VirusTuberculoza și lepra prosperă prefăcându-se că sunt virusuri. Atunci când corpul uman este infectat cu forme severe ale unor boli precum tuberculoza sau lepra, răspunsul imunitar constă în a produce mult interferon beta, o proteină care distruge virusurile.

Există o singură problemă. Aceste boli sunt provocate de bacterii, nu virusuri.

Cercetătorii de la Universitatea California din Los Angeles au descoperit această proprietate neobișnuită în timp ce studiau lepra. Pacienții ale căror sisteme imunitare se luptau cu o formă mai ușoară a bolii produceau interferon gama, proteina potrivită pentru a elimina infecțiile bacteriene. Însă atunci când boala era mai gravă, interferonul beta devenea dominant. Această proteină antivirală este nu numai inutilă în lupta împotriva infecției bacteriene, dar poate chiar să afecteze acțiunea interferonului gama, ceea ce înseamnă că bacteriile au cale liberă să se răspândească și să se înmulțească în corp.

Deci de ce apare această reacție imunitară defectuoasă? Cercetătorii au studiat epidemiile întâlnite în rândul oamenilor fără adăpost din zona Los Angelesului, care, în mod normal, apar cel mai adesea la începutul primăverii. Epidemiile de gripă pot fi relativ obișnuite în adăposturi, unde cei fără cămin locuiesc de cele mai multe ori în spații foarte mici. Aceste epidemii, împreună cu deficiența de vitamina D cauzată de lipsa expunerii la soare, se pot combina, provocând o reacție antivirală puternică la nivelul sistemului imunitar, ceea ce înseamnă producerea unei cantități mari de interferon beta.

La rândul lui, acest lucru împiedică producerea normală de interferon gama, lăsând corpul expus și susceptibil la infecții bacteriene. Efectul poate să nu fie observat decât la luni bune după ce sezonul gripei a trecut, ceea ce s-ar potrivi cu epidemiile de tuberculoză observate în timpul primăverii. Pentru mai multe detalii despre această poveste, citiți acest reportaj al BBC News.

Traducere de Ana Dumitrache după tuberculosis-and-leprosy-thrive-by-pretending-to-be-viruses