În imagine, în albastru, cercuri surprinse în raze X din proximitatea unei găuri negre

Astronomii au identificat un set neobișnuit de cercuri de raze X în jurul un sistem binar denumit V404 Cygni, format dintr-o gaură neagră și o stea-partener.

Imaginea de mai sus este formată, în fapt, din suprapunerea a două imagini: cercurile albastre sunt rezultatul captării razelor X surprinse cu ajutorul Observatorului Neil Gehrels Swift și al Observatorului în raze X Chandra al NASA, iar a doua imagine reprezintă fundalul cosmic în care au fost identificate cercurile respective.

Imaginea în raze X surprinde rezultatul reflexiei luminii din praful cosmic din cadrul sistemului binar menționat. Praful cosmic nu are nimic de-a face cu praful obișnuit de pe Terra, ci se referă la particule solide minuscule din spațiul cosmic. Cel mai probabil, praful cosmic este format din particule de grafit și silicați.

Imaginea surprinde 8 cercuri concentrice, reprezentând reflexia din 8 nori de praf cosmic.

Gaura neagră din sistemul V404 Cygni „devorează” steaua-companion, care are o masă egală cu jumătate din cea a Soarelui.

Aceste observații îi ajută pe astronomi să înțeleagă mai bine comportamentul găurilor negre, care deși și-au dezvăluit o parte din mistere în ultimii ani, sunt departe de a fi înțelese de cercetători.

Sursa (text și imagine): Chandra X-Ray Observatory