Senzația pe care o avem, cred, toți este că, în fapt, conștiința este de natură imaterială. Ipoteza comună este că la baza conștiinței stă creierul, conștiința fiind o stare emergentă a activității neuronale. Nu știm însă cum se face trecerea de la materie (mecanismul cerebral) la esența experienței conștiente, la calitatea subiectivă a experienței conștiente. Dar mi se pare că e chiar un pic mai complicat, dacă nu era deja prea complicat, dacă privim cu mai mare atenție subiectul.

Întrebarea pe care o sondez în acest articol este: este conștiința ceva imaterial, care are o viață a ei, sau este un fel de dublură a activității neuronale?

Există conștiința atât la nivel cerebral (ca activitate cerebrală măsurabilă), dar și la nivel „eteric”, imaterial, într-o strânsă corelație și în același timp? 

Mai mult, se poate stabili o corelație directă între ce se poate măsura la nivel cerebral și ce se întâmplă în mintea noastră?

Desigur, demersul este dificil și cu șanse reduse de succes. Dar, în sine, ideea dualității merită explorată pe cât posibil. Dar a dualității în sens diferit de cel cu care sunteți obișnuiți, căci suntem interesați aici despre o conștiință care se manifestă simultan și la nivel material și imaterial. Sunt ceva argumente pentru o asemenea ipoteză stranie.

Dacă ar fi conștiința independentă, și s-ar manifesta doar în zona sa insondabilă și imaterială, atunci nu poate exista această corespondență. Conștiința s-ar exprima, chiar dacă are ca substrat creierul și activitate cerebrală, într-o zonă separată, nedetectată.

Dacă ar fi conștiința doar materie, în acest caz ar trebui să fie vorba despre o iluzie, așa cum sunt iluziile optice sau auditive. Iluzie, în sensul că ceea ce intuim că este mintea noastră nu este real, ci o deformare generată de propriul creier. În acest caz, desigur, problema conștiinței rămâne misterioasă și nerezolvabilă, ceea ce pare a fi cazul.

Dacă ar fi conștiința și materie, și eterică, atunci ar exista această corespondență pe care o menționam mai sus. Într-o astfel de situație apar alte dificultăți. De exemplu, cine inițiază evoluția conștiinței: partea materială sau partea imaterială? Dacă ar fi partea materială, atunci ce mai înseamnă că avem libertatea deciziei și că avem liber-arbitru? Dacă este partea imaterială cea care se află în control, cum se poate așa ceva? 

Cum am mai scris într-o serie de articole de-a lungul timpului, din multiple perspective, conștiința este un mister. Cel mai probabil, nu vom ajunge niciodată să-l înțelegem, conștiința fiind legată indisolubil de o trăsătură pentru care că nu avem capacitatea necesară de înțelegere, liberul-arbitru.

Unicitatea experienței conștiente este dată de calitatea subiectivă a acesteia, care nu poate fi transmisă prin cuvinte, ci doar experimentată nemijlocit. De exemplu, nu poți explica unei alte ființe, care nu știe ce înseamnă să fii om, ce înseamnă a experimenta culoarea roșie. Poți indica spre un obiect roșu, dar asta s-ar putea să nu însemne mare lucru pentru un aparat senzorial și cognitiv diferit.

Dar să revenim la subiectul articolului de față. 

Ce înseamnă că ar fi conștiința imaterială? În esență, înseamnă că aceasta nu ar fi de aceeași natură ca un mecanism care implică interacțiunea materiei. Subiectivitatea experiențelor umane, de la identificarea unei dureri la nivelul unui organ la experiența unică a gustului de scorțișoară sau a culorii roșii - toate indică o particularitate a conștiinței care nu pare să poată fi explicată în vreun fel prin teoriile fizicii sau alte discipline științifice.

