Pământul se învârte în jurul propriei axe în 23,934 ore. Dar de ce? Și se va opri vreodată?

Știm că Pământul se învârte în jurul propriei sale axe. Atunci când e noapte în locul de pe planetă în care ne aflăm, Soarele este de cealaltă parte a planetei. Dar de ce se învârte Terra? De ce nu stă nemișcată? Ține de modul în care structurile cosmice se formează, fie că este vorba despre galaxii ori sisteme solare.

Înainte să citești articolul, poți arunca o privire pe articolele indicate sub acest paragraf, care explică cum a evoluat universul. Înțelegând povestea nașterii și evoluției universului, explicațiile de mai jos vor fi mult mai ușor de înțeles.

1) Formarea și evoluția structurii universului. (1) Galaxiile
2) Formarea și evoluția structurii universului. (2) Roiurile de galaxii, vidurile și filamentele galactice
3) Formarea și evoluția structurii universului. (3) Istoria evoluției universului, pe scurt
4) Scurtă istorie a începuturilor universului nostru...

Textul de mai jos, din ghilimele, este, în fapt, scris de unul dintre cei mai valoroși contributori pe secțiunea Q&A a site-ului. Oferim integral răspunsul acestuia, cu unele mici modificări, completări ale noastre, după care o să venim cu unele adăugiri.

De ce se rotește Pământul în jurul propriei axe

Înainte de formarea planetelor, în locul lor exista un amestec de gaz, praf și roci de diferite dimensiuni. Prin ciocniri (în bună parte plastice), aceste particule s-au unit gravitațional. Fenomenul se numește „acreție”. Temperaturile din sistemul solar au făcut ca cele patru planete interioare să fie formate predominant din rocă, iar cele patru exterioare predominant din gaz.

Particulele din praful inițial aveau diverse orbite în jurul Soarelui. Cu cât o particulă era mai aproape de Soare, cu atât viteza ei pe orbită era mai mare (atât viteza liniară, cât și cea unghiulară), dar orbitele nu erau perfect circulare, deci se mai și intersectau. Asta înseamnă că aglomerarea de particule care avea să devină planeta Pământ era bombardată din diferite direcții cu particule care aveau diferite viteze. La fiecare ciocnire momentul cinetic (rotația) Pământului se mai schimba un pic.

Contracția norului molecular (complex gigantic de formare a stelelor alcătuit în principal din hidrogen molecular, H2, un gaz care nu emite nicio lumină la temperaturile scăzute observate în norii moleculari) se datorează propriei gravitații a particulelor din acel nor. Există și o forță opusă, de destindere din cauza presiunii gazului, dar gravitația învinge. Particulele din exteriorul zonei de densitate crescută sunt atrase și ele gravitațional și cad în acea zonă. Astfel aglomerarea moleculară crește în masă (și în temperatură) și înghite materia din jur, cu excepția particulelor care au suficientă viteză laterală pentru a rămâne pe orbite. Așa se face că în sistemul nostru solar Soarele conține practic întreaga masă, iar planetele și celelalte corpuri reprezintă doar circa 0,14%.

Până azi, dat fiind numărul imens de revoluții ale planetelor în jurul Soarelui, fiecare planetă și-a curățat foarte bine vecinătatea orbitală de particule care mai rămăseseră, astfel acum mai există doar resturi infime. Fac excepție asteroizii, cometele și alte obiecte care nu au devenit planete sau sateliți.

Din același nor molecular se formează și stelele și planetele. De fapt distincția dintre stea și planetă e parțial convențională; există corpuri cerești cu proprietăți intermediare, pe care cu greu le poți clasifica (diverse tipuri de pitice cenușii). Există sisteme compuse din două sau mai multe stele și s-ar putea să existe și sisteme compuse numai din planete.

Steaua fură aproape toată materia pentru că aproape toată materia norului molecular are viteze laterale prea mici ca să orbiteze și deci să nu cadă în protostea. Pare surprinzător că planetele au viteze atât de mari, dar ele au viteze mari tocmai pentru că se compun din materia care reprezenta excepția în norul molecular, particulele cu viteze foarte mari. Materia cu viteze mai mici a contribuit la formarea stelei centrale.

Se pare că Luna s-a format în urma unei ciocniri cu un corp foarte mare. Dacă e adevărat, atunci cu siguranță acea ciocnire a produs o schimbare majoră în rotația Pământului, atât în viteza de rotație, cât și în orientarea axei.

Sub influența Lunii și a Soarelui, forțele mareice au micșorat tot timpul viteza de rotație a Pământului. Perioada de rotație se poate măsura cu mare precizie și putem constata că există o ușoară încetinire de la an la an. Unele cutremure pot avea însă efectul invers, de ușoară accelerare a rotației, din cauză că reașezarea unor mase mari din scoarța planetei modifică momentul de inerție (ca la pirueta unei balerine care își strânge brațele lângă corp și astfel crește viteza de rotație).