10 curiozitati astronomiceCe viteză are vântul solar? Ce densitate au stelele neutronice? Cât durează drumul unui foton, în Soare, de la locul apariţiei sale în urma fuziunii nucleare a hidrogenului şi până la suprafaţă, unde "scapă" în spaţiu? Răspunsurile la aceste întrebări, în continuare.

Zece curiozităţi din astronomie (10)

1. Matematica implicată în coliziunea a două găuri negre este atât de complexă şi bizară, încât mai toate încercările de simulare s-au sfârşit cu deteriorarea computerelor. Aceste evenimente sunt de departe cele mai puternice din Univers, fiecare dintre ele generând mai multă energie decât toate stelele împreună.

2. Stelele neutronice, cu o masă comparabilă cu a Soarelui, însă înghesuită într-o sferă cu un diametru de 20-40 km, au o densitate ceva mai mare decât nucleul atomic: un miliard de tone pe centimetru cub.

3. Pulsarii (stelele neutronice) au un câmp magnetic foarte puternic. Dintre aceştia, unii au un câmp magnetic de 100-1.000 ori mai mare decât restul, astfel au fost numiţi magnetari. Câmpul magnetic al unui asemenea magnetar ar face o întreagă flotă de aviaţie să se orienteze nord-sud mai repede decât un simplu ac de busolă pe Terra.

4. A fost descoperit un gigantic companion al Căii Lactee. Un roi stelar la doar 30.000 a.l., conţinând mii de stele împrăştiate pe o suprafaţă de cer de 5.000 ori mai mare decât spaţiul ocupat de Luna plină. Roiul este probabil o rămăşiţă a unei coliziuni galactice din trecut. Atât de mare (aparent, pe cer) este roiul, că nimeni nu l-a descoperit până la începutul anului 2006.

5. Galaxiile din zilele noastre au de 100 de ori mai mult gaz decât praf. Surprinzător, galaxiile de la începuturile Universului prezintă aceleaşi valori.

6. Înainte de epoca reionizării, galaxiile ce conţineau doar 100 de milioane de mase solare se puteau forma uşor. După această epocă, a fost nevoie de mai mult de 10 miliarde de mase solare pentru ca o galaxie să se asambleze.

7. Unul din cele mai strălucitoare roiuri stelare de pe cer este 47 Tucanae. Aflat la 16.000 a.l. de noi, clusterul conţine un milion de mase solare, măsurând 120 a.l. în diametru. Stelele sunt atât de dense, media distanţei dintre ele fiind de o zecime de an-lumină, aproximativ mărimea Sistemului Solar.

8. Până în prezent au fost mai multe generaţii de stele, născând elemente tot mai grele. Primele stele aveau de 50-500 de ori masa Soarelui. Viaţa lor a fost scurtă şi au explodat în hipernove. Din păcate, primele stele din Univers sunt atât de departe şi s-au format acum atât de mult timp încât sunt invizibile pentru cele mai bune observatoare ale noastre.

9. Zona radiativă a Soarelui este zona în care particulele de mare energie şi fotonii se mişcă haotic, distribuind energie uniform. Datorită acestor mişcări haotice, drumul unui foton de la locul în care este produs de fuziunea hidrogenului până la suprafaţă, de unde scapă în spaţiu, este foarte lung, de aproximativ un milion de ani.

10. Vântul solar are o viteză de 400 km/s.

Zece curiozităţi din astronomie (12)