Vocile familiare pot îmbunătăți activitatea de procesare a limbii vorbite printre copiii școlari, conform unui studiu realizat de NYU's Steinhardt School of Culture, Education, and Human Development. Cu toate acestea, avantajul unei voci familiare constă în faptul că acest lucru ajută copiii să proceseze și să înțeleagă cuvinte pe care deja le cunosc, nu și cuvinte noi care nu se află în vocabularul lor.


Rezultatele publicate în luna august în mediul on-line, în publicația Journal of Child Language, sugerează că, în fapt, copiii stochează informațiile privind persoana care vorbește cu scopul de a le identifica și utiliza ulterior, așa cum s-a dovedit și în cazul adulților.

Cercetările au arătat că atunci când adulții recunosc vocea unei persoane, pot înțelege și procesa mult mai repede și mai clar ceea ce le comunică respectiva persoană. Acest concept, cunoscut drept avantajul vorbitorului familiar, intervine în situații în care este dificil să auzi. Spre exemplu, într-o cameră zgomotoasă sau plină de lume, adulții pot înțelege mai bine acele voci care le sunt familiare.

Cu toate acestea, nu s-a cercetat îndeajuns modul în care copiii procesează vocile familiare și nefamiliare. Copiii se află într-un proces continuu de învățare a limbii, iar abilitățile acestora sunt mai puțin dezvoltate comparativ cu cele ale adulților, totuși aceștia sunt mai afectați de zgomotele de fond. Dacă și copiii dețin avantajul vocilor familiare, atunci este posibil ca îmbunătățirea procesării limbii să conducă la noi resurse cognitive pentru alte sarcini.

"Majoritatea adulților se adaptează la modul în care vorbesc oamenii", susține Susannah Levi, în calitate de autor al studiului și profesor asistent privind Știința Comunicării și a Tulburărilor de Limbaj la NYU Steinhardt. „Este util să știm că adulții au un avantaj în ceea ce privește vocile cunoscute pentru că dacă înveți cum vorbește o persoană, ulterior poți să utilizezi această informație în avantajul tău. Am fost curioși să vedem dacă și când se dezvoltă acest avantaj și la copii”.

Scopul prezentului studiu a fost de a identifica dacă există acest avantaj al unei voci cunoscute la copiii cu vârste cuprinse între 7 și 12 ani. La studiu au participat 41 de copii care au fost rugați mai întâi să asculte și să repete o serie de cuvinte pentru a oferi cercetătorilor un nivel de referință privind acuratețea cu care fiecare copil identifică cuvintele.
 
Ulterior, copiii au petrecut 5 zile învățând vocile a trei vorbitori bilingvi, de germană-engleză, reprezentați de personaje animate în cadrul unui program pe calculator. Personajele au spus mai multe denumiri formate dintr-un singur cuvânt, iar copiii au învățat să identifice personajele după vocea lor.

La final, copiii au realizat o serie de sarcini în care au auzit cuvinte rostite de șase vorbitori bilingvi de germană-engleză, iar ulterior au fost rugați să repete respectivele cuvinte. Dintre cei șase vorbitori, trei reprezentau vocile personajelor pe care le învățaseră deja.

Jumătate dintre cuvintele utilizate în cadrul acestei sarcini erau cuvinte comune pe care copiii puteau să le cunoască și să le utilizeze (precum pisică, carte și îmbrățișare), iar cealaltă jumătate cuprindea cuvinte mai puțin familiare sau chiar necunoscute (precum dezgust, inteligent și nul). La studiu s-au utilizat înregistrări ale vorbitorilor bilingvi pentru a permite cercetătorilor să verifice dacă copiii s-au familiarizat cu accentul vorbitorilor.

Studiul a demonstrat cum copiii pot cu o exactitate mai mare să repete cuvintele rostite de voci familiare, arătând astfel o îmbunătăţire a capacităţii lor de a procesa limba vorbită cu ajutorul vocilor familiare. Totuși, această îmbunătățire a fost limitată la cuvintele pe care aceștia le cunoșteau, familiaritatea nefiind utilă în cazul cuvintelor pe care nu le cunoșteau.

„Nu a contat pe cine auzeau copiii în cazul cuvintelor necunoscute – o voce cunoscută sau străină – deoarece exista posibilitatea ca aceștia să înțeleagă sau nu”, susține Levi.

Copiii cu performanțe scăzute la testul de referință s-au bucurat cel mai mult de beneficiile aduse de auzul unei voci cunoscute. În plus, chiar dacă au învățat trei voci cu accente germane, accentele nu au oferit un avantaj copiilor atunci când au auzit voci necunoscute cu accent german.

Levi a observat că rezultatele obținute pot influența copii care învață în medii cu zgomot de fond.

„Adulții și copiii pot procesa limba destul de bine în medii liniștite sau cu căștile pe urechi. Dar majoritatea activităților, inclusiv învățarea în sălile de clasă, se realizează în medii care nu sunt liniștite”, susține Levi. „Acest studiu arată că în fapt copiii au putut să sintetizeze informațiile privind modul în care vorbește o persoană și să utilizeze acest lucru în avantajul lor. Un posibil beneficiu ar putea fi faptul că atunci când există zgomot de fond, iar copiii ascultă o voce familiară, ca de exemplu vocea profesorului, aceștia pot utiliza familiaritatea în avantajul lor”.

Imagine: flickr.com, Licensed under CC-BY 2.0
Traducere de Georgiana MC după Children-familiar-voices-strangers

Write comments...
symbols left.
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.