În urmă cu câteva zile (29 mai), Derek Muller, un tânăr care popularizează știința pe YouTube cu real succes, s-a arătat dispus să încerce o mașinărie a unui inventator, Rick Cavallaro, care susține că mecanismul inventat de el, adică o elice atașată în spatele vehiculului, permite deplasarea acestuia mai repede decât vântul. Ideea ar fi că atunci când vehiculul se mișcă sub acțiunea vântului, elicea are propriul ei rol, adăugând accelerație și făcând astfel ca deplasarea să fie mai rapidă decât a vântului.

Muller a publicat videoclipul pe canalul său (îl puteți vedea mai jos), susținând că Rick Cavallaro a avut dreptate!

Apare, desigur, o problemă:  dacă este adevărat, nu avem de-a face cu o încălcare a principiului conservării energiei?



Explicația lui Derek Muller

Muller oferă și o explicație pentru succesul operațiunii:
• elicea funcționează ca ventilator
• aceasta ajunge la o anumită viteză de rotație pe timpul deplasării
• putem considera că se află într-un mediu în care nu are loc mișcarea aerului, dat fiind că se se deplasează cu viteza vântului
• elicea lovește moleculele de aer și, datorită modului special în care este construită, împinge aerul în spate, oferind astfel o nouă sursă de propulsie, pe lângă forța vântului.

 




Pariul

Profesorul de fizică Alexander Kusenko (Universitatea California, Los Angeles) nu e de acord cu afirmațiile și explicațiile lui Muller. Spune că raționamentul este greșit, neștiințific.

Așa că cei doi au ajuns să pună un pariu de 10 mii de dolari.

Ce spune Kusenko? Că ce vedem în videoclip este înșelător.

În condiții de vânt variabil, vehiculul accelerează pe perioada în care vântul este mai puternic, apoi se deplasează din inerție și decelerează atunci când vântul își pierde din intensitate. Pentru o perioadă scurtă, într-adevăr, vehiculul se deplasează mai repede decât vântul. Dar în condiții de vânt constant nu este posibil să ajungem la o viteză a vehiculului mai mare decât viteza vântului.

În plus, viteza vântului nu este aceeași la nivelul solului și la nivelul elicei, viteza vântului la nivelul elicei (situată la câțiva metri deasupra solului, după cum puteți vedea în videoclip) putând fi mai mare decât cea la nivelul solului. Acest lucru, singur, poate explica atingerea aparentă a unei viteze mai mari decât cea a vântului de către vehicul, dar pentru asta ar trebui ca vehiculul să se deplaseze la o viteză de 85 - 90 % din viteza vântului, lucru dificil de atins în realitate.

 


credit: Alexander Kusenko (versiunea în lb.română: scientia.ro)

 

Explicațiile complete ale lui Kusenko le puteți citi aici.



Ce urmează?

Urmează ca Muller să demonstreze că ce a afirmat în videoclip este adevărat.

Muller va încerca să demonstreze teoria sa într-un mediu controlat, folosind o replică de mici dimensiuni a vehiculului real, pe care l-ați văzut în videoclip.

Trei faimoși fizicieni, Bill Nye, Neil deGrasse Tyson și Sean Carroll, sunt „arbitri” în această „bătălie” științifică.


Vom reveni cu rezultatul experimentului, dar cred că lucrurile sunt clare de pe acum...


Write comments...
symbols left.
Ești vizitator ( Sign Up ? )
ori postează ca „vizitator”
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.