Retelele sociale si personalitateaSiteurile de socializare ne-au schimbat vieţile. În 2011 erau 500 de milioane de utilizatori activi pe Facebook şi în jur de 200 de milioane de conturi de Twitter. După cum ştiu utilizatorii, există diferenţe importante între acestea. Ce spune fiecare din ele despre personalitatea ta?

 

 

 

Pe Facebook se pune mai mult accentul pe cine eşti şi pe cine cunoşti. Twitter are o limită de 140 de caractere per update şi se concentrează mai mult pe ce spui decât pe cine eşti. Un nou studiu încearcă să arate dacă există vreo legătură între personalitatea utilizatorilor şi siteul preferat, care este aceasta şi care sunt diferenţele dintre cei ce aleg Twitter şi cei ce aleg Facebook.

David Hughes de la Manchester Business School împreună cu colegii săi au chestionat online 300 de persoane – majoritatea (70%) din Europa, iar ceilalţi din America de Nord, Asia, şamd. Dintre aceştia, 207 erau femei, iar vârstele persoanelor au variat între 18 şi 63 de ani. Participanţi au răspuns la întrebări despre cum utilizează Facebook şi Twitter şi pe care dintre acestea îl preferă. Au răspuns de asemenea şi la întrebări de personalitate bazate pe cei cinci factori de bază pe baza cărora ai personalităţi, caracterul extrovertit, instabilitate emoţională, conştiinciozitatea, caracterul agreabil şi deschiderea la dialog, în general, precum şi pe sociabilitate şi pe "nevoia de cunoaştere" (acest ultim factor se referă la nevoia de a fi stimulaţi din punct de vedere mental).

Poate cea mai interesantă descoperire este faptul că personalitatea explică variaţia modului în care utilizează oamenii aceste siteuri într-o foarte mică măsură – mai puţin de 10% (ridicându-se la 20 de procente odată cu creşterea vârstei). Aceasta sugerează că intervin alţi factori, neexploraţi aici, precum inteligenţa şi motivaţia, care au o influenţă semnificativă.





Cu toate acestea, asocierile cu personalitatea au fost interesante. Persoanele care foloseau cu preponderenţă Facebook au obţinut punctaje mari la categoriile sociabilitate şi instabilitate emoţională (ceea ce se potriveşte cu rezultatele din trecut care sugerează că persoanele timide folosesc siteul pentru a forma relaţii şi a combate singurătatea). Folosirea Twitterului pentru a socializa a fost corelată mai mult cu o sociabilitate mai crescută, o deschidere în general mai mare la dialog (dar nu una care să trădeze instabilitate emoţională) şi cu mai puţină conştiinciozitate.

Dar cum rămâne cu utilizarea acestor siteuri drept sursă de informare? Au existat divergenţe intrigante aici. Persoanele ce au susţinut că utilizează Facebook cu scopul de a se informa au obţinut în mare punctaje mai ridicate la instabilitate emoţională, sociabilitate, caracterul extrovertit şi deschidere, dar mai mici la conştiinciozitate şi la "nevoia de cunoaştere". În cazul celor ce au ales Twitter, lucrurile au fost exact pe dos.

Cercetătorii susţin că aceste tipare indică faptul că cei ce aleg Facebook vor să facă schimb de informaţii şi materiale fără să utilizeze surse mai dificile din punct de vedere cognitiv, precum articolele din reviste şi rapoartele din ziare. Utilizatorii de Twitter, pe de altă parte, utilizează siteul tocmai pentru că le stimulează gândirea – drept o metodă de a descoperi informaţii şi materiale folositoare fără a socializa (acest lucru a fost valabil mai ales în cazul participanţilor mai în vârstă).

Şi, în final, ce spune preferinţa oamenilor la modul general pentru Twitter sau Facebook? Din nou, persoanele cu o nevoie mai mare de stimulare a gândirii au preferat Twitter, în timp ce aceia mai sociabili, instabili emoţional şi extrovertiţi au înclinat către Facebook. Simplificând aceste rezultate, s-ar pute afirma că Facebook se axează mai mult pe partea de socializare, în timp ce pe Twitter este vorba mai mult despre împărtăşirea informaţiilor.

Aceste rezultate ar trebui tratate cu grijă. Majoritatea participanţilor au fost persoane tinere, iar datele au fost raportate de către aceştia. Cu toate acestea, descoperirile sugerează că există nişte diferenţe semnificative între personalităţile celor ce prefera Twitter vs. Facebook şi nişte conexiuni intrigante ale personalităţii utilizatorilor cu scopul folosirii siteurilor. “Persoanele diferite folosesc aceleaşi siteuri din motive diferite,” au declarat cercetătorii.

 

 

Articolul reprezintă traducerea articolului Facebook or Twitter: What does your choice of social networking site say about you? publicat pe site-ul http://bps-research-digest.blogspot.com.
Traducere: Anca Negulescu



Puteți comenta folosind contul de pe site, de FB, Twitter sau Google ori ca vizitator (fără înregistrare). Pt vizitatori comentariile sunt moderate (aprobate de admin).

Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Fii primul care comentează.

Spune-ne care-i părerea ta...
caractere rămase.
Loghează-te ( Fă-ți un cont! )
ori scrie un comentariu ca „vizitator”

 


Ne poți ajuta cu o donaţie.


PayPal ()


Contact
| T&C | © 2020 Scientia.ro