Deși se aude puțin de această tehnologie, sunt multe companii care investesc astăzi în mașinile pe energie solară.

Lightyear One


Ca unul care urmărește cu ceva interes spectaculoasa evoluție tehnologică de astăzi, când vine vorba de industria auto observ că sunt o sumedenie de abordări (tehnologii), fără a fi neapărat foarte clar care va fi câștigătoare, asta dacă nu cumva varianta care se va impune în viitor nu va fi una mixtă.


După ani și ani în care mașinile electrice erau anunțate, dar nu veneau, Tesla a inaugurat o nouă eră, inventând adevărata mașină electrică. Între timp toate marile companii s-au aliniat la noul trend, producând mașini pe baterii electrice. În 2020 s-au vândut 3.000.000 de mașini electrice în întreaga lume!

Pe lângă mașinile electrice, un alt curent speră să câștige „cursa”: mașinile pe hidrogen. Mașinile cu hidrogen circulă pe străzi. Toyota, de exemplu, a vândut în 2019 mai mult de 1.500 de autovehicule pe hidrogen în SUA, mașina (Toyota Mirai) având o autonomie de circa 500 km. Și nu este singura companie care produce mașini electrice. O firmă americană, Nikola (da, e „completarea” la Tesla), pariază pe viitorul camioanelor pe hidrogen.

Dar mă întreb de ce auzim atât de puțin de folosirea energiei solare pentru a ne „alimenta” mașinile? E vorba de lipsa de interes ori de bariere tehnologice? În principiu, nu e vorba nici despre primul motiv, căci, așa cum veți vedea mai jos, se investește în domeniu, nici de cel de-al doilea, pentru că tehnologia captării energiei solare se dezvoltă de ani buni, ajungând la performanțe remarcabile. În fapt, tehnologia se folosește în prezent pe sateliți sau ambarcațiuni. Încă timid în zona auto.

Deocamdată, nu există nicio mașină pe piață unde sursa principală de energie să fie cea solară.

Dar sunt multe proiecte în desfășurare care vizează introducerea energiei solare în mașina viitorului apropiat. Câteva nume: Aptera Motors, Atlis Motor Vehicles, Fisker Inc., Lightyear One, Sono Motors, precum și nume consacrate în industria auto, precum Hyundai, Tesla și Toyota.

Care e marele dezavantaj al mașinilor pe energie solară? Că această energie nu e disponibilă tot timpul. Noaptea nici atât :) Iar în orașe sunt multe zone în care, chiar dacă Soarele strălucește, razele lui nu ajung la mașina ta (știu, n-o ai încă, dar va veni și vremea aia :)), pentru că sunt copaci, clădiri înalte, alte mașini care acoperă parte din suprafața mașinii care ar putea capta energia solară șamd.

Pe de altă parte, mașinile mici nu oferă o suprafață prea mare pentru a capta energie solar. Dar gândiți-vă la camioane! Ce suprafață generoasă au acestea...

În plus, trebuie găsite soluții pentru a face ca un panou solar să arate bine pe o mașină. Formele mașinilor moderne cer o adaptarea a tehnologiei solare la designul de astăzi. Este nevoie, așadar, de straturi de celule solare subțiri, care să fie integrate în caroseria mașinii într-un mod eficient și plăcut ochiului.

Care sunt avantajele tehnologiei pe energie solare? Iată câteva care vin la o primă evaluare:
• permite încărcarea bateriilor mai repede
• permite extinderea distanței maxime parcurse fără a alimenta (autonomia)
• permite captarea energiei solare, fie că ești în trafic, fie că mașina e parcată
• nu poluează, nici direct, nici indirect (una dintre criticile aduse constant mașinilor electrice este aceea că energia înmagazinată este produsă, cel puțin în parte, tot din combustibil fosil)
• costuri de mentenanță scăzute.

 




Tehnologia este deja pe piață

Modelul Sonata de la Hyundai este o mașină echipată cu tehnologie solară integrată în plafon. Firma spune că energia solară asigură circa 1.300 km suplimentari pe an.

 


Panouri solare în plafonul modelului Sonata hibrid de la Hyundai



O firmă germană, Sono Motors, vrea să înlocuiască tradiționala vopsea a mașinii cu panouri solare pe o nouă mașină, Sion, până în 2023. Speră să asigure un spor de autonomie, prin energie solară, de 245 km pe săptămână. Reprezentații firmei spun că au dezvoltat o nouă tehnologie, diferită de cea tradițională de captare a energiei solare, care le permite o mai bună eficiență, cât și integrarea în caroseria mașinii.

Inginerii de la Aptera Motors, California, spun că tehnologia lor le permite ca mașina la care lucrează, una de mici dimensiuni, cu trei roți, și care ar putea ieși pe piață în acest an, asigură captarea de suficientă energie solară pentru a conduce circa 65 km pe zi.

 


Aptera

 

Compania Lightyear a dezvăluit anul trecut primul prototip al Lightyear One, un vehicul electric acoperit cu panouri solare pe care intenționează să înceapă să-l vândă chiar în cursul acestui an, 2021. 

Pe scurt, în prezent suntem încă în faza de căutări, în care diverse companii investesc, testează și plănuiesc ieșirea pe piață cu mașini care încorporează tehnologia energiei solare. Pare că suntem aproape de momentul în care această nouă tehnologie să atingă maturitatea în domeniul auto. Aceste companii își propun ca tehnologia solară să fie principala sursă de alimentare, dar în combinație cu tehnologia electrică.

 

Ce mașină se va impune în viitor?

Probabil că odată ce tehnologia se va maturiza în zona industriei auto, iar mașinile vor integra tehnologia solară, o variantă optimă va fi aceea în care tehnologia mașinilor electrice este îmbinată cu cea a tehnologiei energiei solare. Mașinile pot fi încărcate la priză, dar radiația solară va completa necesarul de energie. Iar în funcție de locul în care te afli pe glob și de perioada anului, energia solară poate juca un rol mai mare sau mai mic.

 


 

Iată mai jos un videoclip în care se prezintă tehnologia pe bază de energie solară a două dintre companiile amintite în articol (Aptera și Lightyear One), dificultățile întâmpinate și ideile urmate pentru a atinge maximul de eficiență.

 

 

 

Write comments...
symbols left.
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.