Cromozomii sexului masculinNoi cercetări au identificat factorul cheie care determină sexul masculin al fătului sub forma unei enzime care ”împinge” ADN-ul să declanşeze evoluţia masculină a embrionului, o descoperire care aduce o perspectivă mai clară asupra tulburărilor de intersexualitate.

Universitatea Queensland şi oamenii de ştiinţă japonezi au observat că embrionii şoarecilor cărora le lipseşte enzima Jmjd1 se dezvoltă ca femele în ciuda faptului că deţin cromozomul Y.

Studiul este publicat în cunoscuta revistă ştiinţifică internaţională ”Science.”

Profesorul Peter Koopman, de la Institutul pentru bioştiinţe moleculare din cadrul Universităţii Queensland a declarat că această descoperire a adus noi informaţii cu privire la paşii incipienţi făcuţi de corpul uman pentru a deveni bărbat sau femeie.

"Majoritatea mamiferelor, inclusiv oamenii şi şoarecii, sunt programate să se dezvolte ca femele, şi numai prezenţa unei anumite gene a cromozomului Y, numită Sry poate declanşa dezvoltarea embrionului ca mascul,” a spus profesorul Koopman.

"Ştim că Sry este responsabilă pentru comutarea pe gene masculine, dar ceea ce nu ştiam până acum este faptul că ADN-ul conţinând Sry trebuie să fie desfăşurat înainte ca această genă să devină activă.

"Este ca şi cum ADN-ul ar fi un ghem de sforicele care trebuie să fie descurcat de către Jmdj1 pentru a expune gena Sry înainte ca aceasta să poată fi folosită.

"Această descoperire de ultimă oră a adus în prim plan ADN-ul ca determinant major al sexului embrionului.”

"În termeni mai largi, continuă să ni se deschidă ochii cu privire la activitatea uriaşă care are loc la nivelul fiecărei celule pentru a coordona când şi unde fiecare dintre cele 30.000 de gene ale noastre devin active - ceea ce este o sarcină logistică uriaşă.”

"Descoperiri fundamentale ca aceasta ne aduc cu un pas mai aproape de capacitatea de a controla comportamentul celulelor stem prin activarea sau reprimarea anumitor gene."

Profesorul Koopman, care a făcut parte din echipa care a descoperit gena Sry, a declarat că acest ultim studiu va putea, de asemenea, ajuta în  stabilirea diagnosticelor şi va contribui la o mai bună înţelegere a tulburărilor de intersexualitate.

Oamenii cu tulburări de intersexualitate nu sunt fie bărbaţi, fie femei din punct de vedere biologic, ci prezintă caracteristici ale ambelor sexe.

Traducere de Daniela Albu după unravelling-secrets-maleness, cu acordul editorului.