Michio Kaku este un faimos fizician, printre cei mai faimoși dintre cei implicați în popularizarea fizicii astăzi. În cadrul unui videoclip văzut de aproape 1,5  milioane de oameni acesta ne explică, sub titlul „Why Physics Ends the Free Will Debate”, cum ne demonstrează fizica faptul că avem liber-arbitru. Din păcate, argumentul său este unul slab, fără nicio valoare. Iată de ce.

Videoclipul, lung de nici două minute, îl puteți urmări aici.

Argumentul fizicianului este următorul:
• Universul nu este determinist, cum credea Einstein.
• Mecanica cuantică a arătat, prin principiul incertitudinii al lui Heisenberg, că la nivel fundamental natura este probabilistă; de exemplu, nu putem ști cu precizie poziția și impulsul unui electron. Poziția unui electron, de exemplu, poate fi estimată cu ajutorul unei ecuații (funcția de undă), dar nu stabilită cu precizie.
• Dacă determinismul nu există, atunci rezultă că avem „ceva liber-arbitru”, crede Michio Kaku.

Dar explicația nu are niciun sens, pentru că demonstrarea deținerii liberului-arbitru nu se rezumă la demonstrarea existenței unei lumi nedeterministe. E mult mai complicat. Ca să demonstrezi că avem liber-arbitru, trebuie să demonstrezi că avem abilitatea de a lua decizii conștiente în mod independent, conform propriei intenții / voințe.

Dacă lumea nu este perfect deterministă, deci deciziile mele nu sunt stabilite la începutul universului, dar deciziile mele sunt influențate de diverse probabilități care se manifestă în diverse momente ale evoluției universului- nu înseamnă că avem vreo libertate, nu? Înseamnă doar că în fiecare secundă „se stabilește” direcția în care o ia universul. Înseamnă că deciziile mele sunt luate sub această influență „non-deterministă”. Dar unde este independența? Nu există.

La limită, e ca și cum aș spune că o minge are liber-arbitru în ce privește mișcarea sa către următoarea locație, dacă este lovită la întâmplare de diverși jucători de fotbal.

În fapt, nici nu înțeleg cum poți face acest salt mental, de la a spune că universul este nedeterminist la a spune că e clar că avem liber-arbitru...

În concluzie, un univers bazat pe probabilități la nivel fundamental nu ne „dă” liber-arbitru. Deloc.

Cum am scris recent, cred că nu se poate demonstra existența liberului-arbitru, oricâte progrese am face. Pentru că, în esență, demonstrația existenței liberului-arbitru necesită o minte de care noi nu dispunem. Vezi: Motivul simplu pentru nu vom înțelege niciodată liberul-arbitru.

În legătură cu acest subiect, citiți și: Limitele de nedepășit ale minții umane