Dacă nu le poţi face pe femei să cumpere deodorant pentru că vor să miroasă bine, încearcă, în schimb, să le pui în pericol slujbele. Aceasta pare să fie concluzia unui nou studiu ştiinţific comandat de Procter & Gamble, sugerând că femeile care miroseau a transpiraţie erau evaluate ca fiind mai puţin competente şi mai puţin de încredere de către alţi oameni.

 



Ştim deja că oamenii culeg, într-adevăr, informaţii unii despre alţii, adesea inconştient, prin intermediul mirosurilor corporale. Însă Procter & Gamble, producătorii popularului deodorant pentru femei Secret, voiau să ştie dacă mirosurile ar putea influenţa relaţiile sociale şi profesionale. Aşa că au plătit nişte cercetători pentru a afla.

Cercetătorii scriu în publicaţia PLoS One: "În studiul prezent, am testat dacă mirosurile axilare obţinute de la femei experimentând stres psihosocial ar putea influenţa negativ judecăţile celorlalţi privind cordialitatea şi competenţa unor femei înfăţişate în scenarii video".

Cercetătorii au arătat unor grupuri de peste 100 de bărbaţi şi femei o serie de înregistrări video scurte în care nişte femei realizau activităţi obişnuite - munceau, făceau treburi casnice şi aveau grijă de copii. În timp ce le priveau, bărbaţii erau instruiţi că miroasă nişte tampoane de vată îmbibate în transpiraţie, care fuseseră adunate de la 44 de femei aflate în situaţii stresante, precum şi transpiraţie ce n-avea legătură cu stresul, recoltată în timpul exerciţiilor fizice. Ei au mirosit şi transpiraţie care fusese ”tratată” cu deodorant.

Aşa cum menţionează cercetătorii, ”femeile din scenele video erau evaluate ca fiind mai stresate atât de bărbaţii, cât şi de femeile care miroseau transpiraţia ”netratată” faţă de cea ”tratată””. Asta n-a părut să afecteze părerea femeilor cu privire la femeile transpirate, însă bărbaţii aveau reacţii negative destul de puternice atât la transpiraţia provocată de stres, cât şi la cea provocată de exerciţiile fizice. ”Doar în ochii bărbaţilor, femeile din înregistrările video păreau mai puţin încrezătoare, de încredere şi competente, atât atunci când aceştia miroseau transpiraţia ”netratată” provocată de stres, cât şi pe cea provocată de exerciţii fizice, în comparaţie cu transpiraţia ”tratată” provocată de stres”, scriu cercetătorii.

Însă transpiraţia ”tratată”, pe care se folosise deodorant, nu a stârnit nicio reacţie negativă. ”Rezultatele au implicaţii în influenţarea mai multor tipuri de interacţiuni sociale profesionale şi personale şi în gestionarea impresiilor”, concluzionează cercetătorii.

Prea bine. Acum ştim că bărbaţii ar putea crede că femeile care le sunt colege sunt mai puţin competente dacă sunt transpirate. Dar iată şmecheria. Cercetătorii au descoperit că aceste impresii negative puteau fi înlăturate dacă femeile foloseau, pur şi simplu, deodorant.

Cercetătorii scriu: "Per total, cele mai semnificative diferenţe au ieşit la iveală atunci când s-au comparat evaluările referitoare la transpiraţia de la o axilă ”netratată” cu cele referitoare la transpiraţia de la o axilă ”tratată” (cu deodorant), caz în care un antiperspirant comercial, fără miros, a fost folosit pentru a se vedea dacă blochează în mod eficient semnalul pentru transpiraţia provocată de stres. Abilitatea semnalelor chemo-senzoriale ale stresului psihosocial de a influenţa judecăţile sociale ale altor indivizi are implicaţii importante atât în interacţiunile profesionale şi personale, cât şi în relaţii... [Mirosul] Fiind un simţ distal, capabil să transmită informaţii prin spaţiu, este posibil şi ca transmiterea pe calea aerului a semnalelor de stres să influenţeze sau să predispună un individ să interpreteze alte forme de interacţiune în mod negativ."

Deci haide să lămurim ceva, doamnelor. ştiinţa v-a oferit dovada că, dacă nu folosiţi deodorant, bărbaţii din jurul dumneavoastră vă vor plăcea mai puţin şi vă vor considera mai puţin competente la muncă. Poate ar trebui să cumpăraţi nişte deodorant? Dar de la ce firmă?

Iată un răspuns, chiar acolo în secţiunea ”conflict de interese” a lucrării: "Studiul a fost sponsorizat de o sursă comercială: Procter&Gamble Beauty. Cu toate acestea, sponsorii nu au avut niciun rol în designul studiului, colectarea datelor sau analiză, decizia de publicare sau pregătirea manuscrisului".

În mod ciudat, deşi sponsorii nu au avut niciun rol în designul studiului, acesta tot a sfârşit prin a investiga dacă deodorantul le-ar putea ajuta pe femei să lase o impresie mai bună bărbaţilor. Presupun că este doar una din acele coincidenţe ciudate.



Traducere de Ana Dumitrache după deoderant-maker-commissions-study-proving-women-need

Write comments...
symbols left.
Ești vizitator ( Sign Up ? )
ori postează ca „vizitator”
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.