TibetaniLocuitorii Tibetului trebuie să fi evoluat foarte rapid pentru a fi în stare să reziste privaţiunilor specifice vieţii pe "acoperişul lumii", Podişul Tibet. Într-un studiu publicat luna aceasta în revista Science se arată că tibetanii au suferit, în timp record, modificări ale ADN-ului.

Echipa de cercetători americani şi chinezi care au realizat studiul privind evoluţia tibetanilor arată în articolul menţionat din Science că "tibetanii trăiesc la mare altitudine de mii de ani şi posedă o suită de trăsături fiziologice distincte care le permit să tolereze mediul sărac în oxigen. Aceste fenotipuri sunt în mod clar rezultatul adaptării la mediul respectiv, dar bazele genetice ale acestei adaptări sunt încă necunoscute. Noi dezvăluim rezultatele scanării genomului care indică faptul că anumite regiuni conţin gene (foarte probabil implicate în adaptarea la altitudini mari) care au suferit modificări" (extras din articolul Genetic Evidence for High-Altitude Adaptation in Tibet, revista Science, Vol.319, nr.5987, pg.72-75).

Cercetătorii au comparat ADN-ul a două populaţii: tibetanii şi chinezii Chan, despre care se consideră că s-au separat acum aproximativ 3.000 de ani. Asupra acestuia ultim aspect planează însă unele dubii, întrucât arheologii consideră că tibetanii locuiesc pe platoul himalaian de mai mult timp (7-21 mii de ani).

Organismul tibetanilor produce mai puţină hemoglobină decât cel mai chinezilor Chan. Acest fapt contraintuitiv (mai multă hemoglobină, mai mult oxigen) este explicat de către experţi prin aceea că un nivel ridicat de hemoglobină face sângele mai gros şi mai puţin eficient în a efectua transportul de oxigen prin organism.

Observând genele care reglează nivelul de hemoglobină din sânge, savanţii au constatat că una apare la 87% dintre tibetani şi la numai 9% dintre chinezii Chan, fapt care indică o diferenţiere extrem de rapidă între cele două populaţii, indicându-i pe tibetani drept populaţia cu cel mai rapid ritm de evoluţie cunoscut.

BIBLIOGRAFIE