Canibalism găuri negreEste canibalism… în spaţiu! Vă uitaţi la o imagine cu două găuri negre absolut colosale recent descoperite, care se luptă în prezent în inima unei galaxii numite NGC3393. Ei bine, poate că ”se luptă” nu e chiar cuvântul potrivit – pentru că una dintre ele o mănâncă pe cealaltă.

Se crede că cele două găuri negre despre care este vorba aparţin tipului ”supermasive” (şi da, aceasta e terminologia oficială). Găurile negre supermasive sunt regiuni din spaţiu-timp care sunt de milioane sau chiar miliarde de ori mai mari decât Soarele şi care sunt observate în general în centrul galaxiilor mari.

Găuri negre

O echipă de astronomi condusă de  Giuseppina Fabbiano – Astrofizician Senior de la Centrul Harvard-Smithsonian pentru Astrofizică – estimează că cele două găuri negre din centrul lui  NGC3393 au o masă de  la 1 până la 30 de milioane de ori mai mare decât cea a Soarelui şi crede că ele sunt implicate în ceea ce numim o ”fuziune minoră”, i.e. un proces prin care o galaxie cu o masă relativ mai mare o ”mănâncă” pe una mai mică.

Imaginea de mai sus este amestec de raze X obţinute de observatorul (albastru) cu raze X Chandra, trimis de NASA şi informaţii optice obţinute de Telescopul Spaţial Hubble (auriu). Un detaliu (porţiunea încadrată a imaginii) ce înfăţişează doar informaţiile obţinute cu ajutorul razelor X (ilustrate aici) dezvăluie cele două găuri negre.

În ultimul număr al publicaţiei Nature, echipa de cercetare explică faptul că cele două găuri negre sunt nu numai cele mai apropiate găuri negre supermasive pe care le-am văzut vreodată (la o distanţă de aproximativ 160 de milioane de ani-lumină), dar şi o parte a primei fuziuni minore la care am fost vreodată martori. În timp, gaura mai mică va fi înghiţită de corespondenta ei mai mare, devenind o singură entitate din centrul galaxiei nou-formate NGC 3393.

Textul reprezintă traducerea articolului http://io9.com/5836693/what-happens-when-one-black-hole-eats-another-black-hole?tag=thisisawesome, publicat de io9.com.
Traducerea: Ana Cristina Dumitrache