Curiozitati astronomieŞtiaţi că atunci când un astronaut se întoarce din spaţiu este ceva mai înalt faţă de momentul plecării? Nu ştiţi cu câţi centimetri şi de ce? Aveţi idee cât dura un an terestru în urmă cu aproape un miliard de ani? Răspunsurile, explicaţiile, dar şi alte informaţii, în continuare.

Zece curiozităţi din astronomie (13)

1. Un astronaut poate fi cu până la 7 centimetri mai înalt când se întoarce din spaţiu. Discurile cartilaginoase ale coloanei vertebrale se extind în absenţa gravitaţiei.

2. O gaură neagră supermasivă aflată în centrul galaxiei M 87, a produs o undă de şoc cu un diametru de 85.000 a.l.

3. Interacţiunea dintre Pământ şi Lună încetineşte rotaţia Pământului cu 2 milisecunde pe secol. Cercetările curente indică faptul că în urmă cu 900 de milioane ani un an avea 481 zile, fiecare a câte 18 ore.

4. Cele mai mari deviaţii locale sunt muntele Everest (8.850 m înălţime) şi Groapa Marianelor (10.924 m adâncime). Dacă e să îl comparăm cu un elipsoid perfect, Pământul are o toleranţă de 1/584 (0,17%), ceea ce este mult mai bine pentru ceea ce se cere, de exemplu, pentru o bilă de biliard (0,22%).

5. Cel mai îndepărtat punct de centrul Pământului este vârful muntelui Chimborazo din Ecuador, un vulcan inactiv înalt de 6.267 m, acesta aflându-se la ecuator, unde este acumulată mai multă materie, forma Pământului fiind sferă turtită la poli.

6. Cel mai înalt flux se înregistrează în Golful Hudson din Canada şi măsoară 18 m.

7. S-a descoperit o colonie de bacterii ce trăiesc la 3 km sub pământ. Complet izolată de biosfera de la suprafaţă, îşi ia energia din dezintegrarea radioactivă a rocilor. Această lume subterană seamănă cu o piscină de apă sărată fierbinte sub presiune, ce miroase puternic a sulf şi alte gaze nocive.

8. Pământul nostru pur şi simplu nu s-ar fi putut forma la începuturile Universului. Şi asta pentru că nu exista materia ce îl compune în mare parte. Toate elementele mai grele decât hidrogenul şi heliul s-au format în centrul stelelor, iar cele mai grele, în exploziile supernovelor. Multe stele au trebuit să moară pentru ca noi să prindem viaţă.

9. 50% din substanţa uscată ce ne compune este carbon.

10. O gaură neagră primordială cu masa de circa un miliard de tone, cu dimensiuni cât ale protonului, ar avea temperatura de vreo 120 de miliarde de grade Kelvin şi ar emite energie echivalentă cu cea a şase centrale nucleare mari.

Zece curiozităţi din astronomie (15)