Am fost curios să văd care este obiectivul învățământului în România. Așa că am mers la Legea învățământului (legea nr. 1 / 2011). Am trecut repede peste formulările uneori comice din primele trei articole (gen: „Misiunea asumată de lege este de formare, prin educație, a infrastructurii mentale a societății românești) și am ajuns la articolul 4, care spune următoarele:
„Educația și formarea profesională a copiilor, a tinerilor și a adulților au ca finalitate principală formarea competențelor, înțelese ca ansamblu multifuncțional și transferabil de cunoștințe, deprinderi/abilități și aptitudini”.

Educația produce, așadar, competențe, iar aceste competențe sunt compuse din cunoștințe, deprinderi (abilități) și aptitudini.

Nu mi-a fost clar cum poate produce educația „aptitudini”, pentru că aptitudinea reprezintă o dispoziție naturală, un talent. Poți să te naști cu aptitudini pentru muzică, dar e mai dificil (imposibil?) să le formezi în școală. Poți să-ți îmbunătățești abilitățile muzicale, dar nu creezi, prin educație, un talent. Aptitudinile le ai din naștere sau nu le ai.

M-am întrebat cum a apărut termenul acesta în lege. Și am descoperit că, în fapt, articolul 4 este o preluare din limbajul folosit la nivelul Uniunii Europene. De exemplu, într-o recomandare (2006/962/EC) a Parlamentului European și a Consiliului Europei din 2006 se precizează că: Competences are defined here as a combination of knowledge, skills and attitudes appropriate to the context”.

După cum observați, se vorbește despre „atitudini, nu „aptitudini”, ceea ce altceva.

Acest pachet: cunoștințe, deprinderi, atitudini - are sens. De exemplu, dacă vorbim despre una dintre competențele-cheie, referitoare la știință:
a. cunoștințele se referă la informația științifică;
b. deprinderile se referă la utilizarea de date, instrumente / utilaje șamd pentru a atinge un obiectiv;
c. atitudinile se referă la curiozitate, respect pentru dovezi, aplicarea unei gândiri critice etc.

Bun, deci este vorba despre „atitudini”, nu „aptitudini”. Cum a ajuns „aptitudini” în lege? Mister...

 

Puteți comenta folosind contul de pe site, de FB, Twitter sau Google ori ca vizitator (fără înregistrare). Pt vizitatori comentariile sunt moderate (aprobate de admin).

Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • Comentariul tău, publicat ca Vizitator, va fi evaluat în vederea publicării. Doar utilizatorilor care au cont pe site ori face folosesc conturile de FB, Twitter ori Google li se publică în mod automat comentariile.
    Mihai · 21:34 22.12.2020
    Excelentă observația! Țin minte din perioada "implementării sistemului Bologna" că (aproape) toata lumea vedea doar "competențe". Erau situații hilare în care erai admonestat dacă aduceai vorba despre cunoștințe, abilități, deprinderi, etc. Totul se învârtea în jurul competențelor practic nedefinite. Abia la o întâlnire ARACIS s-au lămurit treburile în sensul transmiterii unui dicționar de termeni (de altfel foarte bine venit) pentru a ne lămuri cu ce materiale se lucrează. Așa că nu mă miră scăparea prezentată în articol și nici faptul că ea încă există.
Spune-ne care-i părerea ta...
caractere rămase.
Loghează-te ( Fă-ți un cont! )
ori scrie un comentariu ca „vizitator”

 



Donează prin PayPal ()


Contact
| T&C | © 2021 Scientia.ro