornul Africii produs în urmă cu 3.000 de ani.

Analizele unor fosile ale unui strămoş al reptilelor, Bunostegos akokanensis, care a trăit în urmă cu peste 260 de milioane de ani, demonstrează că aceste animale au fost primele vertebrate cu corpul ridicat pe patru picioare.

Cercetătorii de la University of Massachusetts Medical School sunt primii care au arătat că este posibil să schimbi comportamentul unui animal prin modificări aduse comunicării neuronale. Studiul, publicat în PLOS Biology, descrie o nouă abordare privind cercetarea circuitelor neuronale ce guvernează comportamentul.

Un nou virus gigant a fost descoperit în solurile îngheţate din Siberia, fiind numit "Mollivirus Sibericum", pentru că este moale şi îşi schimbă forma cu uşurinţă. Este un nou tip de virus gigant, vechi de 30.000 de ani, găsit în solul îngheţat permanent (permafrost) din această regiune a lumii şi pe care cercetătorii au reuşit să-l trezească la viaţă.

Embrion uman
Credit: wikipedia commons

O echipă internaţională de cercetători (Karolinska Institutet, Suedia) a "cartografiat" pentru prima dată toate genele care sunt activate în primele zile ale unui ovul uman fecundat. Studiul, publicat în revista Nature Communications, asigură o înţelegere profundă a stadiului embrionic de dezvoltare a omului, iar cercetătorii speră să poată utiliza rezultatele pentru a identifica soluţii împotriva infertilităţii.

SequoiaÎn mod obişnuit, cu cât un arbore este mai înalt, cu atât frunzele sale sunt mai mici. Explicaţia matematică pentru acest fenomen se pare că fixează o limită de înălţime până la care aceştia pot creşte. De aceea, nici cele mai înalte exemplare de sequoia nu depăşesc 115 metri înălţime.

CopiiCopilăria, ca şi concept, şi-ar putea avea originile în sec. 18, când Jean-Jacques Rousseau a descris-o ca o scurtă perioadă de siguranţă înainte de greutăţile vieţii adulte. Anterior arta se dezvoltase în acord cu spiritul vremurilor, copiii apărând ca mici adulţi.

MulţimeSuntem prea liberali în ceea ce priveşte informaţia noastră genetică? Având în vedere faptul că o cantitate în creştere de informaţie genetică poate fi accesată online, mulţi cercetători cred că garantarea intimităţii donatorilor a devenit o sarcină imposibilă.

ObezZaharurile sunt necesare pentru a ne furniza energie și, în cantități moderate, ele contribuie la starea noastră de bine. Niveluri ridicate constante de zaharuri, aşa cum se găsesc la diabetici, ne distrug celulele şi, se pare, cresc probabilitatea de a face cancer.

adnPentru prima dată s-a putut observa că gene dezactivate chimic ca rezultat al stresului au rămas astfel în ovule şi în spermă, deci efectul este transmis generaţiilor ulterioare. Descoperirea este bazată pe scanările de ADN din ovulele şi sperma şoarecilor.

Celula canceroasaO celulă canceroasă obişnuită prezintă mii de mutaţii răspândite în tot genomul său şi sute de gene mutant. Cu toate acestea, numai câteva dintre aceste gene, cunoscute sub numele de gene driver, sunt responsabile pentru caracteristici precum creşterea necontrolată.

Microbiomul soluluiAsemeni oamenilor care posedă gama lor de microbi care îi ajută în toate privinţele, începând de la răspunsuri imune până la nutriţie, plantele se bazează pe o gamă largă de bacterii sau fungi pentru a-şi menţine sănătatea şi pentru a se apăra.

Circuit geneticInginerii MIT au creat circuite genetice în celule bacteriene, care nu numai că îndeplinesc funcţii logice, dar îşi amintesc, de asemenea, şi rezultatele, care sunt codificate în ADN-ul celulei şi transmise mai departe pentru zeci de generaţii.

VirusVirusurile și gazdele lor sunt într-o continuă stare de război evoluționist. Organismele gazdă încearcă să găsească moduri de a scăpa de intrușii lor parazitari, în timp ce virusurile apelează la contramăsuri pentru a evita respingerea.

Supa primordialăTotul s-a declanşat atunci când ceva a început să se descompună. În urmă cu peste 3,5 miliarde ani, undeva pe Pământ o bulă de grăsime s-ar fi descompus spontan în părţi mai mici, ducând astfel la apariţia capacităţii de automultiplicare.

Porumbel calatorPorumbeii călători sunt de obicei navigatori extrem de eficienţi, însă, în cazuri rare, lucrurile merg extrem de prost. Astfel de situaţii au fost observate de mai multă vreme, dar până de curând nu fusese găsită o explicaţie mulţumitoare a fenomenului.

Sistemul imunitarSistemul imun al adulţilor sănătoşi îşi "aminteşte" de germeni la care organismul nu a fost expus niciodată. Aceasta este noua teorie pe care un grup de cercetători de la Stanford University School au avansat-o recent. Iată pe ce se bazează concluzia acestora.

Scindarea alternativăBiologii de la MIT (Massachusetts Institute of Technology) au constatat că scindarea alternativă a ARN (acid ribonucleic) configurează noi căi de comunicaţie în ţesuturi şi poate contribui adesea la apariţia diferenţelor dintre specii.

CoronavirusStimularea sistemului imunitar ar putea să ne protejeze împotriva atacului unui virus ucigaş recent. Coronavirusul care a apărut în Orientul Mijlociu anul trecut este bine adaptat pentru a infecta oamenii. A şasea victimă a acestuia s-a stins din viaţă în februarie.