Nume uitatOamenii îşi cer adesea scuze pentru că nu sunt în stare să-şi amintească nume, ca şi cum ar fi vorba despre vreo ciudăţenie idiosincrasică de-a lor. Dar cei mai mulţi dintre noi nu suntem deloc performanţi în ceea ce priveşte memorarea numelor de persoane.

 

 

 

De fapt, cu excepţia ”campionilor” memoriei, cu mnemotehnicile lor sofisticate, majoritatea oamenilor au slabe şanse să-şi amintească numele persoanelor, în comparaţie cu alt gen de informaţii, cum ar fi profesiile, după cum arată o mulţime de cercetări.

Numele sunt doar nişte etichete arbitrare, ia noi ne străduim să le fixăm într-o reţea de conexiuni care au sens. Cercetările au arătat că oamenii se descurcă mai prost când vine vorba să-şi amintească numele decât profesiile, chiar şi atunci când se foloseşte acelaşi cuvânt pentru a le desemna pe amândouă (e.g. ”domnul Dulgheru” vs ”un dulgher”), pesemne din cauză că tratarea cuvântului ca nume îl privează de asocierile sale semantice mai largi.

Dar asta nu înseamnă că nu ne putem descurca mai bine la reţinerea numelor dacă facem mai mult efort. Un nou studiu sugerează o nouă cale de a valorifica acest potenţial – transformarea sarcinii de a memora nume într-un joc.

Să spunem că mergi la un prânz de afaceri. Tu şi un coleg aţi putea aloca puncte pentru fiecare nume pe care vi-l amintiţi corect la sfârşit. De exemplu, primiţi 10 puncte pentru şef, 5 puncte pentru asistent şi câte un punct pentru fiecare din ceilalţi membri ai echipei. Noua cercetare sugerează că introducerea unei mize în concursul de memorare vă va oferi şanse mult mai bune de a vă aminti cele mai importante nume. Acest lucru s-ar putea dovedi folositor, ajutându-vă să faceţi o impresie bună la întâlnirile viitoare.


Sara Festini şi colegii ei au testat această idee în cadrul unui studiu la care au participat 32 de studenţi. Participanţilor li s-au arătat pozele a 28 de feţe de bărbaţi, fiecare fiind însoţită fie de un nume (e.g. ”domnul Pescaru”), fie de o ocupaţie (”pescar”). Fiecare pereche faţă-cuvânt avea o anumită valoare în puncte (fie 10 puncte, fie 1 punct), iar participanţii aveau două ocazii de a studia seriile de feţe şi informaţiile ataşate lor. O sarcină de completat, cu durata de 3 minute, a urmat înaintea începerii testului de memorie. Participanţilor li s-au arătat feţele şi li s-a cerut să-şi amintească numele sau ocupaţia asociate lor.

Per total, participanţii s-au descurcat mult mai bine la memorarea ocupaţiilor decât a numelor (47% vs 27%), în acord cu cercetările anterioare. Important a fost faptul că participanţii s-au descurcat mai bine la memorarea numelor cu valoare mare (cele de 10 puncte) decât a celor cu valoare mică (33% vs 21%). Este ca şi cum stimulentul adiţional i-a împins pe participanţi să se străduiască mai mult să proceseze numele şi să le codifice la un nivel mai profund. Pe de altă parte, valorile în puncte nu au schimbat nimic în ceea ce priveşte memorarea ocupaţiilor, poate pentru că acestea fuseseră deja fixate automat într-o reţea de conexiuni semantice.

Atunci când experimentul a fost repetat folosind cuvinte fără sens pentru nume şi ocupaţii (e.g. ”monid” pentru ocupaţie şi ”domnul Monid” pentru nume), s-au obţinut aceleaşi performanţe pentru nume şi pentru ocupaţii, întrucât cele din urmă erau acum lipsite de conotaţiile lor automate, care aveau sens. De această dată, valorile mai mari au îmbunătăţit memoria oamenilor atât în cazul numelor, cât şi al ocupaţiilor, pesemne din cauză că ambele beneficiau acum de pe urma efortului necesar procesării şi codificării suplimentare.

În cadrul unui al treilea şi ultim experiment, feţelor li s-au asociat din nou nume şi ocupaţii standard (dulgher/ domnul Dulgheru), însă, de această dată, participanţilor li s-a cerut să repete informaţia pentru fiecare dintre feţe, cu voce tare, de 8 ori. Se dorea ca acest lucru să interfereze cu orice tentative de procesare mai profundă, pentru a vedea dacă acesta era mecanismul cu ajutorul căruia punctele mai mari conduceau la o memorie mai bună. Şi exact asta s-a şi întâmplat, numele cu valoare mare nefiind memorate acum mai eficient decât cele cu valoare mică.

Cercetătorii au spus că studiul lor dezvăluie ”o metodă de a îmbunătăţi învăţarea adecvată a numelor”, deşi au fost precauţi atunci când a venit vorba de modul în care ea ar putea fi aplicată în viaţa reală. ”Este nevoie de alte experimente pentru a determina dacă asocierea deliberată a valorilor mari cu numele importante în situaţiile de zi cu zi îmbunătăţeşte în mod similar amintirea numelor, aşa cum s-a întâmplat în contextul controlat al laboratorului.”

Însă mesajul lor principal rămâne unul optimist: ”Deşi numele sunt greu de reţinut, se pot face lucruri pentru a facilita amintirea lor”, au concluzionat cercetătorii.


Traducere de Ana Dumitrache după boost-your-memory-for-names-by-making, cu acordul autorului.

Write comments...
symbols left.
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.