Telescopul spatial HubbleÎn cei 21 de ani de activitate, telescopul spaţial Hubble al NASA a realizat o mulţime de fotografii extraordinare care înfăţişează galaxii şi nebuloase îndepărtate. Vă prezentăm în continuare 10 dintre acestea, considerate printre cele mai reuşite.

Galaxia Sombrero

Galaxia Sombrero este considerată cea mai frumoasă fotografie realizată de Hubble. Numită oficial galaxia M104, galaxia Sombrero se află la 28 de milioane de ani-lumină de noi, conţine cam 800 de milioane de stele şi are un diametru de circa 50.000 de ani-lumină.

Nebuloasa Furnicii

Nebuloasa Furnicii este un nor de praf şi gaz. Numită oficial Mz3, ea seamănă cu o furnică atunci când este privită de telescoape aflate la sol. Nebuloasa Furnicii se află în galaxia noastră, la o distanţă de Pământ undeva între 3.000 şi 6.000 de ani-lumină.

Nebuloasa Eschimoşului

Nebuloasa Eschimoşului poartă numele oficial de NGC 2392. Este denumită astfel deoarece arată ca un chip uman învelit într-o glugă de piele, cum au eschimoşii. "Gluga" constă de fapt dintr-un inel de obiecte sub formă de comete care se îndepărtează de această stea dispărută de curând. Nebuloasa Eschimoşului este în galaxia noastră, la o distanţă de cam 5.000 de ani-lumină faţă de Pământ.

Nebuloasa Ochiului de Pisică

Nebuloasa Ochiului de Pisică.

Nebuloasa Clepsidrei

Nebuloasa Clepsidrei se află în galaxia noastră, la o îndepărtare de aproximativ 8.000 de ani-lumină de Terra. Arată astfel pentru că vânturile interstelare sunt mai slabe la mijlocul ei.

Nebuloasa Conului

Nebuloasa Conului. Partea reprezentată aici are o lungime de 2,5 ani-lumină.

Furtuna Perfectă

Furtuna Perfectă. Acesta este numele acestei regiuni din Nebuloasa Lebedei, aflată la 5.500 ani-lumină depărtare, descrisă ca un "ocean de atomi de hidrogen şi mici cantităţi de oxigen, sulf şi alte elemente".

Noapte cu Stele

Noapte cu Stele. A fost denumită astfel pentru că amintea astronomilor de pictura lui Van Gogh cu acelaşi nume. Este un halo de lumină din jurul unei stele din galaxia noastră.

NGC 2207 şi IC 2163

Ochiii strălucitori ai două galaxii care se ciocnesc în constelaţia indepărtată Canis Major. Cele două galaxii sunt NGC 2207 şi IC 2163.

Nebuloasa Trifid

Nebuloasa Trifid. Este o "maternitate stelară", situată în galaxia noastră, la circa 9.000 de ani-lumină depărtare de noi. Este unul din locurile unde se creează stele noi în galaxia noastră.

Fotografii primite de la d-na Magda Stavinschi.