În acest articol vom vorbim despre divizori şi multipli. Noţiunile se regăsesc în capitolul „Operaţii cu numere naturale” din clasa a 5-a. Deşi nu sunt noţiuni complicate, cred că ele pot pune probleme de înţelegere celor mai puţin atenţi la clasă.
- Detalii
- Scris de: Vlad Lazar
- Categorie: Safari prin lumea ştiinţei
Înmulţirea are o serie de proprietăţi. Înmulţirea este comutativă, asociativă şi distributivă. În acest articol vom explica aceste proprietăţi, folosind câteva exemple simple, iar la final vom arăta ce este şi la ce foloseşte factorul comun.
- Detalii
- Scris de: Vlad Lazar
- Categorie: Safari prin lumea ştiinţei
Vă invit să rezolvăm împreună această problemă, găsită într-un manual de clasa a V-a, intitulată "Triunghiul magic":
"Aşezaţi numerele 1, 2, 3 ,4, 5 şi 6 în cerculeţele de pe laturile triunghiului de mai jos, în aşa fel încât pe fiecare latură a triunghiului să fie aceeaşi sumă."
- Detalii
- Scris de: Vlad Lazar
- Categorie: Safari prin lumea ştiinţei
Cum credeţi că putem calcula: 1+2+3+...+9+10=? Poate că pare uşor să aflăm rezultatul, adunând număr cu număr, dar ce facem în cazul unor alte serii, mai complicate, ca: 5+6+7+8+...+54+55=? ori 10+11+12+13+...+59+60=?
- Detalii
- Scris de: Vlad Lazar
- Categorie: Safari prin lumea ştiinţei
Dacă pe o dreaptă pui un punct fix, pe nume origine, o săgeată pe nume sens şi o unitate de măsură care măsoară distanţa de la origine la un anume punct, ai creat o axă a numerelor. Pentru a înţelege şi mai bine, iată, mai jos, cum arată o axă a numerelor...
- Detalii
- Scris de: Vlad Lazar
- Categorie: Safari prin lumea ştiinţei
Ce înseamnă aceste "semne": MMXIII ori MDCCCLXXVII? Pentru unii pot părea nişte litere fără niciun sens, dar nu este aşa. Acele litere reprezintă în fapt cifrele romane, cu care putem opera, până la un anumit punct, aşa cum folosim cifrele arabe.
- Detalii
- Scris de: Vlad Lazar
- Categorie: Safari prin lumea ştiinţei