hangover de Suzanne ValadonÎntr-o descoperire care ar putea periclita franciza  popularului film "The Hangover", o echipă de cercetători condusă de ingineri de la Universitatea California Los Angeles a identificat o metodă pentru accelerarea reacţiei organismului la consumul de alcool.

Într-o lucrare publicată online, pe 17 februarie în revista cu sistem de evaluare inter pares (peer review) ”Nature Nanotehcnology”, Yunfeng Lu,  profesor de inginerie chimică şi biomoleculară de la şcoala de Inginerie şi ştiinţă Aplicată Henry Samueli din cadrul UCLA descrie împreună cu colegii săi felul în care au plasat cu succes două enzime complementare într-o capsulă minusculă, pentru a accelera eliminarea alcoolului din organism.

Combinaţia enzimelor din capsulă  procesează în esenţă alcoolul în acelaşi fel ca şi ficatul. Lu, cercetătorul principal, a declarat  că această combinaţie de enzime ar putea fi ingerată ca o pastilă, care modifică chimic conţinutul de alcool din sistemul digestiv, chiar  dacă  ficatul îşi îndeplineşte şi el funcţiile lui.  "Pilula acţionează într-un mod extrem de similar cu cel în care  funcţionează ficatul nostru", a declarat Lu.

”După efectuarea unor cercetări suplimentare, această descoperire ar putea fi utilizată ca o măsură preventivă sau un antidot pentru intoxicaţia cu alcool”. Enzimele prezente în mod natural în celule lucrează de multe ori în tandem pentru transformarea acestora sau eliminarea toxinelor.

Echipa de cercetători condusă de Lu a asamblat mai multe enzime pentru a mima procesul natural. O enzimă precum oxidaza poate favoriza oxidarea alcoolului dar, de asemenea, produce peroxid de hidrogen, care este toxic. Un alt tip de enzimă, catalaza, induce descompunerea peroxidului de hidrogen în apă şi oxigen. Alăturarea acestor două enzime poate înlătura alcoolul în mod eficient. Cercetătorii au plasat cele două enzime într-o capsulă de polimer care măsura în diametru doar câteva zeci de nanometri. Grosimea peretelui capsulei este de doar un nanometru – cam de 100.000 de ori mai subţire decât un fir de păr uman. Capsula protejează enzimele şi le permite să intre liber într-o moleculă de alcool. În acest fel o nanocapsulă imită o organită, o structură existentă în celulele care stimulează reacţii chimice. Cercetătorii au testat pe şoareci de laborator felul în care această combinaţie de enzime a funcţionat ca un antidot, ca urmare a consumului de alcool. Ei au descoperit că nivelul de alcool în sânge al şoarecilor cărora li s-a administrat antidotul scădea mult mai rapid decât  cel al şoarecilor cărora acesta nu le-a fost administrat. După 45 de minute, nivelul alcoolului în sânge la grupul tratat cu antidot a fost cu 15.8 % mai scăzut decât la celălalt grup netratat,  după 90 de minute cu 26,1 % mai scăzut şi după trei ore cu  34,7% mai scăzut .

În cadrul unui test despre cât de bine funcţionează din punct de vedere profilactic combinaţia de enzime atunci când este consumată în acelaşi timp cu alcoolul, cercetătorii au constatat că nivelurile de alcool din sângele şoarecilor cărora le-a fost administrat antidotul a fost  după 45 de minute cu 10,1 % mai scăzut decât cel al grupului de control al celorlalţi şoareci, după 90 de minute cu 31,8% mai scăzut şi după trei ore cu 36,8% mai scăzut. "Având în vedere gama vastă de enzime care sunt în prezent sau potenţial disponibile”, scriu autorii ”noi clase de enzime nano complexe ar putea fi construite pentru o mare varietate de aplicaţii."

Traducere de Daniela Albu după common-hangover cu acordul editorului