Convorbire telefonica deranjantaCe este aşa de enervant în a auzi o persoană vorbind în public la telefonul mobil? Un posibil răspuns examinat în cadrul unui nou studiu este acela că sunetul convorbirii ne distrage foarte tare atenţia, mult mai mult decât o face o conversaţie dintre doi oameni de lângă noi.

 

 

 

 

Veronica Galván şi colegii ei au rugat 164 de studenţi să ia parte la ceea ce ei credeau că avea să fie o cercetare asupra legăturii dintre performanţa obţinută la rezolvarea unor anagrame şi înţelegerea unui text. În timp ce studenţii încercau să rezolve 15 anagrame simple şi 15 anagrame ceva mai dificile, ei erau supuşi sunetului neaşteptat al vocii unui student din apropiere care vorbea la telefonul mobil sau sunetului conversaţiei a doi studenţi care vorbeau unul cu celălalt.

Ulterior, participanţii au apreciat conversaţia telefonică auzită ca fiind mai evidentă şi mai enervantă, dar, cu toate acestea, s-au descurcat la fel de bine în cadrul sarcinii implicând anagrame, rezolvând la fel de multe puzzle-uri uşoare şi dificile ca participanţii expuşi unei conversaţii dintre doi studenţi din apropiere. Acest fapt reprezintă un eşec de a replica rezultatul principal al unui studiu din 2010, în cadrul căruia auzirea unui jumătăţi din conversaţie se dovedise a fi mai prejudicioasă pentru performanţa participanţilor decât o conversaţie între doi parteneri.

Echipa lui Galván a testat şi memoria participanţilor cu privire la cuvintele folosite în cadrul conversaţiilor, iar participanţii care auziseră discuţia telefonică s-au descurcat mai bine. Cercetătorii au spus că asta sugerează faptul că există ceva legat de conversaţiile telefonice care ne atrage deosebit de mult atenţia. Totuşi, nu neapărat despre asta este vorba – să nu uităm că participanţii care au auzit conversaţia dintre cei doi studenţi au fost expuşi mult mai multor cuvinte. ”Se poate ca participanţii care au auzit conversaţia doar pe jumătate să se fi descurcat mai bine în cadrul sarcinii de recunoaştere din cauza unor greşeli experimentale”, au recunoscut cercetătorii.

Rezultatele confirmă unele sondaje anterioare care sugerau că discuţiile telefonice sunt percepute ca fiind neobişnuit de enervante, dar nu susţin ideea conform căreia acest lucru s-ar datora faptului că ne distrag foarte tare atenţia. ”Ne aşteptam să vedem o diferenţă între performanţele obţinute la rezolvarea anagramelor în cele două contexte, iar acest lucru nu s-a întâmplat”, au spus cercetătorii.

Vorbim, aşadar, despre o cercetare realistă care sugerează că ar trebui să căutăm un alt motiv pentru care convorbirile telefonice sunt judecate atât de aspru. Poate că mulţi dintre noi sunt de acord cu acea regulă implicită care spune că este nepoliticos să vorbeşti la telefon în public şi de aceea considerăm acest lucru ca fiind atât de enervant.

Deşi rezultatul principal a fost acela că o conversaţie telefonică auzită n-a dăunat performanţei în rezolvarea anagramelor mai mult decât o conversaţie dintre doi parteneri, n-ai spune asta văzând atenţia sporită din partea mediei pe care această lucrare a atras-o. ”Rămâneţi pe fir: Conversaţiile telefonice auzite distrag atenţia mai mult decât o cameră plină cu oameni care vorbesc”, a fost abordarea ziarului Independent. ”Este mai greu să ignori conversaţiile telefonice decât pe cele care au loc lângă tine”, a afirmat Atlantic. Fie că este vorba despre modul în care Facebook-ul ne transformă în nişte eremiţi fără prieteni sau despre statul în faţa televizorului care ne ocupă prea mult timp, se pare că mass-media actuală nu poate rata nicio şansă de a se lăsă pradă tehnofobiei, chiar şi atunci când studiile nu spun chiar acelaşi lucru.



Traducere de Ana Dumitrache după overheard-phone-conversations-super, cu acordul autorului.

Write comments...
symbols left.
Ești vizitator ( Sign Up ? )
ori postează ca „vizitator”
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.