HomeopatieM. Ennis, un farmacolog de la Univ. Queen's, Belfast, era complet împotriva homeopatiei. A militat împotriva ideii că un remediu chimic ar putea fi diluat până la punctul de a fi nimic mai mult decât o moleculă de apă şi totuşi să aibă un efect vindecător.

Nu are sens! Problema razelor cosmice (3)

Aceasta până când a dorit să demonstreze o dată şi pentru totdeauna că ideea de homeopatie nu are sens.

Rezultate obţinute prin homeopatie la Belfast

În cea mai recentă dintre lucrările sale, Madeleine Ennis descrie cum echipa sa a studiat efectele soluţiilor ultra-diluate de histamină asupra globulelor albe ale oamenilor implicate în inflamaţii. Aceste “bazofile” eliberează histamină când celulele sunt atacate. Odată eliberată, histamina opreşte celulele de la a mai elibera substanţa. Studiul, replicat în patru laboratoare diferite, a relevat faptul că soluţiile homeopatice – atât de diluate încât nu conţineau probabil nici măcar o moleculă de histamină – funcţionează exact ca şi histamina. Deşi nu este de acord cu ceea ce susţin adepţii homeopatiei, Ennis recunoaşte că posibilitatea unui efect real nu poate fi eliminată.

Deci cum s-a putut întâmpla acest lucru? Homeopaţii îşi pregătesc remediile dizolvând substanţe precum mangalul, planta otrăvitoare numită măselăriţă sau venin de păianjen în etanol, şi apoi diluând această “tinctură primordială" în apă în mod repetat. Indiferent de nivelul de diluţie, susţin homeopaţii, remediul original lasă un fel de amprentă pe moleculele de apă. Aşadar, oricât de diluată ar deveni soluţia, încă are proprietăţile acelui remediu.

Este de înţeles de ce Ennis este încă sceptică. Şi este adevărat că, până în prezent cel puţin, niciun remediu homeopatic nu a fost funcţionat în cadrul unor teste clinice controlate. Dar studiul de la Belfast sugerează că se întâmplă ceva. “Nu reuşim să explicăm rezultatele obţinute şi le raportăm pentru a îi încuraja pe alţii să investigheze fenomenul,” spune Ennis în lucrarea sa. Dacă rezultatele se dovedesc a fi reale, declară aceasta, implicaţiile sunt majore: am putea fi nevoiţi să rescriem fizica şi chimia.

Nu are sens! Materia întunecată (5)

Textul reprezintă traducerea articolului 13 things that do not make sense, publicat de New Scientist. Scientia.ro este singura entitate responsabilă pentru eventuale erori de traducere, Reed Business Information Ltd şi New Scientist neasumându-şi nicio responsabilitate în această privinţă.
Traducere:
Anca Negulescu

***************

Nota Scientia:
O echipă de oameni de ştiinţă a încercat replicarea experimentelor lui Ennis respectând protocoalele impuse de Fundaţia lui James Randi. Acesta a devenit celebru la nivel mondial după ce a lansat o provocare publică, oferind un premiu de 1 milion de dolari oricui va demonstra abilităţi ori însuşiri paranormale, supranaturale,
în condiţii stabilite de comun acord cu specialiştii fundaţiei înainte de desfăşurarea experimentelor. Rezultatele obţinute de Ennis nu au putut fi reproduse.