Muncă grea

Nu demult, o rudă mi-a spus că a muncit atât de intens în curte încât „a vomitat, la propriu”. Nu mi-a spus asta ca o informație despre sănătate sau ca un avertisment împotriva suprasolicitării. Era, ciudat, o laudă.

Cunoaștem genul acesta de situație. Elon Musk a afirmat odată că „nimeni n-a schimbat lumea lucrând 40 de ore pe săptămână”, aparent fără să observe că oameni de la Arhimede până la laureatul Nobel Alexander Fleming s-au descurcat foarte bine cu un program normal.

Dacă Musk a transformat supramunca într-un spectacol public (spunea chiar că dormea pe podeaua fabricii Tesla), biografiile fondatorului Microsoft, Bill Gates, ne oferiseră deja un prototip. Gates se întindea sub terminalul său ca un Buddha laic, așteptând nu iluminarea, ci codul executabil.

Indiferent dacă aceste povești ni se par inspiratoare sau ușor nebunești, ideea e aceeași: astăzi, munca excesivă este una dintre puținele modalități neutre politic de a demonstra virtutea.

Nu muncim doar ca să trăim; muncim ca să dovedim că merităm să trăim.

Aceste valori nu sunt scrise în stele, nici în ADN, nici în logica istoriei. Atunci de ce au o asemenea greutate morală? De ce este tratată munca, ciudat, ca și cum ar fi învecinată cu sfințenia?

Unul dintre răspunsurile cele mai pătrunzătoare a venit de la sociologul german Max Weber. Cartea sa Etica protestantă și spiritul capitalismului (1905) a devenit o operă clasică, deși trebuie să fim atenți la ce înseamnă „clasic” aici. Ca și Biblia sau O scurtă istorie a timpului a lui Stephen Hawking, Etica protestantă este o carte cumpărată pe scară largă, invocată frecvent și rareori citită.

Cartea lui Weber nu este propriu-zis o istorie economică și nici o „istorie religioasă”. Împrumută din ambele, dar este mai ciudată decât oricare dintre ele. Etica protestantă studiază modul în care ideile religioase, în special calvinismul, au contribuit la formarea mentalității pe care capitalismul modern se sprijină.

Weber a susținut că un anumit tip de protestantism nu a schimbat doar ceea ce credeau oamenii, ci și cine deveneau ei.

Îngrijorați de soarta lor în privința mântuirii, protestanții au început să caute semne ale favorii divine în succesul lumesc. Această căutare anxioasă, credea Weber, a contribuit la formarea – și apoi la consolidarea – tipului disciplinat, orientat spre muncă și viitor, de care capitalismul depinde.

Cartea nu este nici o lamentație, nici o celebrare, deși, spre final, un ton de tristețe se insinuează în text. Una dintre ideile fundamentale ale lui Weber, și nu doar în această carte, era că modernitatea pierduse sensul spiritual al epocilor anterioare, lăsând în urmă doar o coajă – constrângerea sumbră de a munci.

Spiritul dispăruse, credea Weber, chiar dacă etica a supraviețuit, iar lumea modernă risca să devină ceea ce el numea o „cușcă de oțel”.

Ce a susținut de fapt Weber

Weber s-a tot întors în jurul aceleiași întrebări aparent simple: de ce a prins rădăcini capitalismul modern în Occident și nu în altă parte?

Există mai multe moduri de a răspunde la astfel de întrebări. Astăzi, gânditori precum istoricul Jared Diamond ar putea explica asemenea fenomene prin geografie sau prin localizarea resurselor. Marxiștii le-ar explica prin lupta de clasă și prin schimbările din „modurile de producție”.

Weber nu ar fi negat că acești factori au avut un rol, dar el era interesat de rolul culturii – în special de obiceiurile morale și psihologice apărute după Reformă. El a susținut că acestea nu doar că se potriveau capitalismului într-un sens abstract, ci au contribuit la formarea exact a tipului de om de care capitalismul avea nevoie.

Mai întâi, trebuie înțeles ce însemna pentru Weber Geist des Kapitalismus – „spiritul capitalismului”. Dar e la fel de important de știut ce nu însemna. Nu se referea la apariția piețelor sau la urmărirea profitului ca atare; acestea existau de secole.

Noutatea, spunea Weber, era atitudinea morală: ideea că munca asiduă, viața cumpătată și acumularea de avere nu sunt doar deprinderi practice pentru reușită, ci forme de comportament intrinsec virtuoase. Pentru unii, profitul nu era doar un rezultat dorit, ci o datorie.

Weber a urmărit acest „spirit” până la o ramură particulară a protestantismului, născută din opera teologului Jean Calvin (1509–1564).

Calviniștii credeau în predestinare: ideea că Dumnezeu a hotărât deja cine este mântuit și cine nu, cu mult înainte ca vreun act omenesc să poată schimba ceva.

