Mașinile care explodează creează scene spectaculoase în filmele de acțiune. Dar astfel de secvențe, cu mașini care se transformă în adevărate torțe atunci când se ciocnesc sau cad într-o prăpastie - reprezintă unul dintre cele mai comune și absurde clișee folosite în filme.
Mașinile nu explodează însă niciodată în aceste condiții și rareori iau foc. Asta cu excepția cazului în care ai fost suficient de ghinionist să conduci un Ford Pinto sau Chevrolet Malibu în anii '70. Ambii producători au făcut erori în procesul de producție, rezultând rezervoare prost proiectate, vulnerabile la aprindere, adesea blocând ocupanții mașinii în interiorul acesteia.
Chiar și atunci când pilotul de curse Romain Grosjean s-a ciocnit de parapet cu 225 km/h pe timpul Marelui Premiu din Bahrain, în 2020, vehiculul său a luat foc, dar nu a explodat.
- Detalii
- Scris de: Hal Sosabowski
- Categorie: Construcţia şi funcţionarea automobilului
În ultimii ani mașinile diesel au căpătat o reputație proastă, iar cumpărătorii s-au îndreptat către cele pe benzină sau, mai nou, către cele hibride ori electrice. Dar care este problema cu cele diesel? [video]
- Detalii
- Scris de: Iosif A.
- Categorie: Construcţia şi funcţionarea automobilului
Acum câteva luni am publicat un articol despre cum să reduci temperatura din habitaclul mașinii pe timp de vară. M-am obișnuit să folosesc trucul respectiv de fiecare dată când situația impune.
Acum se apropie iarna, așa că m-am gândit că ar fi utile niște idei despre cum să ne facem viața ușoară în acest anotimp.
- Detalii
- Scris de: Iosif A.
- Categorie: Construcţia şi funcţionarea automobilului
Așa cum știți, rolul senzorului de ploaie este să semnaleze prezența ploii și să activeze în mod automat ștergătoarele atunci când sunt precipitații. Desigur, pentru ca senzorul să inițieze mișcarea ștergătoarelor este necesar să fi făcut setările corecte, adică maneta care gestionează ștergătoarele să fie în modul „auto”. Senzorul de ploaie este, în fapt, eficient atât în condiții de ploaie, cât și e ninsoare.
- Detalii
- Scris de: Iosif A.
- Categorie: Construcţia şi funcţionarea automobilului
Ieri am văzut următoarea scenă: un vecin cu doi copii, a cărui mașină stătuse în parcare sub incidența directă a razelor solare vreme de câteva ore, dăduse drumul la aerul condiționat din mașină, iar ei stăteau afară, lângă mașină, așteptând ca interiorul habitaclului mașinii să se răcească.
Sigur, după o vreme temperatura din mașină se va răci și astfel. Dar există o metodă simplă prin care aduci în câteva secunde temperatura din mașină la nivelul temperaturii de afară.
- Detalii
- Scris de: Iosif A.
- Categorie: Construcţia şi funcţionarea automobilului
Probabil ai făcut-o deja. Și probabil știi că „e mai bine cu azot”. Oare ce ți-a spus cel de la service ori de la vulcanizare?
Probabil că ideea a fost preluată din lumea formulei 1, unde roțile se umflă cu azot pur. Dar chiar e mai bine? Și dacă da, de ce?
- Detalii
- Scris de: Iosif A.
- Categorie: Construcţia şi funcţionarea automobilului
E târziu, e beznă și o mașină autonomă merge pe un drum de țară îngust. Deodată, apar trei pericole în același timp. Ce se va întâmpla? Înainte de a putea ocoli aceste obstacole, mașina trebuie să le detecteze, adunând destule informații despre mărimea, forma și poziția lor, astfel încât algoritmul de control poate stabili cel mai sigur traseu.
Fără un șofer la volan, mașina are nevoie de senzori pentru a afla aceste detalii, indiferent de mediu, vreme sau cât e de întuneric, totul într-o fracțiune de secundă.
E o misiune dificilă, dar există o soluție alcătuită din două lucruri: un instrument cu laser denumit LIDAR și o versiune în miniatură a metodei tehnologice ce susține funcțional Internetul, denumită "fotonică integrată".
- Detalii
- Scris de: Iosif A.
