PasărePăsările sunt vertebrate homeoterme, se înmulţesc prin ouă şi majoritatea sunt adaptate zborului. Corpul păsărilor, de obicei adaptat pentru zbor are forma aerodinamică, care permite deplasarea cu viteze mari prin aer. Mai multe detalii în continuare ...

Reptilele (15)

Totodată corpul păsărilor este acoperit de pene, care - conţinând aer între ele - reduc greutatea specifică a corpului. Ciocul păsărilor este lipsit de dinţi, iar oasele sunt pneumatice (pline cu aer), cu acelaşi scop, de a reduce greutatea specifică a corpului. Membrele anterioare sunt transformate în aripi, care le permit să zboare. Respiraţia se realizează prin plămâni, cu ajutorul a noua saci aerieni. Aceşti saci aerieni sunt plini cu aer, când pasărea inspiră, apoi funcţionează ca nişte foale împingând aerul în plămâni, de unde este expirat.

Tubul digestiv conţine gura, guşa, stomacul glandular, pipota (stomacul musculos), intestine subţire şi gros şi se termină printr-o cloacă, prin care sunt eliminate: urina, materiile fecale şi ouăle. În pipotă hrana este înmuiată, în stomacul glandular hrana este supusă acţiuni enzimelor digestive, iar în pipotă hrana este supusă acţiuni pereţilor musculoşi, care se contractă. Muşchii sunt foarte puternici, în special cei din regiunea pieptului. Sternul prezintă o creastă ascuţită numită carenă; păsările fără carenă se numesc acarenate.

Păsările au evoluat din dinozauri şi sunt foarte apropiate de aceştia. Cea mai veche fosilă a unei păsări este Achaeopteryx.

Archaeopteryx

În continuare vom prezenta câteva ordine de păsări.

Strigiformes

Stringiformes reprezintă un ordin de păsări de pradă nocturne. Reprezentaţi ai acestui ordin sunt: bufniţa, cucuveaua şi huhurezul.

Bufniţa

Falconiformes

Sunt un ordin de păsări de pradă diurne. Pot zbura pe distanţe foarte mai planând. Sunt păsări puternice dotate cu ghiare ascuţite.

Passeriformes

Este unul dintre cele mai bogate în specii ordine de păsări. Passeiformes cuprinde cele mai cunoscute păsări de dimensiune mică. Din acest ordin face parte şi  familia Corvidae. Reprezentaţii acestei familii (ciorile, corbii, păsările paradisului) sunt deosebit de inteligenţi. După om corbul şi cioara au cea mai bună proporţie dintre dimensiunea creierului şi cea a corpului.

Arealul de răspândire al corvidelor

Areal răspândire corvide

Columbiformes
Din acest ordin fac parte porumbeii, guguştiucii şi turturelele.

Rol în ecosistem
Păsările constituie surse de hrană pentru alte animale, dar au şi rodul de a ţine sub control numărul rozătoarelor şi insectelor. De asemenea unele păsări au rol în polenizare, păsările mici, precum colibri.

Mamiferele (17)