Dar care este legătura dintre această conștiință „eterică” și procesele materiale de la nivelul creierului? Cum spuneam mai sus: există o echivalență între modul în care apar schimbări/ evoluții la nivelul a ceea ce numim conștiință și schimbări/ evoluții la nivel cerebral? Cu alte cuvinte, orice modificare a experienței conștiente din această clipă se traduce și în modificări la nivelul materiei, al mecanismului cerebral?

Nu cred că tehnologia de astăzi permite identificarea unor evoluții minore la nivelul conștiinței și stabilirea lipsei / existenței acestei echivalențe. Dar poate că acest lucru se poate schimba.

Iată un exemplu poate mai sugestiv cu privire la raportul dintre conștiința imaterială și creierul material (extras din cartea Călătorie la granițele gândirii):
În 1982 filozoful Frank Jackson propune următorul experiment mental: să ne imaginăm că o persoană s-a născut și a crescut într-o cameră în care totul este în alb și negru. A studiat toată viața despre culori, știe cum lumina de diverse frecvențe corespunde unor culori diferite, dar nu a văzut niciodată vreo culoare, în afara obiectelor în alb și negru menționate. La un moment dat persoana părăsește camera și vede culorile din natură. Întrebarea lui Jackson este dacă persoana învață ceva nou, iar opinia mea este că, de vreme ce dispune de un aparat vizual normal, este aproape cert că va observa noile culori care se prezintă ochilor, deci va învăța ceva nou. 

Dar ce s-ar întâmpla dacă am scana creierul persoanei atunci când experimentează pentru prima dată culorile? Am observa activitate cerebrală nouă în creier? 

Presupunerea mea este că am observa. Dar dacă acest lucru este adevărat, deși nu există, după știința mea, dovezi experimentale în acest sens deocamdată, atunci pare să fie o corespondență între schimbări/ evoluții ale materiei (activitatea cerebrală) și schimbări/ evoluții ale experienței conștiente.

Ce ne spune experimentul nostru este următorul lucru: un episod nou în viața conștiinței, experimentarea culorilor pentru prima oară, se traduce atât în experiența subiectivă unică a percepției culorii roșii, dar și într-o modificare măsurabilă a activității neuronale. Ceea ce sugerează că am avea de-a face cu o conștiință care se regăsește atât la nivel material, cât și, în oglindă, la nivel eteric, imaterial.

Dar chiar demonstrează experimentul mental de mai sus că ar putea exista această corespondență între materie și aspectul imaterial al conștiinței? Sau mai degrabă reprezintă un indiciu puternic cu privire la existența mecanismului cerebral al conștiinței, dar și cu privire la existența unei iluzii pe care o numim conștiință? 

Desigur, o astfel de ipoteză, că, în fapt, conștiința este doar o iluzie, nu ne ajută cu nimic și nici nu înlătură deloc iluzia. În schimb, ipoteza adaugă la complexitatea subiectului conștiinței...

Write comments...
symbols left.
Ești vizitator ( Sign Up ? )
ori postează ca „vizitator”
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • This commment is unpublished.
    · 11 months ago
    Foarte interesant si bun de aprofundat subiectul. Fara pretentia de a sti respunsul vreau sa meditez pe marginea subiectului.
    Asadar - Este constiinta de natura materiala, imateriala ori mixta?
    Pai, sa ne punem urmatoarea intrebare: Sunt constient pentru ca exist sau exist pentru ca sunt constient? Personal cred ca nu pot fi amandoua.
    Daca spunem: sunt constient pentru ca exist - aratam spre constiinta ca fiind consecinta a materialului, a faptului ca exist.
    Daca spunem: exist pentru ca sunt constient - aratam spere constiinta ca fiind imateriala. Cu posibilitatea poate chiar sa existe inainte de experienta materiala?
    Cunoasterea si experienta sunt posibile pentru ca sunt constient? Adica pentru ca am constiinta, am parte si de cunoastere si experienta? Sau ca urmare a cunoasteii si a experientei se dezvolta si evolueaza ceea ce numim constiinta?
    In continuare, pentru scopul de a medita mai mult asupra subiectului constiintei, sa ne imaginam cateva scenari (vechi de cand lumea):