Unii istorici – și Calvin însuși – considerau că scopul doctrinei era să sublinieze neputința omului. În practică, ea a generat o anxietate profundă. Dacă mântuirea nu putea fi câștigată pe pământ, cum putea cineva să fie sigur de soarta sa?

Rezultatul a fost un comportament compensatoriu: credincioșii au început să caute semne ale favorii divine. Succesul în propria chemare – sau Beruf, un cuvânt care înseamnă și „meserie”, și „vocație” – a devenit un asemenea semn.

Munca asiduă, evitarea luxului, reinvestirea profitului: acestea nu erau doar obiceiuri sănătoase, ci posibile indicii că omul se numără printre cei aleși.

Weber a numit aceasta „ascetism intramundan”: energie religioasă canalizată nu spre mănăstiri sau retragere, ci spre viața obișnuită. Nu te retrăgeai din lume ca să-L găsești pe Dumnezeu; îți dovedeai valoarea prin disciplină în lume.

În timp, aceste comportamente s-au desprins de rădăcinile lor religioase. Nu mai trebuia să crezi în predestinare ca să simți impulsul de a munci fără încetare sau de a-ți demonstra valoarea prin succes. Ideea de „chemare” a persistat, dar golită de sens. În cele din urmă, a ajuns să semene mai mult cu o obligație decât cu o vocație.

Așadar, Weber nu susținea că protestanții au inventat capitalismul. Ci că ideile protestante au contribuit la modelarea unui anumit tip de personalitate – disciplinată, anxioasă, orientată spre scop – care s-a potrivit perfect cu noul sistem economic.

El mai credea că lumea a fost lipsită de transcendență. Însă, cum a arătat teologul William Cavanaugh, viața modernă nu este atât „dezvrăjită”, cât revrăjită sub alte forme.

Capitalismul nu a șters cultul; doar l-a redirecționat. Liturghiile noastre de azi includ plăți contactless, soartă pe bază de algoritmi și ritualuri zilnice de devoțiune față de piață. Greutatea morală pe care Weber o vedea în chemarea protestantă nu a dispărut. A renăscut, dar răspunde acum la impulsuri de dopamină și loialitate față de brand. Nu ne mai justificăm munca prin gloria lui Dumnezeu, dar tot muncim ca și cum de ea ar depinde ceva etern.

Partea surprinzătoare

La început, Etica protestantă pare o poveste despre originea capitalismului. Pe măsură ce înaintezi, devine o poveste cu fantome. Weber cu siguranță nu celebra ceea ce descria. Încerca să documenteze momentul în care un proiect spiritual sau teologic s-a întărit, transformându-se într-un mecanism compulsiv și inevitabil.

În această perspectivă, chemarea vocațională se contractă într-un simplu loc de muncă și într-o datorie sacră care, în timp, devine de nedistins de nevoia economică brută.

Una dintre cele mai citate fraze din carte apare spre final, când Weber afirmă că capitalismul modern ne lasă „cu o carcasă tare ca oțelul” (ein stahlhartes Gehäuse). Traducătorul Talcott Parsons a redat expresia dramatic (și definitiv) în engleză ca iron cage – „cușca de fier”.

Weber voia să spună că energia morală care odinioară anima etica protestantă s-a epuizat. Ce a rămas sunt simple tipare de comportament devenite reflexe.

Oamenii încă muncesc obsesiv; încă urmăresc succesul ca și cum ar avea o semnificație supremă. Diferența e că acum nu mai știu de ce.

Filosoful australian Michael Symonds a susținut că această logică tragică – în care spaima predestinării îi împinge pe credincioși într-o etică compulsivă a muncii – produce o lume în care sensul însuși devine greu de atins. Rezultatul nu este doar „dezvrăjirea” despre care vorbeau sociologii după Weber, ci un gol mai profund: o lume în care suferința nu mai cheamă compasiune și unde iubirea începe să pară o ineficiență.

Munca devine singura reasigurare disponibilă. „Irosirea timpului este primul și, în principiu, cel mai mortal dintre păcate”, scria Weber. În această lume, timpul liber este vinovat până la proba contrarie.

Aceasta este una dintre cele mai tulburătoare observații ale lui Weber: un sistem creat pentru a dovedi valoarea spirituală ajunge să construiască o lume al cărei mecanism neagă existența oricărei valori spirituale. Căutând un anume tip de sens, am ridicat structuri care ne erodează chiar capacitatea de a mai crede că ceva are sens. Capitalismul modern este totodată o consecință a protestantismului și trădarea lui.

De ce contează încă

Desigur, nu trebuie să cunoști calvinismul pentru a trăi în lumea descrisă de Weber. Și totuși, modelele pe care le-a observat s-au adâncit. Acest lucru este valabil în mare parte din cultura contemporană – amprentele religioase sunt încă acolo, deși rar le observăm.

