Ca şi Venus, Marte a fost mult timp un obiect fascinant pentru bărbaţi - hoinarul roşu printre ceruri, istoric asociat cu zeul războiului, ale cărui mişcări retrograde au uimit astronomii timp de secole. Istoria cercetării sale este una fascinantă...

Mai mult decât orice altă planetă, Marte a cunoscut perioade interes fulminant, a dominat studiile astronomice, fiind privită ca un loc cu particularităţi interesante şi ca o lume plină de viaţă inteligentă, dar a şi căzut în "dizgraţie", fiind considerată o lume "moartă". Tendinţa s-a continuat în epoca modernă de explorare a spaţiului, cu vehicule şi nave spaţiale orbitale revenind periodic pe  planeta roşie pentru a explora ultimul punct de interes.

Înainte de această eră tehnologică modernă, Marte s-a bucurat de mare popularitate în epoca victoriană ca o planetă purtătoare de viaţă. Noile tehnologii aplicate studiilor marţiene au fost combinate cu teorii fanteziste pentru a înfăţişa planeta Marte ca un al doilea Pământ - cu mult înainte de propunerile de colonizare şi transformare (pentru a atinge condiţiile de pe Terra).

Ideea de viaţă pe alte planete, de obicei menţionată ca argument pentru o pluralitate de lumi în epoca victoriană, îşi are rădăcinile în revoluţia lui Copernic. Cu Pământul, deposedat de privilegiul de a fi centrul, a fost greu pentru oamenii de ştiinţă să îşi imagineze că Dumnezeu ar da darul vieţii întâmplător acestei planete şi nu alteia sau să îşi lase singurele vietăţi într-o poziţie neprivilegiată. Aceasta a fost, la urma urmei, era cărţii naturii - prezenţa lui Dumnezeu şi construcţia lumii era peste tot, inclusiv în sistemul solar.

Astronomul William Whewell (jos), cel mai bine cunoscut pentru refuzul său feroce în privinţa unei pluralități de lumi, a fost de fapt unul dintre primii care a promovat ideea vieţii pe alte planete - pe fiecare planetă, în fapt. Pluralismul a fost atât de tentant, ȋncât William Whewell nu a putut rezista extinderii măreţiei vieţii pe fiecare corp solar. Douăzeci de ani mai târziu, în mijlocul secolului al 19-lea, el şi-a schimbat tonul odată cu descoperirea  fosilelor. Fosilele, a crezut el, au fost o indicaţie clară a vieţii risipite pe Pământ. Divinitatea a creat mai multe modele înainte de a ajunge la oameni, iar El cu siguranţă nu ar umple Universul cu mai multe rebuturi. Poate că oamenii au fost fiinţele speciale, perfecte în concepţia lui Dumnezeu şi singuri, în calitate de formă de viaţă perfectă. Un motiv destul de flatant care să susţină că viaţa a existat numai pe planeta noastră.

William Whewell

Schimbarea modului de a privii lumea a lui Whewell i-a jignit pe unii dintre colegii lui, astronomi, în special pe astronomul scoţian Sir David Brewster. Brewster l-a contrazis pe Whewell, argumentând că fiecare planetă adăpostește propria viaţa creată de divinitate. În ciuda opiniilor lor contradictorii, ambii astronomi au recunoscut că Marte era potrivită să adăpostească viaţă.

Asemănările dintre Pământ şi Marte erau prea izbitoare pentru a fi ignorate. Ambele planete sunt de dimensiuni similare. Ambele au mişcările de rotaţie similare, mişcarea de rotaţie a Pământului durează 24 de ore, în timp ce a lui Marte durează 25 de ore. Chiar şi caracteristicile observate la suprafaţa planetei Marte au fost comparabile cu cele de pe Pământ: continente, oceane, zone verzi, zăpadă la regiunile polare şi o schimbare semnificativă în înfăţişarea suprafeţelor precum cea văzută la anotimpurile pământeşti.

În comparaţie cu aceste asemănări, diferenţele dintre planete au fost neglijabile. Diferenţele observate ar putea fi explicate de ipoteza nebular – teoria spune că orice corp îndepărtat de Soare este mai rece. Aşadar, Marte este un corp mai vechi şi mai rece decât Pământul şi mult în urmă în dezvoltarea sa planetară. Aspectul său este indicativ pentru epocile geologice diferite.

