Doctorul Stuard Derbyshire, psiholog la Universitatea din Birmingham, a invitat 123 de studenţi să participe într-un experiment ce a constat din privirea a trei videoclipuri şi descrierea sentimentelor încercate pe timpul vizionării acestora. Primul videoclip conţinea o scenă cu un fotbalist care îşi rupea piciorul, al doilea o secvenţă în care un jucător de tenis îşi luxa glezna, iar ultimul surprindea momentele în care unui pacient îi era administrată o injecţie.

Toţi subiecţii participanţi la experiment au afirmat că pe timpul vizionării materialelor filmate au avut măcar o dată sentimentul de frică, dezgust, disconfort ori tristeţe. O treime dintre studenţi au susţinut că au resimţit durere în aceeaşi parte a corpului care era vătămată în videoclipuri.

În urma acestor raportări, cercetătorii au reluat testele cu 10 cei mai sensibili subiecţi şi 10 dintre studenţii cel mai puţin sensibili. Rezultatele scanării prin rezonanţă magnetică funcţională (fMRI) au arătat diferenţe majore între cele două grupuri, fiind un indiciu puternic pentru concluzia că senzaţiile de durere clamate de cei din grupul celor sensibili sunt reale.