CeaiBună dimineaţa! Beţi ceai? Pentru numele lui Dumnezeu, opriţi-vă! Nu ştiţi ce este înăuntru! Dar acum, mulţumită unor cercetători adolescenţi, veţi şti. Aceşti cercetători îndrăzneţi au descoperit nişte ingrediente secrete existente în ceai.

Pentru aceştia dintre noi care mereu au crezut că ceaiul are gust de ziare fierte, aceste veştile tulburătoare nu îi vor dezamăgi. Însă cei care aşteaptă cu nerăbdare ceaiul de dimineaţă nu vor mai fi la fel de fericiţi în această privinţă.

În fiecare lucru viu există cel puţin o secvenţă de ADN care distinge o specie de celelalte specii din lume. Este codul de bare ADN al fiecărei specii. El poate fi extras dintr-un set de gene şi folosit pentru a identifica exact ce conţine orice amestec fierbinte şi aburind. Trei elevi de liceu au lucrat împreună cu nişte cercetători pentru a afla codurile de bare ale ADN-urilor prezente în compoziţia ceaiurilor comerciale. Ei au ales o sută treizeci de pachete diferite de ceai, provenite de la treizeci de companii producătoare de ceai, au extras ADN-ul ingredientelor şi le-au trimis către o companie comercială de testare a ADN-ului. Au verificat apoi rezultatele, comparându-le cu datele provenite de la Laboratorul Naţional de Medicină al SUA.

Ce au găsit? Un ceainic plin de înşelăciune! Deşi ceaiurile nearomate în mare parte aveau ingredientele specificate corect, cu doar circa patru la sută plante amestecate în plus, peste o treime din ceaiurile de plante au avut componente nelistate. Aditivii principali au fost „bluegrass” (o specie de iarbă, care creşte pe peluze) şi  „goosefoot” alb (talpa-gâştii), care este o rudă a spanacului. Au mai existat, de asemenea, pătrunjel şi o mulţime de muşeţel suplimentar.

Elevii au creat o lucrare despre acest proiect, explicând paşii parcurşi, şi speră să o şi publice. Deşi testarea privată a ADN-ul este disponibilă de ceva timp, dacă proiectul codurilor de bare şi baza de date a ADN-ului continuă să crească, cele două ar putea face posibilă o nouă eră a controlului calităţii şi producţiei alimentare. (Ca o consecință a acestui lucru, ar putea fi posibil ca oameni să fure reţetele doar cu ajutorul codurilor de bare ADN ale tuturor ingredientelor identificate). Ştiţi doar că ne apropiem de vremuri în care analizele ADN vor fi la îndemâna oricui şi se vor face în propria gospodărie...

Textul reprezintă traducerea articolului High school scientists discover "undisclosed ingredients" in tea, publicat de io9.com.
Traducerea:
Anamaria Spătaru