Fara mirosAprox. 1 din 7500 de oameni sănătoşi se naşte fără simţul mirosului, o boală cunoscută drept anosmie congenitală izolată (ACI). Văzul şi auzul joacă un rol atât de pregnant în vieţile noastre încât ai putea crede că lipsa mirosului n-ar avea în mare parte nicio consecinţă.

 

 

 

De fapt, un studiu realizat asupra persoanelor cu ACI şi publicat anul trecut a arătat cât de important este mirosul pentru oameni. În comparaţie cu subiecţii de control, cei suferind de ACI erau mai nesiguri în relaţiile lor, mai predispuşi la depresie şi la accidente domestice.

Acum, în cadrul unui studiu ulterior realizat asupra aceloraşi 32 de pacienţi cu ACI, Ilona Croy şi colegii ei au cercetat felul în care această lipsă a mirosului le afectează relaţiile sexuale. Analizele cercetătorilor au dezvăluit o diferenţă curioasă legată de sex. În comparaţie cu 15 subiecţi de control de aceeaşi vârstă, cei 10 bărbaţi lipsiţi de miros au raportat că au avut considerabil mai puţine partenere sexuale în decursul vieţii (bărbaţii din grupul de control avuseseră în medie un număr de partenere de cinci ori mai mare). În contrast cu aceasta, femeile fără miros avuseseră în medie acelaşi număr de parteneri sexuali ca şi cele cu miros.

Pe de altă parte, cele 22 de femei (dar nu şi bărbaţii) fără miros tindeau să spună că se simt mai nesigure în relaţia cu partenerul curent decât subiecţii de control. Această nesiguranţă era caracteristică partenerului sexual şi nu a fost remarcată şi în cazul prieteniei sau al ataşamentului matern.

În cazul ambelor sexe, resimţirea unui impact puternic ca urmare a pierderii mirosului are sens dacă ţinem cont de dovezile tot mai numeroase în sprijinul importanţei sociale a mirosului. De exemplu, putem folosi mirosul pentru a detecta frica altora, oamenii mai empatici au şanse mai mari să-ţi reţină mirosul şi mirosurile transmit unele trăsături de personalitate. De asemenea, bunul simţ sugerează că oamenii fără miros ar putea să-şi facă griji în legătură cu mirosurile pe care le-ar putea răspândi fără să ştie. Însă întrebarea rămâne în picioare – de ce ar afecta lipsa mirosului bărbaţii şi femeile în mod diferit?

Cercetătorii au presupus că lipsa mirosului reduce ”comportamentul explorator sexual” al bărbaţilor, poate din cauza lipsei lor de încredere socială. În acord cu această interpretare, a existat o corelaţie negativă între nivelurile de nesiguranţă socială ale pacienţilor (dar nu şi ale pacientelor) şi numărul de partenere sexuale.

Pe de altă parte, cercetătorii cred că efectul sporit al lipsei mirosului asupra femeilor are sens în lumina cercetărilor anterioare, care sugerau că mirosul este mai important pentru ele la nivelul siguranţei în cadrul relaţiilor decât este pentru bărbaţi. De exemplu, un studiu publicat în 2008 a descoperit că jumătate dintre femeile interogate purtaseră hainele altcuiva (de obicei pe cele ale partenerului) datorită mirosului lor, în comparaţie cu doar 13% dintre bărbaţi. De asemenea relevant a fost faptul că pacientele prezentau niveluri mai scăzute de încredere socială decât femeile din grupul de control, iar asta se corela cu lipsa lor de siguranţă în cadrul relaţiilor.

O altă cercetare a arătat că mirosul este mai important pentru femei decât pentru bărbaţi când vine vorba de alegerea unui partener: se pare că femeile favorizează mirosul plăcut în detrimentul frumuseţii, iar bărbaţii fac opusul, deşi nu este clar în ce fel se potriveşte asta cu descoperirile actuale. Femeile par, de asemenea, să aibă, în medie, un simţ al mirosului superior faţă de cel al bărbaţilor şi să preţuiască acest simţ mai mult.

Croy şi colegii ei au recunoscut că este nevoie de precauţie în interpretarea rezultatelor, dat fiind eşantionul redus, dar au afirmat că acestea subliniază ”importanţa simţului mirosului în cadrul relaţiilor intime”.


Traducere de Ana Dumitrache după investigating-love-lives-of-men-and, cu acordul autorului.

Write comments...
symbols left.
Ești vizitator ( Sign Up ? )
ori postează ca „vizitator”
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.