    Scenariul 1
    Daca printr-o intaplare decedez (sunt declarant trecut in nefiinta, conform cu toate cunostintele stiintifice, medicale si spirituale cunoscute pana la acesta data) ce se intampla cu constiinta in cazul meu? Continua sa fie pentru ca, sa presupunem este si (sau numai) imateriala? Sau dispare, se opreste, pentru ca e strans legata de experienta fizica, mateiala? Si pana la urma, ce inseamna trecut in (sau starea de) nefiinta?
    De aici se nasc cel putin doua intrebari:
    a)    poate exista constiinta fara o forma sau fara conexiunea cu o forma materiala?
    b)    daca constiinta poate exista si fara forma sau conexiune cu forma materiala, este asta ce se spune (presupune) ca are omul, adica suflet?
    Daca ne gandim ca nici o fiinta, considerata vie, nu manifesta primordial actiunea care conduce la incetarea propriei existente (autodistrugere), spunem ca avem de-a face cu asa numitul instinct de conservare, atunci:
    a)    instinctual de conservare se manifesta in consecinta de constiinta (pentru ca am constiinta, adica este posibil pentru ca sunt constient)? Dar si animalele au instinctual de conservare. Ce vom zice, ca au constiinta? Ca de inteligenta dau dovada, de exemplu.
    b)    instinctual de conservare nu are nimic a face cu constiinta – de aia ii zice instinct – e poate rezultatu mai degraba al evolutiei (experientelor repetate de-a lungul generatiilor – apropo, incluzand aici si ideea ca am avea de-a face cu o asa numita transmitere genetica a informatiilor, instinctului, etc)?

    Scenariul 2
    Actualmente, datorita dezvoltarii tehnologice, pe de o parte, si stiintei pe de alta parte suntem mai aproape ca oricand in istoria omenirii de ceea ce, numim generic, inteligenta artificiala.
    Chiar daca suntem inca la inceputul a ceea ce poate fi numit “inteligenta” in adevaratul sens – tineti cont ca, cel putin in cazul omului, inteligenta nu se rezuma doar la procesele cognitive, ci are legatura cu procese mult mai complexe, ca de exemplu, putem vorbi si de inteligenta emotionala – in cazul inteligentei artificiale ne-am putem astepta probabil sa evolueze pana la stadiul cand am avea de-a face cu entitati (androizi) aproape indistinctibili fata de oameni.
    In situatia in care omenirea ar adopta astfel de entitati in societatea de zi cu zi, aceste entitati artificiale fiind inzestrate cu autonomie (dincolo de riscul de a se rascula importiva oamenilor – nu face subiectul discutiei), ce se poate spune despre constiinta in cazul lor? Poate exista o constiinta rezultata dintr-o experienta declansata in urma unor procese “cognitive” + o experienta fizica a unei entitati artificiale? In acest caz, constiinta este rezultatul direct al proceselor din creierul artificial al entitatii? Si daca distrugem entitatea artificiala, ce se intampla cu aceasta “constiinta”. Nu vorbim aici despre un robot programat sa execute operatiuni logice, ci despre o “fiinta” in toate aspectele copiata dupa fiinta om, careia i s-a dat autonomie sa isi dezvolte o “cognitie” si o “experienta” cum este mai potrivit in functie de context sau mediu asa cum e si in cazul oamenilor. Asistam atunci la aparitia a cee ace am numi “constiinta atrificiala”. Se poate asa ceva in cazul constiintei?

