Telescopul Green BankMiliardarul rus Yuri Milner a anunţat recent (în prezenţa celui mai faimos fizician în viaţă, Stephen Hawking) demararea unui proiect de căutarea a semnalelor radio emise de entităţi extraterestre, denumit Breakthrough Listen. Suma pe care acesta a alocat-o proiectului, 100 de milioane de dolari pentru 10 ani, reprezintă cea mai mare sumă alocată vreodată pentru acest demers. Prin comparaţie, pentru SETI sunt alocate mai puţin de 2 milioane de dolari anual.

Noul proiect va utiliza două dintre cele mai mari telescoape existente, din cadrul Observatorului Green Bank, West Virginia şi al Observatorului Parkes, New south Wales. De asemenea, proiectul iniţiat de Milner, în comparaţie cu timpurile când proiectul SETI era mai bine finanţat, va beneficia de supercomputere şi de telescoape mult mai puternice. Ca urmare, cercetătorii SETI vor putea scana câteva miliarde de frecvenţe simultan şi porţiuni din cer de 10 ori mai extinse.

Videoclipul de prezentare a proiectului

Stephen Hawking a făcut următoarele comentarii:
"Pentru a înţelege Universul trebuie să ştii despre atomi, despre forţele ce-i unesc, despre graniţele spaţiului şi timpului. Despre naşterea şi moartea stelelor, dansul galaxiilor sau secretele găurilor negre.
Dar nu este suficient. Aceste idei nu pot explica totul. Pot explica lumina stelelor, dar nu lumina ce-şi are originea pe Pământ. Pentru aceasta e nevoie să ştii despre viaţă, despre minte.
Noi credem că viaţa a apărut în mod spontan pe Pământ; prin urmare, într-un Univers infinit trebuie să mai fie şi alte exemple de viaţă.
E posibil ca undeva în Cosmos forme inteligente de viaţă să privească aceste lumini generate pe Terra, conştiente de ce înseamnă ele".

Telescopul Parkes

Milner, un afacerist care s-a îmbogăţit prin investiţii în firme de tehnologie, ca Facebook, a primit numele mic, Yuri, după celebrul cosmonaut rus, Iuri Gagarin.

Iată mai jos înregistrarea prezentării proiectului.