Ajunge o clipă de reflecție ca să realizăm că însuși cuvântul „secular” provine din teologia și tradiția creștină. În cele din urmă, Weber a sugerat, capitalismul nu a ucis religia; doar a îmbălsămat-o. A păstrat cochilia eticii, dar i-a golit transcendența.

Luați obsesia pentru auto-optimizare. Limbajul „vocației” e peste tot, dar a fost aplatizat într-un brand de stil de viață. Munca nu mai e doar muncă; trebuie să fie pasiune, scop, identitate. Nu ești doar angajat, „faci ceea ce iubești”. Ideea e seducătoare, dar se transformă rapid într-o capcană: dacă munca e sensul, atunci eșecul sau epuizarea devin defecte morale.

Această logică – care moralizează productivitatea și patologizează odihna – este profund protestantă, chiar dacă nimeni nu o numește așa. O auzi în coachingul de carieră, în reforma educației, în discursul despre „wellness”. Toți sunt încurajați să se comporte ca o mică firmă: să-și construiască brandul, să investească în „capitalul uman”, să stoarcă randament din fiecare oră.

Dar anxietatea s-a schimbat. Pentru primii protestanți, munca era o modalitate de a se asigura că vor fi mântuiți. Pentru mulți oameni de azi, munca este o modalitate de a dovedi că nu sunt de prisos. Panica nu a dispărut, dar miza s-a schimbat. Nu mai e vorba chiar de rai sau iad, ci de ceva mai mic, dar la fel de presant: relevanța.

Iar etica continuă să acționeze asupra noastră. Simțim nevoia de a fi utili, de a produce, de a rămâne ocupați – chiar și atunci când recompensele sunt incerte sau dispar. Se vede în cei care lucrează ore lungi în locuri precare, în cei care se simt vinovați când iau o pauză, în cei care nu știu să explice ce „fac” dacă nu e ceva vizibil productiv.

Aceasta, pe scurt, era avertizarea lui Weber. Nu spunea doar o poveste despre religie și economie. Urmărea cum ideile devin obiceiuri, iar obiceiurile, odată instituționalizate, continuă să acționeze mult după ce ideile însele s-au stins.

Avans pe o cușcă

Chiar dacă Etica protestantă pare o carte veche despre teologie și capitalismul timpuriu, ea pătrunde în viața modernă cu o forță surprinzătoare. Explică de ce somnul pe podeaua fabricii lui Elon Musk e admirat, nu compătimit; de ce „epuizarea” e tratată ca un ritual de trecere.

Și ne amintește că sistemele nu au nevoie de credință ca să funcționeze. În esență, au nevoie doar de conformare.

Weber nu a spus doar că, odinioară, religia a modelat fatal economia. A arătat că un anumit tip de teologie – și angoasa religioasă specifică pe care a produs-o – a generat un sistem care i-a supraviețuit și s-a întărit într-un altceva cu totul diferit.

Energia religioasă care odinioară alimenta munca productivă spre slava lui Dumnezeu a fost despuiată de transcendență. Dacă odinioară oamenii munceau pentru a zări semnele mântuirii, acum muncim ca să dovedim că mai contăm. Lumea a fost dezvrăjită, dar cerințele care au precedat dezvrăjirea au rămas.

Există aici paradoxuri evidente. Etica menită să dezvăluie harul divin ajunge, în interpretarea lui Weber, să erodeze chiar ideea că lumea are vreun sens. Chiar dacă nu mai vorbește, lumea continuă să funcționeze.

Tonul lui Weber spre final nu este nici prescriptiv, nici revoluționar, ci ușor tragic. Nu oferă remedii, nici apeluri la acțiune. Cere doar să înțelegem cum am ajuns aici – cum o tradiție religioasă ne-a ajutat să construim o mașină care acum funcționează pe baza muncii noastre, fără credința noastră.

Descriind cum a apărut capitalismul, Weber analiza totodată cum am devenit genul de oameni dispuși să trăim în interiorul lui. Deși tonul său e tragic, un lucru rămâne clar: lumea pe care o descrie nu e determinată de stele sau de „natura umană”. Și, deși este adesea opus reformatorilor ca Marx, marxiștii îl pot revendica și ei, pentru că Weber a avut curajul să întrebe cum se face că am ajuns să privim o cușcă nu doar ca tolerabilă, ci ca pe ceva pentru care am plăti un avans.


Traducere după  Why do we think hard work is virtuous? de Chris Fleming, profesor,  School of Humanities and Communication Arts, Western Sydney University.
Imagine: pixabay.com

Write comments...
symbols left.
Ești vizitator ( Sign Up ? )
ori postează ca „vizitator”
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • This commment is unpublished.
    · 6 days ago
    Pentru ca munca este singurul lucru care formeaza caractere. Exista si exceptii dar acestea intaresc regula.

Dacă apreciezi articolele SCIENTIA, sprijină site-ul cu o donație!

Cumpără de la eMag și Cărturești și, de asemenea, sprijini scientia.ro.