Fluxul întunecatCeva ce nu poate fi văzut şi mult mai mare decât orice altceva din Universul cunoscut trage un grup de galaxii spre el, cu o viteză enormă. Nu putem vedea ce e dincolo de orizontul vizibil al Universului, pentru că lumina emisă de dincolo de orizont nu a avut timp ca să ajungă la noi.

Inexplicabil: axa diavolului (1)

În ciuda acestui fapt, am presupus întotdeauna că spaţiul este umplut cu aceleaşi lucruri oriunde te duci în univers.

O descoperire recentă făcută de Sasha Kashlinsky de la Centrul Goddard de Zbor Spaţial al NASA, din Greenbelt, Maryland, nu are sens. Echipa lui a descoperit o grupare de clustere de galaxii ce se deplasează cu o viteză extraordinară spre un petic mic de spaţiu dintre  constelaţiile Centaurus şi Vela. Kashlinsky denumeşte acest petic „fluxul întunecat”, un tribut adus altor mistere cosmice, numite materie întunecată şi energie întunecată.

Nu există niciun motiv evident pentru care grupurile ar trebui să se mişte la asemenea viteze ameţitoare, cu excepţia cazului în care se confruntă cu o atragere neobişnuit de puternică de la ceva de dincolo de Universul vizibil. Dar ce? Răspunsul cel mai credibil este faptul că există ceva mare acolo, mult mai mare decât orice altceva din Universul cunoscut. Un astfel de monstru ar impune un fel de „înclinaţie” în Univers, făcând materia să se mişte într-o direcţie anume - după cum sugerează observaţiile fluxului întunecat.

În cazul în care astfel de megastructuri cosmice există, atunci acestea nu fac altceva decât să înlocuiască un mister cu altul. Una dintre pietrele de temelie ale cosmologiei este principiul lui Copernic, care spune că nu este nimic special cu privire la regiunea noastră de univers. Deci, dacă există megastructuri dincolo de orizontul nostru, atunci ar trebui să existe şi în zona noastră. Şi noi nu am văzut niciuna.

Există, de asemenea, sugestii care afirmă că atracţia ar putea fi făcută de un alt Univers.
Aceasta ar fi o veste bună pentru susţinătorii teoriei inflaţiei eterne, care sugerează că Universul ar trebui, de fapt, să fie compus din „mini-universuri”, bule ce se pot ciocni între ele.

Kashlinsky pregăteşte documente cu date suplimentare. El spune că observaţiile indică spre megastructuri de dincolo de orizont.

Inexplicabil: sera din Eocen (3)

Textul reprezintă traducerea articolului 13-more-things publicat de New Scientist. Scientia.ro este singura entitate responsabilă pentru eventuale erori de traducere, Reed Business Information Ltd şi New Scientist neasumându-şi nicio responsabilitate în această privinţă.
Traducere:
Duceac Irina Delia