Ploaie cometeTelescopul spaţial Spitzer al NASA a detectat semnale ale unei ploi de comete într-un alt sistem stelar. Acolo se scrie o parte a istoriei de care a avut parte şi sistemul nostru pe când era tânăr, în timpul evenimentului numit bombardamentul târziu.

Bombardamentul târziu este un eveniment ce este posibil să fi livrat pe Terra apa oceanelor, precum şi ingrediente ale vieţii.

Urmările acestui eveniment se pot observa în sistemul solar pe planetele şi sateliţii lipsiţi de atmosferă, unde s-au păstrat intacte cratere vechi de miliarde de ani. Cauza acestuia se presupune a fi disturbarea corpurilor aflate în Centura Kuiper de către migraţia planetelor masive.

Ploaie comete
Ploaie comete (concepţie artist)
credit: NASA

În urma studierii stelei Eta Corvi, Spitzer a observat o bandă de praf în zona în care ar putea exista planete telurice. Praful are o compoziţie foarte asemănătoare cu cometele – gheaţă, rocă şi substanţe organice – originea sa putând fi coliziunea unor corpuri de gheaţă cu planetele interioare ale sistemului stelar.

Cum Eta Corvi are vârsta de aproximativ un miliard de ani, perioada se potriveşte pentru un bombardament similar cu cel ce a avut loc în sistemul solar timpuriu.

Sursa cometelor ar putea fi un al doilea disc observat în jurul stelei, mai rece şi mult mai îndepărtat, la 150 u.a. de steaua centrală, semănând cu Centura Kuiper.

"Credem că sistemul Eta Corvi ar trebui studiat în detaliu pentru a afla mai multe despre impacturile cu comete şi asteroizi de la începutul sistemului solar şi despre cum aceste impacturi ar fi putut favoriza viaţa pe planeta noastră", spune Carey Lisse, cercetător ştiinţific senior la Laboratorul de Fizică Aplicată de la Universitatea Johns Hopkins.

astrobio.net