Galileo GalileiGalilei, Galileo (Pisa, 15.02.1564 – Arcetri-Firenze, 08.01.1642) a fost un mecanician, fizician şi astronom italian. Galileo s-a instruit la şcolile din Pisa şi Florenţa. Acesta a studiat la Universitatea din Pisa medicina, filozofia şi, independent, matematica.

A fost profesor de geometrie şi astronomie la universitatea absolvită, iar la Universitatea din Padova a predat cursul de mecanică şi astronomie. Pentru a se dedica fenomenelor ştiinţifice, a părăsit (în 1610) cariera didactică, devenind ulterior primul matematician al Curţii ducatului de Toscana. A fost membru al Academiei dei Lincei. Datorită teoriilor sale înaintate cu privire la mişcarea Pământului, a fost chemat în faţa tribunalului inchizitorial (în 1632), umilit şi silit să renege aceste teorii; se spune că, ieşind din sala de judecată a strigat: “Eppur si muove!”.

Alături de Isaac Newton (1642 – 1727), Galileo Galilei este fondatorul mecanicii. Din experienţe, a dedus legile căderii corpurilor la suprafaţa Pământului (1602), principiul inerţiei(independent de Leonardo da Vinci (1452 – 1519) şi J. Kepler(1571 – 1630)), a introdus noţiunea de acceleraţie şi a stabilit legea acţiunii forţei – punând bazele dinamicii (începând cu 1589); a intuit principiul conservării energiei, a pus în evidenţă relativitatea mişcării în mecanică. A imaginat un “termoscopio” bazat pe dilatarea aerului, pentru măsurarea temperaturii.

Citiţi şi: Sir Isaac Newton - viaţa şi opera

Perfecţionând luneta, a folosit-o, cel dintâi, în cercetări astronomice; astfel, a văzut, primul, suprafaţa accidentată a Lunii (ajungând la convingerea că nu există deosebiri dintre “ceresc” şi “pământesc”, cum susţinea doctrina lui Aristotel, sec. 4 î.e.n.)), a descoperit natura stelară a Căii Lactee şi primii patru sateliţi ai lui Jupiter, precum şi fazele planetei Venus şi a demonstrat mişcarea ei în jurul Soarelui (în 1609); a observat inelele lui Saturn (1610), petele solare şi, cu ajutorul lor rotaţia Soarelui în jurul axei sale. De asemenea, a sesizat independenţa perioadei oscilaţiilor unui pendul simplu de amplitudinea lor – folosind aceasta la măsurarea timpului; a stabilit că frecvenţa vibraţiilor este corelatul fizic al înălţimii sunetului.

Citiţi şi ampla biografie: Galileo Galilei (1564-1642)

Contribuţiile matematice privesc: studiul unor curbe - lui datorându-se primele cercetări asupra lănţişorului (1638) şi denumirea cicloidei (1598); amplificarea metodei infinitezimale – atunci în constituire – în mecanică, astronomie şi geometrie(de exemplu, la stabilirea (în 1604) a unui “compas geometric şi militar” pentru efectuarea mecanică a unor operaţii aritmetice şi pentru reducerea la scară a unei schiţe; prezentarea, pentru prima dată în ştiinţă, a unui exemplu de mulţimi echivalente: mulţimea numerelor naturale şi mulţimea pătratelor acestor numere.

G. Galilei a purtat o vastă corespondenţă, pe teme ştiinţifice cu circa 500 de persoane (semnalăm în această ordine de idei că, printre curiozităţile Bibliotecii universitare din Cluj se află volumul Galileo a Madona Cristina di Lorena, care cuprinde corespondenţa marelui savant cu o adeptă a teoriilor sale; volumul, imprimat în 1897, are înălţimea de 15 mm, lățimea de 10 mm şi grosimea de 6 mm).

Opere principale:
Sermones du motu gravium (1589);
Breve instruzione all’ architecttura militare (1593);
Sidereus nuncius (1610);
Istoria e dimostrazioni intorno alte macchie solari eloro accidenti (1613);
Dialogo sopra i due massimi sistemi del mondo (1632);
Discorsi e dimostrasioni matematiche intorno a due nuove scienze attenenti alla mecanica ed i miovimenti locali (1638).

Pt a posta comentarii: creați un cont pe site, folosiți contul de FB, Twitter sau Google ori postați ca vizitator (fără nicio formalitate de înregistrare). Pt vizitatori comentariile sunt moderate (nu se publică automat).

Sprijiniţi-ne cu o donaţie.