Oamenii de știință de la facultatea de medicină a Universității Washington (WU) din St. Louis au reușit crearea unei pastile care ar putea oferi aceleași beneficii pentru sănătate ca și exercițiile fizice. De aceasta ar putea beneficia persoanele care nu pot face exerciții fizice.

Ideea de a înlocui beneficiile exercițiilor fizice pentru sănătatea fizică și mintală cu o pastilă poate părea exagerată, dar pentru multe persoane care nu pot practica o activitate fizică regulată din cauza îmbătrânirii, a unei boli sau a unui handicap, acest lucru ar putea fi un progres care le-ar putea schimba viața, informează 360medical.ro.

Pentru acest motiv, cercetătorii și-au propus să dezvolte medicamente care ar putea ajuta la pierderea în greutate imitând beneficiul exercițiilor fizice.

Astfel, noul medicament țintește un grup de proteine din organism, cunoscute sub numele de receptori de estrogen (ERR), care sunt responsabile pentru activarea unora dintre cele mai importante căi metabolice din țesuturile care consumă energie, cum ar fi mușchii, inima și creierul.

Acești ERR sunt mai activi atunci când oamenii fac exerciții fizice, dar s-au dovedit a fi dificil de activat cu ajutorul medicamentelor.

„Nu putem înlocui exercițiile fizice. Acestea sunt importante la toate nivelurile”, afirmă într-un comunicat cercetătorul principal al studiului, Bahaa Elgendy, profesor de anesteziologie la facultatea de medicină WU, care urma să prezinte rezultatul cercetărilor în cadrul reuniunii de primăvară a Societății Americane de Chimie (ACS), ce se desfășoară între 17 – 21 martie la New Orleans, Statele Unite.

Autorii recomandă celor care pot face exerciții fizice să continue să facă sport, dar cercetările lor se adresează acelor cazuri în care indivizii au nevoie de un înlocuitor, pentru că nu pot face exerciții fizice din motive de sănătate.

Exercițiile fizice pot stimula metabolismul muscular, creșterea musculaturii și performanța generală a organismului.

Cercetătorii urmăresc să reproducă aceste efecte pe cale farmacologică pentru a ajuta la contracararea deteriorării și slăbiciunii musculare care apar în cazul diferitelor afecțiuni, inclusiv cancerul și tulburările genetice.

Un astfel de medicament ar putea, de asemenea, să atenueze pierderea musculară asociată cu anumite medicamente pentru pierderea în greutate.

Secretul din spatele pastilei, care se vrea să aibă aceleași efecte asupra organismului ca și exerciții fizice, constă în activarea receptorilor legați de estrogen, respectiv a complexului estrogen-receptori de estrogen (ERR), proteine care au un rol esențial în răspunsul organismului la activitatea fizică.

După un deceniu de cercetare, echipa de la WU a dezvoltat SLU-PP-332, un compus capabil să activeze toate cele trei forme de ERR, inclusiv provocatorul ERRα, care este crucial în mai multe procese fiziologice, inclusiv pentru adaptarea mușchilor la stres.

Compusul acționează ca un întrerupător care activează anumite procese benefice din organism, la fel cum se întâmplă atunci când facem exerciții fizice.

În experimentele pe șoareci, SLU-PP-332 a prezentat rezultate promițătoare, îmbunătățind fibrele musculare rezistente la oboseală și stimulând rezistența.

Pentru a-și rafina descoperirea și a crea variante care pot fi brevetate, cercetătorii au proiectat noi molecule care interacționează mai eficient cu ERR, urmărind răspunsuri îmbunătățite și proprietăți mai bune, cum ar fi stabilitatea și potențialul scăzut de toxicitate.

Acești noi compuși au demonstrat o eficacitate și mai mare în testele preliminare, simulând mai puternic efectul exercițiilor fizice prin influențarea expresiei genice în celulele musculare cardiace de șobolan.

Molecula SLU-PP-332 și succesorii săi au demonstrat potențial în studiile pe animale pentru abordarea obezității, a insuficienței cardiace și a declinului renal legat de vârstă.

În plus, activitatea ERR ar putea combate leziunile cerebrale observate în boala Alzheimer și în alte afecțiuni neurodegenerative.

În timp ce molecula SLU-PP-332 nu poate trece în creier, din cauza barierei hemato-encefalice, unii dintre compușii mai noi au fost concepuți pentru a face acest lucru, extinzând potențialele aplicații teraeutice.

„În toate aceste afecțiuni, receptorii de estrogen (ERR) joacă un rol major”, notează Elgendy. „Dacă avem un compus care îi poate activa în mod eficient, am putea genera multe efecte benefice”.

Echipa de la WU, prin intermediul start-up-ului Pelagos Pharmaceuticals, intenționează să testeze în continuare acești compuși pe modele animale, cu scopul de a dezvolta tratamente pentru tulburările neurodegenerative.

Această cercetare inovatoare marchează un semnificativ pas înainte în încercarea de a oferi soluții pentru cei care nu pot beneficia de exerciții fizice și ar putea deschide calea pentru tratarea unor afecțiuni grave precum atrofia musculară, insuficiența cardiacă și bolile neurodegenerative, spun autorii.

→  Citește și: Care este durata optimă de activitate fizică și care sunt exercițiile fizice potrivite pentru sănătate și longevitate?

Articol preluat de pe 360medical.ro, cu acordul editorului.