Celula eucariotă

Organite celulare: (1) nucleol; (2) nucleu
; (3) ribozomi; (4) vezicule; (5) reticul endoplasmatic rugos; (6) aparatul Golgi; (7) citoschelet; (8) reticul endoplasmatic neted; (9) mitocondrie; (10) vacuole; (11) citoplasmă; (12) lizozom și (13) centriol.

Celulele sunt cele mai mici unități ale unui organism. Toate celulele au trei lucruri în comun, indiferent de ce tip sunt. Celulele au o membrană celulară, care separă interiorul celulei de exterior, citoplasma, un fluid gelatinos, și ADN-ul, materialul genetic al celulei.

Celulele se împart în două categorii. În prima categorie sunt celulele eucariote. Acestea au organite care includ nucleul și alte părți speciale. Celulele eucariote sunt cele mai avansate, cum ar fi cele găsite în plante sau animale. În cea de-a doua categorie se află celulele procariote. Acestea nu au un nucleu sau organite conținute într-o membrană. Deși au material genetic, acesta nu se află într-un nucleu. Celulele procariote sunt întotdeauna organisme unicelulare, cum ar fi bacteriile.

Ce sunt organitele?

„Organite" înseamnă „organe mici". Organitele sunt părți specializate ale unei celule care îndeplinesc funcții unice.

Să începem cu nucleul, centrul de control al unei celule. Nucleul conține ADN-ul, materialul genetic. ADN-ul îi dictează celulei ce să facă și cum să o facă.

Cromatina este ADN-ul într-o formă expandată și încâlcită în interiorul membranei nucleare. Când o celulă este gata de a se divide, ADN-ul se comprimă în structuri ce poartă numele de cromozomi.

Nucleul conține și un nucleol, o structură în care sunt produși ribozomii. După ce ribozomii părăsesc nucleul, aceștia au sarcina importantă de a „sintetiza" sau a face proteine.

În afara nucleului, ribozomii și restul organitelor se găsesc în interiorul citoplasmei, care este o substanță gelatinoasă. Ribozomii pot să se miște liber în interiorul citoplasmei sau să se atașeze reticulului endoplasmatic, abreviat şi RE.

Sunt două tipuri de RE: RE rugos - care are ribozomi atașați și RE neted - care nu are ribozomi atașați.

Reticulul endoplasmatic este închis în membrană și este un pasaj pentru transportarea materialelor, cum ar fi proteinele sintetizate de ribozomi.

Proteinele și alte materiale ies din reticulul endoplasmatic în mici vezicule unde sunt primite de aparatul Golgi. Pe când proteinele se mișcă în interiorul aparatului Golgi, ele sunt transformate în forme pe care celulele le pot utiliza.

Aparatul Golgi reușește asta pliind proteinele în forme utilizabile sau adăugându-le alte materiale peste, cum ar fi lipide sau carbohidrați.

Vacuolele sunt structuri ca niște săculeţe ce depozitează diferite materiale. În celula acestei plante, vacuola centrală depozitează apă.

Înapoi la celula animală, vei vedea un organit numit lizozom. Lizozomii sunt ca niște gunoieri ce adună părțile deteriorate ale celulei. Sunt umplute cu enzime care descompun resturile celulare.

Mitocondria este un organit care funcționează ca o centrală electrică în celulele animalelor și plantelor. În timpul unui proces numit respirație celulară mitocondriile creează molecule ATP, care asigură energia pentru toate activitățile celulei. Celulele care au nevoie de mai multă energie au mai multe mitocondrii.

Celula își păstrează forma prin intermediul citoscheletului. Citoscheletul include microfilamente fibroase care sunt alcătuite în proteine și microtubului care sunt niște tuburi mici și goale.

Unele organisme, cum ar fi plantele, care sunt organisme fotoautotrofe, însemnând că acestea capturează energia solară, au celule ce conțin un organit numit cloroplast. Fotosinteza are loc în cloroplast. Cloroplastul este verde fiindcă are un pigment verde, clorofila.

Celulele plantelor au, de asemenea, și un zid în exteriorul membranei lor celulare ce îi asigură forma, o susțin și o protejează. Celulele animalelor nu au un perete.

Există multe alte structuri unice găsite în doar câteva tipuri de celule. Iată câteva exemple. În oameni, tractul respirator este căptușit cu celule care au cili. Acestea sunt proiecții asemănătoare unor perișori microscopici ce se pot mișca în valuri. Această abilitate ajută la prinderea particulelor inhalate din aer pe care le expiră prin strănut.

O altă trăsătură unică ale unor celule sunt flagelii. Unele bacterii au flageli. Flagelul este asemănător unei mici cozi ce ajută celula să se miște sau să se propulseze. Singura celula umană care are un flagel este celula spermatozoid.

STRUCTURA CELULARĂ
(videoclipul are subtitrare în lb. română)

Pe scurt, de reținut: celulele eucariote sunt celule animale sau vegetale ce conțin un nucleu si organite închise într-o membrană. Celulele procariote, pe de altă parte, sunt organisme unicelulare fără aceste lucruri. Toate celulele au membrană celulară, citoplasmă si material genetic. Deși doar celulele plantelor au cloroplaste și celulele animale și cele vegetale au mitocondrii.

— ••• —

Bonus:

TRANSPORTUL CELULAR
(subtitrare în lb. engleză)

Cel mai cunoscut rol al membranei celulare este transportul. Datorită moleculelor ce formează membrana, aceasta acţionează ca o barieră împotriva substanţelor hidrofile (care sunt solubile în apă). Transportul membranar se clasifică în funcţie de mărimea moleculei transportate, în microtransport şi macrotransport sau în funcţie de consumul de energie – transport activ şi transport pasiv.