    Scenariul 3
    Presupunand ca am ajunge sa stapanim tehnologia atat de bine ca am putea, in loc sa construim “inteligenta” artificiala autonoma, sa construim corpuri cibernetice foarte performante sau prin inginerie genetica, am construi corpuri la ce varsta am avea nevoie sa fie, doar ca sanatoase, in stare perfecta ori poate chiar ambele obtiuni;
    Daca constiinta ar fi influentata sau rezultata din experienta materiala, in situatia in care am avea de-a face cu victime, din diverse motive (acidente diverse, deces natural), pote fi descarcata constiinta intr-un corp nou. Sa tinem cont ca deja avem NeuraLink. Urmariti de exemplu filmul Restore Point (2023).
    Intrebarea care se ridica aici este: ce se poate spune despre constiinta in acest caz? Se transfera? Inceteaza odata cu persoana care a decedat? Avem de-a face in continuare cu o copie a ceea ce a fost o personalitate, o fiinta umana? A se vedea cazul Johnny Silverhand din Cyberpunk 2077.
  • This commment is unpublished.
    · 11 months ago
    Ca o concluzie:
    Personal vreau sa iau in seama si ce s-a mai spus, anume ca sunt lucruri pe care mintea umana pur si simplu ne le poate cuprinde si ca atare si subiectul constiintei ar putea sa se inscrie in aceasta categorie.
    Ma gandesc ca de multe ori excludem total alte posibilitati cand cercetam un subiect important, asa cum este cazul cu constiinta, afirmand ca trebuie sa cercetam si sa cautam dovezi pro sau contra din punct de vedere stiintific, intr-un mod cat de obiectiv posibil (desi nu putem sa avem in mod absolut o opinie deloc subiectiva, doar daca am putea obtine rezultate dintr-o cercetare fara participare si fara sa ne exprimam opinia).
    Dar ce te faci cand orice ai intreprinde pentru cercetarea unui lucru nu reusesti sa gasesti dovezi concrete. Crezi in continuare ca acel lucru este posibil, demonstrabil? Ca inca nu am ajuns la nivelul stiintific sau tehnologic necesar? Poate fi credinta parte necesara sau esentala a stiintei? Daca nu ai crede ca ceva poate fi demonstrabil, sau potential posibil ca rezultat ori effect, te-ai apuca sa cercetezi?
    Stiintific vorbind, se poate exclude ideea ca in univers ar putea exista forme, corpuri sau entitati pentru care mintea umana nu are concept de reprezentare? De exempul multi oameni de stiinta sustin existenta timpului, cel putin in forma de continuum spatiu-timp, cand in realitate, timpul nu poate fi masurat ca “entitate”, ca ceva palpabil. Dar daca ar exista ceva ce mintea umana nu poate sa conceapa, sa isi reprezinte? Desi nu cred ca exista acea “particula”, “entitate” din care e alcatuit timpul.
    Personal ma gandesc si la cum este dscrisa in cartea Genezei aparitia omului:
    “luând Domnul Dumnezeu ţărână din pământ, a făcut pe om şi a suflat în faţa lui suflare de viaţă şi s-a făcut omul fiinţă vie.” Biblia ortodoxa online, capitolul 2, versetul 7.
    De aici rezulta ca constiinta (s-a facut omul fiinta vie - a devenit constient) este rezultatul actiunii unei finite, entitati (Dumnezeu) asupra materiei pe care a organizat-o si a insufletit-o, animat-o (a suflat in fata lui suflare de viata).
    Ma intreb aici daca, pe baza stiintifica, putem exclude sau admite ideea ca ar puatea exista in univers sau dincolo de univers o fiinta sau forta ori ceva care are capacitatea de manipulate a materiei si organizare complexa? Este doar o intrebare menita sa ne dea de gandit prin care nu am pretentia ca am raspuns la problema. Dar daca in subiectul despre constiinta luam in discutie si probabilitatea implicarii unei “entitati” (unii ar sustine ideea de civilizatii extraterestre) , cum discutam mai departe sau mai bine spus, cum cercetam subiectul in continuare?

Dacă apreciezi articolele SCIENTIA, sprijină site-ul cu o donație!

Cumpără de la eMag și Cărturești și, de asemenea, sprijini scientia.ro.