Bila va cădea cu accelerații diferite, căci vorbim de gravitații diferite, timpul fiind, așadar, diferit.

Animația de mai jos prezintă o bilă care este lăsată să cadă liber către suprafața Soarelui, Lunii și a planetelor sistemului solar, inclusiv „planete pitice” (Mercur, Venus, Pământ, Lună, Marte, Ceres, Jupiter, Saturn, Uranus, Neptun și Pluto) de la 1 km înălțime. După cum o să observați, sunt diferențe de timp de la corp ceresc la corp ceresc, pentru că gravitația exercitată de obiectele cosmice este diferită.

Un corp lăsat să cadă către suprafața Soarelui are nevoie de 2,7 s să atingă astrul, dar lăsat să cadă spre Terra are nevoie de 14,3 secunde. Când atinge suprafața Soarelui, bila are o viteză de 2.663 kh/h, pe când în cazul Terrei viteza atinsă la atingerea solului este de doar 502 km/h. Gravitația Soarelui este enormă în comparație cu cea a Terrei. Probabil că nu te-ai gândit la asta, dar masa Soarelui reprezintă 99,8 % din masa întregului sistem solar! Mai multe lucruri interesante despre enormitatea Soarelui citește în articolul nostru: Sistemul solar la scară.

Experimentul nostru, pe care-l puteți vedea în videoclipul de mai jos, exclude frecarea cu atmosfera corpurilor cosmice (acolo unde există una...).

Cât de grea este bila?

Ăsta e un aspect interesant...

Nu am spus nimic despre greutatea - sau mai bine spus masa - bilei. Într-adevăr. Dar de ce? Pentru că nu contează! Da, e contraintuitiv, dar masa bilei nu contează în determinarea timpului necesar ca bila să ajungă la suprafața oricărui corp ceresc menționat. În fapt, dacă dai drumul unui țânțar și unui elefant de la o înălțime de un 1 km, cele două vietăți vor atinge suprafața planetei după exact 14,3 secunde! Din nou, excludem frecarea cu aerul atmosferic.

Dacă nu ți-e clar care e diferența dintre masa și greutatea unui corp, citește acest articol: De ce greutatea ta e diferită pe planeta Marte?

Iar dacă găsești confuz faptul că două corpuri cu masa complet diferită ajung la sol, în cădere liberă, în același timp, citește articolul nostru: De ce corpuri cu mase diferite cad cu aceeași viteză în vid?

Dar pentru o explicație mai profundă citiți: Gravitația este efectul curbării spațiu-timpului unde explicăm că, în fapt, spațiul este în cădere către un corp masiv, cum este Pământul.

Iar dacă vrei să citești despre ceva și mai incredibil, vezi articolul nostru în care vorbim despre faptul că atunci când ești în cădere liberă către suprafața terestră, nu tu accelerezi către planetă, ci planeta accelerează către tine!

În fine, acum că ai aflat lucruri uluitoare despre cum funcționează universul, poți lua o cană cu ceai și privi videoclipul de mai jos. E scurt. Ce-a fost mai greu, deja ai parcurs :)