HamiltonHamilton, William Rowan (Dublin, 4.08.1805 - Dunsink, 02.09.1865) a fost un matematician şi mecanician irlandez. Prima sa instruire a primit-o în familie şi prin studiul personal (fără a urma vreo şcoală înainte de a studia la universitate).

A fost un copil precoce: la trei ani învăţase engleza şi avea cunoştinţe înaintate de aritmetică; la 5 ani citea şi traducea din latineşte, greceşte, ebraică, mai apoi din franceză, italiană, din limbile orientale – astfel că la 13 ani cunoştea tot atâtea limbi câți ani avea; după această perioadă se dedică matematicii.

Până la 17 ani, stăpânea calculul integral, astronomia; a făcut descoperiri asupra sistemelor de raze (o aplicaţie a algebrei la optică) şi a scris (în 1822) un memoriu despre contactul curbelor şi al suprafeţelor algebrice. Studiile superioare le-a făcut la Trinity College din Dublin (totdeauna fiind premiat), iar la 22 de ani a fost desemnat profesor de astronomie la Universitatea Dublin. A fost membru al Academiei Regale din Irlanda şi preşedinte al ei, membru corespondent al Academiei de Științe din Paris şi primul membru străin al Academiei Naţionale din Statele Unite.

Hamilton a adus contribuţii însemnate în calculul vectorial, introducând noţiuni şi denumiri utilizate frecvent astăzi; a extins operaţiile algebrice asupra numerelor complexe culminând cu descoperirea cuaternionilor (1843); a enunţat principiul minimei acţiunii şi a dat sistemul de ecuaţii diferenţiale canonice ale matematicii (1834); a scos în evidenţă (începând cu 1824) analogia matematică dintre optica geometrică şi mecanică (a cărei idee a condus, mai târziu, la descoperirea microscopului electronic).

Opere principale:
Theory of systems of rays (1828);
On a general method în dynamics (1834);
Lectures on quaternions (1853);
Elements of quaternions (1865).

Pt a posta comentarii: creați un cont pe site, folosiți contul de FB, Twitter sau Google ori postați ca vizitator (fără nicio formalitate de înregistrare). Pt vizitatori comentariile sunt moderate (nu se publică automat).

Sprijiniţi-ne cu o donaţie.