Deși liberul-arbitru pare că intră în conflict cu biologia și fizica, nu este un subiect explicabil de om

Recent, faimosul cercetător în neuroendocrinologie și autor american Robert Sapolsky a publicat o carte dedicată liberului-arbitru, intitulată „Determined: A Science of Life Without Free Will”. Cu certitudine va fi publicată și în limba română, așa cum a fost cazul și cu celelalte cărți ale acestuia.

Ce este important de reținut este că autorul crede că nu avem liber-arbitru și se străduiește să demonstreze asta în sute de pagini. Argumentele, din punctul meu de vedere, sunt irelevante pentru dezbaterea cu privire la liber-arbitru, pentru că liberul-arbitru nu este un subiect care să poată fi demonstrabil științific.

Vor urma sute de articole și videoclipuri în care cartea va fi invocată ca autoritate cu privire la opinia că liberul-arbitru este o iluzie (un articol recent, despre intenție și liberul-arbitru, extras din cartea menționată, poate fi citit aici (eng.), fiind din cap. 3 al cărții).

Nu o să intru în argumentele cărții, pentru că nu am găsit nimic nou ca argumentație. E o încercare exhaustivă de a demonstra că nu există liber-arbitru. Ceea ce nu a făcut nimeni, din câte știu, și aici mă refer la marii autori, care domină piața „gândirii” astăzi, este să demonstreze că liberul-arbitru nu poate fi demonstrat (nici că există, nici că nu există).

În final, nu se va întâmpla nimic, în sensul că această concluzie, pe lângă faptul că este ilogică, nu poate fi asumată de nimeni, consecința firească și extremă fiind aceea că ar trebui să acceptăm că suntem toți mașini, iar tot ceea ce facem este „scris” de la începutul universului. Pe bune dreptate, nu e dispus nimeni să primească palme de la un vecin, liniștindu-se singur, spunându-și: „Aia e! Nu are ce face! Omul nu are liber-arbitru!”.

Explicația pe larg cu privire la motivul pentru care discuția cu privire la liberul-arbitru este inutilă și nerezolvabilă o puteți găsi în capitolul 14 al cărții „Călătorie la granițele gândirii”, intitulat „De ce nu vom ști niciodată dacă avem liber-arbitru”, carte pe care o puteți citi integral aici.

Pe scurt, explicația pentru care liberul-arbitru este nerezolvabil pe cale științifică, fiind, în fapt, o problemă de logică, nu una de fizică sau biologie, este următoarea:
- liberul-arbitru este abilitatea de a lua decizii conștiente în mod independent (nedeterminist).
- liberul-arbitru presupune, așadar, dacă există, prin definiție, un proces necauzal, în sensul că omul ar avea independență în luarea unei decizii, indiferent de biologia sa și de legile naturii cunoscute de om.
- a explica, orice, înseamnă să stabilim o legătură între elementele a ceea ce vrem să explicăm.
- demonstrația că avem sau nu liber-arbitru constă într-o înlănțuire de demonstrații/ argumente care să susțină un punct de vedere sau altul.
- cu alte cuvinte, atunci când vrem să demonstrăm că există liber-arbitru, ceva necauzal, facem asta prin înlănțuiri de raționamente și argumente - adică ceva prin excelență cauzal.
- prin urmare, este imposibil să stabilești că ceva necauzal nu există, folosind înlănțuiri logice de argumente (cauzale), pentru că pur și simplu sunt lucruri contradictorii, incompatibile.

Dificultatea ultimă, în fapt, este următoarea: pusă în fața dificultății de a explica libertatea de a decide în afara unui lanț cauzal, mintea sucombă, pentru că tot ce știe să facă este să stabilească, de regulă fictiv, niște legături între elemente; ori asta nu poate rezolva problema liberului-arbitru.

Liberul-arbitru reprezintă una dintre limitele gândirii umane și un indicator al limitărilor noastre fundamentale. În cartea menționată am abordat toate celelalte limite fundamentale pe care le-am identificat.

Write comments...
symbols left.
Ești vizitator ( Sign Up ? )
ori postează ca „vizitator”
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • This commment is unpublished.
    InCert · 6 months ago
    Eu sunt de acord cu argumentatia Dvs., dar nu sunt de acord cu concluzia :) In urmatorul sens:
    - raspunsul la intrebarea pe care o pune OMUL- daca exista sau nu determinism, free will - necesita si poate primi un raspuns valabil pentru OM, la nivelul Omului, nu e nevoie sa gasim un raspuns "absolut", in primul pentru ca nu exista un punct de vedere "absolut".
    Deci eu zic sa nu facem ca magarul lui Buridan si sa dam un raspuns dilemei la nivelul nostru uman: NU exista free will, pentru ca Omu este parte a acestui Univers, iar acest Univers este determinist. Iar acest lucru nu trebuie sa ne tulbure excesiv, pentru ne ramane totusi un domeniu vast de "manevra", cum am zice in inginerie -suficient de multe "grade de libertate".
    • This commment is unpublished.
      Iosif A. · 6 months ago
      @InCert
      Eu cred că avem liber-arbitru, dar știu că nu pot demonstra.
      Deși în mod evident sunt diverse influențe asupra oricărei decizii, cred că pot contempla o situație și lua o decizie independent, uneori chiar împotriva propriilor interese, dacă așa vreau.