Diferenţele fizice, cum ar fi atracţia gravitaţională mai slabă la suprafaţa lui Marte şi distanţa mai mare de la Soare, ar schimba doar modul în care viaţa arată pe Marte - Brewster a permis fiecărei caracteristici individuale ale planetei să îşi "proiecteze" locuitorii săi, o concluzie destul de rezonabilă. La urma urmelor, Pământul are o mulţime de forme de viaţă diferite în medii diferite. Acest lucru ne face să înţelegem că mediile marţiene sunt similare cu mediile extreme pământeşti.

Astronomul francez Camille Flammarion s-a alăturat mulţimii în susţinerea "pluralităţii de lumi”, în a doua jumătate a secolului 19, cu acelaşi argument – este posibil ca viaţa în medii diferite să ia forme diferite. Marţienii imaginaţi de Flammarion nu erau  deloc umani, dar el era sigur că a existat viaţă pe Marte.

Camille Flammarion

Următorul care s-a alăturat grupului care credea în „viaţa marţiană” a fost Richard Anthony Proctor (de mai jos), cel mai bine cunoscut ca fondator al revistei Nature. Observările astronomice ale lui Proctor, care s-au bazat în mare parte pe observarea caracteristicilor de suprafaţă, au avut viaţa extraterestră în centru. El, precum Brewster şi Flammarion, a stabilit că regiunile polare albe erau de fapt zăpadă. Făcând o analogie cu Pământul, a fost sigur că zăpada acumulată în timpul iernii şi topită vara, duce la un minunat sezon de primăvară, perfect pentru creşterea vegetaţiei, care este la rândul său minunată pentru viaţa pe Marte.

Richard Anthony Proctor

Marte a arătat ca un loc minunat la sfârşitul secolului al 19-lea, dar lucrurile s-au schimbat în secolul al 20-lea. Observaţiile telescopice, care la acest punct au dominat observaţiile planetare, au fost depăşite de către noua ştiinţă a spectroscopiei - determinarea compoziţiei chimice a unui obiect ceresc prin analizarea modelului de absorbţie a spectrului de lumină. Cele două metode au fost combinate pentru obţinerea mai multor cunoştinţe în legătură cu viaţa marţiană: telescoapele au relevat caracteristicile de suprafaţă în timp ce spectroscopia a arătat din ce erau aceste caracteristici de suprafaţă făcute.

În cazul lui Marte, găsirea dovezilor spectroscopice de vapori de apă a fost premiul final. Lumina care trece prin vapori de apă are un model de interferenţă cunoscut pe spectru de lumină, astfel încât interpretarea lumini de pe Marte în această cheie ar putea indica prezenţa apei pe Marte.

Primele dovezi promiţătoare privind existenţa apei au venit de la un alt entuziast al planetei Marte, William Huggins (jos). Huggins a comparat rezultatele spectroscopice ale luminii reflectate atât de Marte cât şi de Luna. Deoarece Luna nu are atmosferă, aceasta a servit drept control. Orice indicaţie de vapori de apă de pe Lună ar putea fi respins ca făcând parte din atmosfera proprie a Pământului. Dacă, totuşi, lumina de la Luna ar fi fost fără interferenţe, orice indicaţie de apă de la lumina de pe Marte ar fi o dovadă incontestabilă a existenţei apei pe suprafaţa planetelor.

William Huggins

Proctor a publicat concluziile lui Huggins în Nature şi anume că a stabilit cu certitudine existenţa apei pe Marte. Acest lucru doar a alimentat focul lui Proctor . El a luat aceste descoperiri ca fiind dovezi incontestabile ale faptului că avea dreptate: calotele polare se topesc, odată cu modificările sezoniere trimiţând cascade de apă pe suprafaţa planetei, la rândul său reglând clima. Marte, a proclamat el, a fost un mini-Pământ. Întregit cu o varietate de forme de viaţă minunată.

Proctor a găsit sprijin la astronomul italian Giovanni Schiaparelli, care a confirmat vizual existenţa apei pe Marte. Schiaparelli a observat nu numai acumularea şi topirea ulterioară a calotelor polare, el a văzut dovada circulaţiei apei pe suprafaţa planetei. El a observat în jurul calotelor de gheaţă topită o zonă întunecată pe care a luat-o ca fiind o "mare". Nu mult timp după aceea, el a observat linii întunecate extinzându-se de la această "mare", coborând către continentele de pe Marte.