- Categorie: Construcţia şi funcţionarea automobilului
V-ați întrebat vreodată ce se întâmplă în interiorul mașinii când apăsați pedala de ambreiaj? Sau de ce trebuie să apăsați pedala de ambreiaj înainte de a schimba vitezele într-o mașină cu transmisie manuală? Acest articol, însoţit de un videoclip explicativ, vă oferă răspunsuri la aceste întrebări.
- Detalii
- Scris de: Iosif A.
- Categorie: Construcţia şi funcţionarea automobilului
Un studiu realizat în anul 2012 de către Consiliul Internaţional privind Transportul Ecologic a dezvăluit că valoarea consumului real de carburant al autovehiculelor este cu 21% mai mare decât cea indicată de către producători. Prin comparaţie, în anul 2001 diferenţa era de doar 8%. De ce există această diferenţă dintre consumul real şi cel teoretic, afişat de producătorii de autovehicule?
- Detalii
- Scris de: Iosif A.
- Categorie: Construcţia şi funcţionarea automobilului
De câţiva ani cele mai multe maşini noi afişează, pe lângă alţi parametri de funcţionare, şi consumul instantaneu (sau instant). Probabil că principala utilitate a acestui indicator este aceea de a-l informa pe conducătorul auto despre modul în care stilul său de condus afectează consumul şi, la viteze constante, care este consumul de combustibil al maşinii. Astfel, se poate face, de exemplu, diferenţa dintre consumul la o viteză de 90-100 km/h, când consumul, de regulă, este rezonabil şi la o viteză de 130-140 km/h, când consumul creşte simţitor.
- Detalii
- Scris de: Iosif A.
- Categorie: Construcţia şi funcţionarea automobilului
Instalaţia de ungere a unui automobil are rolul de a asigura lubrifierea componentelor aflate în mişcare ale motorului. De asemenea, această instalaţie asigură filtrarea uleiului de motor, circularea acestuia în cadrul unui circuit închis, precum şi răcirea uleiului. La ce ajută ungerea componentelor dinamice ale motorului? Se micşorează frecarea dintre suprafeţele pieselor (de exemplu, dintre pistoane şi cilindrii).
- Detalii
- Scris de: Iosif A.
- Categorie: Construcţia şi funcţionarea automobilului
Instalația de răcire a motorului are scopul de a menține un regim de temperatură adecvat unei bune funcționări a motorului. Temperatura de 1.800-2.000 de grade Celsius din interiorul cilindrilor afectează procesul de ungere, alterează proprietățile mecanice ale pieselor conjugate, putând în final să le gripeze sau să le strice. Prin sistemul de răcire intervine se preia şi transmite în mediu 20-30% din căldura pieselor motorului, asigurând temperatura optimă, de 85-90°C.
- Detalii
- Scris de: Iosif A.
- Categorie: Construcţia şi funcţionarea automobilului
După ce într-un articol anterior am vorbit despre funcţionarea motorului cu aprindere prin compresie (motorul diesel), astăzi vorbim despre motorul cu aprindere prin scânteie (motorul pe benzină). Motorul cu aprindere prin scânteie electrică se numeşte astfel, întrucât amestecul de combustibil şi aer, comprimat în interiorul cilindrului, se aprinde de la o scânteie electrică.
- Detalii
- Scris de: Iosif A.
- Categorie: Construcţia şi funcţionarea automobilului
Mecanismul motor (denumit şi mecanism bielă-manivelă ori manivelă-piston) are rolul de a transforma mişcarea de translaţie a pistonului, rezultată în urma arderii carburantului, în mişcare de rotaţie continuă a arborelui cotit. În acest articol vă invităm să urmăriţi o animaţie simplă a funcţionării, în esenţă, a acestui mecanism. De asemenea, vă prezentăm principalele componente ale mecanismului motor şi rolul acestora.
- Detalii
- Scris de: Iosif A.
- Categorie: Construcţia şi funcţionarea automobilului
Cel mai răspândit tip de motor folosit la automobile este cel cu ardere internă cu piston. Acest motor transformă presiunea degajată prin arderea combustibilului utilizat în lucru mecanic (care, finalmente, după introducerea într-o treaptă de viteză, înseamnă rotirea roţilor autovehiculului).
- Detalii
- Scris de: Iosif A.
- Categorie: Construcţia şi funcţionarea automobilului