      Pe de altă parte, universul nu este determinist. Nu știm cum este și nici nu avem cum ști. Problema determinării este, din nou, un obstacol de nedepășit mental. Trece prin Hume și Kant; am scris un articol aici: https://www.scientia.ro/blogurile-scientia/blogul-scientia/8793-exista-cauzalitate-in-univers-de-ce-cauzalitatea-este-problematica.html.

      În problema liberului-arbitru nu putem vorbi de punct de vedere absolut. Chestiunea este dacă putem stabili cu certitudine dacă există sau nu. Iar faptul că, prin definiție, include lipsa oricărei cauzalități, îl scoate pe liber-arbitru din zona posibilităților gândirii noastre, care este, tot prin definiție, bazată pe raționamente, pe înlănțuiri logice, cauzale.
  • This commment is unpublished.
    Cornel · 6 months ago
    "cu alte cuvinte, atunci când vrem să demonstrăm că există liber-arbitru, ceva necauzal, facem asta prin înlănțuiri de raționamente și argumente - adică ceva prin excelență cauzal."
    Dar daca vrei sa demonstrezi ca nu exista liber-arbitru, devine o notiune cauzala, deci nu ar mai fi o problema in a te folosi de rationamente, conform teoriei tale.
    Parerea mea este ca esti patinitor cu privire la subiectul asta. Ti-ai ales apriori tabara din care faci parte, cea care crede ca exista liber arbitru si incerci sa rationalizezi o decizie pe care mintea ta a luat-o deja, facand-o sa para ca e urmarea unui proces logic. Ceea ce facem noi oamenii in general fara sa ne dam seama.
    • This commment is unpublished.
      Iosif A. · 6 months ago
      @Cornel
      În fapt, evoluția gândirii mele, trasabilă pe site, este diferită: inițial am devenit convins că nu există liber arbitru, pt că pur și simplu știința nu permite așa ceva.
      Abia pe măsură ce am început să explorez limitele minții am ajuns la constatarea că subiectul este dincolo de capacitatea de sondare a minții umane și dincolo de puterile științei; de aceea cred că este un subiect atât de vechi și fără niciun răspuns, la urma urmelor. 
      Și nu aș spune că sunt convins că avem liber-arbitru, pentru că nu sunt, dar îmi place să cred că avem. Faptul că nu putem demonstra că avem sau nu mă lasă să am această opinie, care s-ar putea să fie greșită (deși nimeni nu o va putea demonstra vreodată:)).

      Dacă vrei să demonstrezi că nu există liber-arbitru, din câte văd, cazi în aceeași capcană, în sensul că folosești înlănțuiri cauzale pentru a arăta că independența în gândire este imposibilă. Dar în acest caz ignori faptul că liber-arbitru înseamnă necauzal, nu? De fapt acesta este punctul pe care nu-l abordează nimeni, din câte-mi dau seama: că liberul-arbitru are un regim de funcționare nerelațional, iar mintea noastră nu poate funcționa astfel.

      Și, gândind în timp ce scriu, nu prea văd mare diferență între o versiune și alta. Indiferent de ce abordare ai, tot pe lângă subiect ești obligat să mergi, în sensul că tot cauzal de ocupi de o chestiune care prin definiție este necauzală.

      O ultimă chestiune: când spun că tind să cred că avem liber-arbitru nu o fac pentru a mă plasa într-o tabără. În niciun caz nu sunt un avocat al existenței liberului-arbitru. În fapt, ce susțin cu tărie și argumente (cel puțin așa mi se pare) este că subiectul liberului-arbitru este nerezolvabil.
      Acesta este punctul meu de vedere pe care pot să-l susțin. Restul, pe acest subiect, sunt opinii.
    • This commment is unpublished.
      InCert · 6 months ago
      @Iosif A. Dl. Iosif, as zice ca insasi constructia dvs logica (cea care conduce la concluzia ca este imposibila solutionarea problemei liberului-arbitru) este una cauzala, deci potential alterata tocmai din motivul acesta  ! :) 
    • This commment is unpublished.
      Iosif A. · 6 months ago
      @InCert
      Am luat în calcul, cât m-am priceput, și aspectul acesta.
      În fapt, raționamentul meu original a fost următorul, pe timpul unei plimbări:
      - de ce problema liberului-arbitru este perenă și, aparent, nerezolvabilă? Care este esența subiectului?
      - esența este că liberul-arbitru, prin definiție, permite ruperea de lanțul cauzal. Pot fi independent în deciziile mele, dacă am liber-arbitru, indiferent de ce spune legile fizicii.
      - momentul în care am avut revelația a fost când m-am întrebat: cum pot demonstra că ceva ne-relațional/ ne-cauzal există? Mi-am dat seama că nu există nicio modalitate de a forma raționamente care să demonstreze așa ceva, pentru că, prin definiție, un raționament coerent, o demonstrație de orice fel, trece de la ceva la altceva, legând elementele între ele.
      Prin urmare, raționamentul meu este cauzal, dar nu se aplică problemei, pentru că nu-l folosesc pentru a arăta că avem sau nu avem liber-arbitru, ci arată limitele rațiunii, arată doar de ce problema este nerezolvabilă.