O hartă a cannalilor lui Schiaparelli

El a numit aceste linii cannali, termenul italian pentru canalele de pe Pământ. Acestea au fost, a presupus el, sistemul de irigare natural al planetei care a promovat răspândirea apei în stare lichidă în jurul planetei, sprijinind viaţa planetei pe întreaga suprafaţă. El a propus că apa s-ar muta continuu pe suprafaţă, în primul rând la distanţă de poli prin intermediul cannalilor, iar apoi să se întoarcă la poli sub formă de vapori în atmosferă, căzând pe poli în calitate de zăpadă în altă iarna. Caracteristica naturală a suprafeţei a dat planetei un ciclu natural de viaţă. Marte a început să aibă o geografie cunoscută, în mod corespunzător numită areografie.

Dar nu toată lumea s-a grăbit să ia rezultatele lui Schiaparelli ca pe o veste interesantă. Au existat defăimători care au explicat zonele întunecate, aşa-numitele cannali , ca fiind simple umbre proiectate de un peisaj marţian necunoscut. Acelaşi lucru s-a întâmplat şi cu zonele întunecate de pe Lună care au fost considerate o dată “mări”, peisajul marţian juca feste observatorilor umani.

Cu toate acestea, alţii au rămas fixaţi pe cannali. Proctor a folosit dimensiunile aparente ale cannalilor şi ciclul natural indus pe planetă pentru a specula cu privire la caracteristicile fizice ale locuitorilor marţieni. Poate că cel mai faimos susţinător al cannali-lor a fost astronomul american Percival Lowell (jos), după care Observatorul Lowell din Flagstaff, Arizona, este numit.

Percival Lowell

Studiile lui Lowell despre Marte au început cu observaţiile calotele polare, dar s-au extins rapid incluzând toate caracteristicile observate la suprafaţă. Cannalile lui Schiaparelli au capturat în special imaginaţia lui Lowell, deşi într-o formă uşor modificată. Lowell a tradus greşit cannali. El nu le-a luat cu sensul de canale naturale, ci cu sensul de canale, structuri făcute de om, cum ar fi Canalul Panama. Canalele sunt extrem de complexe, construcţia lor este un lucru impresionant din inginerie. Deoarece canalele de pe Marte puteau fi văzute de pe Pământ, Lowell a stabilit că acestea trebuie să fie absolut gigantice. Nu numai asta, dar o astfel de acţiune masivă ar putea fi doar rezultatul unui efort extrem de coordonat. Marţienii nu numai că erau o formă de viaţă avansată; erau într-adevăr inteligenţi!

Caracteristicile de suprafață observate de Lowell pe globul marțian

Lowell a dus observaţiile sale cu un pas înainte, presupunând o istorie a marţienilor nevăzuţi şi necunoscuţi. Canalele au fost un mijloc evident de răspândire a apei de la poli în jurul planetei, un pas necesar numai în cazul în care resursele naturale ale planetei ar fi fost epuizate. Canalele au fost, a ghicit el, ultimele eforturi ale marţienilor de a-şi salva rasa. Acest lucru, împreună cu lipsa de semne evidente de la construirea extrem de inteligentului canal marţian, l-a condus pe Lowell la concluzia că planeta, o dată locuită, a murit.

Telescoape mai mari şi mai puternice au ucis canalele marţiene în modul în care seceta a ucis locuitorii marţieni - observaţiile ulterioare au relevat faptul că ei nici măcar nu au existat. După primul trimestru al secolului 20, interesul pentru Marte s-a mai diminuat, ca dovadă a faptului că viaţa a fost sistematic infirmată. Doar după ce epoca spaţiului a început, Marte s-a bucurat de o revenire în atenţie. În paralel cu programul său liber, NASA a dedicat energie substanţială la explorarea planetei roşii. Sondele orbitale şi vehiculele trimise pentru a debloca secretele sale au început o nouă etapa de fascinaţie a planetei Marte – rătăcitorul roşu ceresc încă mai menţine reţinerea sa asupra oamenilor.

Apusul așa cum este văzut de pe Marte, poză făcută de pe vehiculul Spirit.

Textul este traducerea articolului Mars-a-victorian-sensation.
Traducere: Anamaria Spătaru