Electron
Vibraţie a unui electron

Reamintesc pentru puținii cititori ai site-ului care nu sunt familiarizați cu structura de bază a unui atom că electronii sunt particule elementare, care împreună cu nucleul atomului (care poate conține protoni și neutroni, particule compozite formate la rândul lor din quarcuri) formează sistemul atomului.

Conform fizicianului Michael Dine, specializat în fizica particulelor, electronul se deplasează în cadrul unui atom cu o viteză de circa 1% din c, viteza luminii în vid.

Dacă nu sunteți familiarizat cu structura atomului, puteți citi articolul: Modelul cuantic al atomului.

Asta înseamnă circa 2.200 km/s. Viteza luminii, c, este de circa 300.000 km/s în vid.

În cadrul acceleratoarelor de particule particulele sunt accelerate la viteze apropiate de viteza luminii. De exemplu, la Laboratorul Jefferson din SUA, fasciculele de electroni sunt accelerate la 99,9999992% din viteza luminii, folosindu-se 4 GeV de energie pentru acest lucru. Este interesant de menționat că atingerea unei viteze de 90% din c se poate realiza cu o energie de doar 220.000 eV.

Poți citi despre ce este electron-voltul aici.

Electronul este particulă cu masă (foarte mică), iar o astfel de particulă nu poate atinge viteza luminii, care este „rezervată” doar pentru particulele fără masă, precum fotonul (interacțiunea electromagnetică) sau gluonul (interacțiunea nucleară tare, responsabilă de păstrarea împreună a quarcurilor care formează protonii și neutronii).

Viteza de deplasare a unui electron în jurul unui atom este, așadar, foarte mică, raportată la viteza luminii.

Citiți și:
  Cum produce un electron câmpul electromagnetic?
  Cum se transformă o particulă elementară într-o altă particulă elementară?

Un aspect puțin înțeles cu privire la viteză este că aceasta este relativă. Ce înseamnă acest lucru puteți citi în acest articol: Cu ce viteză ne deplasăm în univers?