Tilly Norwood
„Actrița” Tilly Norwood

Tilly Norwood este cel mai în vogă „actor” din Hollywood în acest moment. Cariera ei a fost prezentată în publicații precum Variety, BBC și Forbes, pentru a menționa doar câteva. Toate acestea sunt forme de publicitate la care un tânăr actor aflat la început de drum poate doar visa. Dar Tilly nu visează. Și nici nu joacă propriu-zis, în sensul strict al cuvântului, pentru că Tilly este o actriță IA, creată de Particle6 Studios, o companie britanică de producție cinematografică axată pe inteligența artificială.

Desigur, au mai existat și alți „actori” IA. Carrie Fisher a fost celebru „readusă la viață” în „The Rise of Skywalker” în 2019. James Cameron a folosit „actori” digitali de fundal pentru a popula „Titanic” în 1997. Dar până acum, nicio creație IA nu a reușit să capteze atenția mediatică la nivelul la care a făcut-o Tilly. Acest succes se datorează, în parte, creatoarei ei – Eline Van Der Velden – și echipei acesteia. Ei au lansat-o pe Tilly pe piață ca pe o „personaj”: ceva conceput să joace și să exprime emoții.

După cum a declarat Van Der Velden pentru site-ul de știri din domeniul divertismentului „Screen Daily”: „[Tilly este] un act de imaginație și măiestrie, nu foarte diferit de a desena un personaj, a scrie un rol sau a modela o interpretare”. 

Există, fără îndoială, o măiestrie tehnologică în crearea ei. Dar există și o zonă gri, în care această creație se bazează pe munca, vocile, fizionomia și arta altora – amestecate în cod, modelate pentru media contemporană și ambalate într-un videoclip de comedie cu focalizare difuză, suficient de „meta” încât să respingă criticile.

Munca mea cu actorii a fost întotdeauna profund satisfăcătoare. La „Guildford School of Acting”, unde predau, abordarea noastră se întemeiază pe convingerea că actoria se naște dintr-o combinație de meșteșug, empatie, colaborare și, mai presus de toate, o explorare autentică a ceea ce înseamnă să fii om. 

Povestea „creației” lui Tilly a stârnit o reacție puternică în rândul studenților cu care lucrez: un amestec de oroare, teamă și, poate cel mai tulburător, resemnare. Resemnarea în fața ideii că, într-adevăr, aceasta ar putea fi direcția spre care se îndreaptă industriile creative.

Reacția actorilor consacrați a fost imediată și profundă. Când a auzit că agenți de talente contactau deja compania de producție în speranța de a o reprezenta pe Tilly, actrița de top Emily Blunt a spus reporterilor: „Doamne, suntem terminați. Asta e cu adevărat, cu adevărat înfricoșător. Haideți, agențiilor, nu faceți asta. Vă rog, opriți-vă. Opriți-vă din a ne lua conexiunea umană”.

Acea conexiune umană este esența. Practicianul rus de teatru Konstantin Stanislavski, a cărui operă a îndemnat constant actorii să caute adevărul interior și umanitatea, a rezumat perfect ideea. În cartea sa *An Actor Prepares* (1936), el scria: „A încălca regula de a folosi propriile tale sentimente echivalează cu a ucide persoana pe care o întruchipezi, pentru că îl lipsești de un suflet omenesc palpitant și viu, adevărata sursă de viață a unui rol”.

Într-un interviu recent acordat lui Jay Shetty, actrița Emma Watson a reflectat asupra modului în care versiunea de „star de cinema” a propriei persoane devenise, în mintea ei, un fel de avatar. Ea a vorbit deschis despre drumul său de la filmele „Harry Potter”, despre hipersexualizarea la care a fost supusă în mass-media și despre scrutinul permanent aplicat acum fiecărui cuvânt și fiecărei poziții publice.

Pentru producători, regizori și studiouri, o figură docilă și comercializabilă precum Norwood este o perspectivă extrem de atrăgătoare: un „actor” care nu are nevoie de coordonator de intimitate, care nu se abate de la mesaj pe rețelele sociale sau, poate mai neliniștitor, care ar putea fi programat să o facă. 

Deși realizarea tehnologică este impresionantă, alegerea unei „actrițe” subțiri, filiforme, de douăzeci și ceva de ani ridică serioase semne de întrebare.

Într-o lume în care dinamica puterii și abuzurile sunt în sfârșit denunțate prin mișcarea #MeToo, nu e de mirare că Tilly Norwood și-a făcut apariția. 

„Actrița” este programabilă și utilizabilă. Arată ca un om, dar, în esența sa, este lipsită de ceea ce contează. Și așa va rămâne mereu. Pentru că ceea ce face un actor cu adevărat este acel ceva inefabil: umanitatea.

{loapdosition rectangle}
Traducere după ‘AI actor’ Tilly Norwood is dividing Hollywood de Nicholas Scrivens, MA Musical Theatre, University of Surrey. 

Write comments...
symbols left.
Ești vizitator ( Sign Up ? )
ori postează ca „vizitator”
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.

Dacă apreciezi articolele SCIENTIA, sprijină site-ul cu o donație!

Cumpără de la eMag și Cărturești și, de asemenea, sprijini scientia.ro.