AtenţieAtenţia (eng. mindfulness), un antrenament mental care dezvoltă o concentrare susținută şi care poate schimba modul cum gândesc, simt şi acţionează oamenii, ar putea reduce simptomele stresului şi ale depresiei şi ar încuraja starea de bine la şcolari.

 

 

Aceasta, potrivit unui nou studiu publicat online de  British Journal of Psychiatry. Acum când sesiunea examenelor de vară este în plină desfăşurare, şcolarii resimt stresul la niveluri mult mai ridicate decât în timpul anului. Cercetătorii au arătat că acum mai mult ca oricând, intervenţiile de reducere a stresului au cel mai mare impact în această perioadă a anului. Există din ce în ce mai multe dovezi că intervenţii de sporire a atenţiei adulţilor sunt eficiente şi contribuie la îmbunătăţirea sănătăţii mentale şi a stării de bine.  Cu toate acestea, s-au urmărit prea puţin efectele unor astfel de încercări în ceea de priveşte copiii şi adolescenţii.

O echipă de cercetători condusă de profesorul Willem Kuyken  de la Universitatea din Exeter, în asociere cu Universitatea Oxford şi cu Universitatea Cambridge, precum şi cu proiectul Atenţia în Şcoli (Mindfulness in Schools Project), a recrutat  522 de elevi cu vârste cuprinse între 12 şi 16 ani, din 12 şcoli gimnaziale pentru a face parte dintr-un studiu de cercetare. 256 de elevi de la şase şcoli au beneficiat  timp de nouă săptămâni de cursurile despre atenţia în clasă ale planului de studii elaborat de proiectul Atenţia în Şcoli. Ceilalţi 266 de elevi de la celelalte şase şcoli nu au participat la aceste lecţii şi au acţionat ca un grup de control.

Toţi elevii au fost monitorizaţi după o perioadă de trei luni. Această monitorizare a fost calculată să coincidă cu perioada examenelor de vară – o potenţială perioadă de stres crescut pentru tineri. Cercetătorii au descoperit că acei copii care participaseră la programul despre atenţie au avut mai puţine simptome depresive, fiind mai puţin stresaţi şi într-o stare mult mai bună decât cei care au făcut parte din grupul de control.

În mod încurajator, în jur de 80% dintre tineri au spus că au continuat să folosească practicile învăţate în timpul cursurilor despre atenţie şi după terminarea programului de nouă săptămâni din cadrul proiectului. Profesorii  şi şcolile au evaluat aceste cursuri drept fiind folositoare şi foarte plăcute de învăţat şi de predat. 

Cercetătorul coordonator, profesorul Kuyken a declarat: "Descoperirile noastre oferă dovezi promiţătoare cu privire la eficienţa acestui program de formare despre atenţia la orele de curs. Am constatat că tinerii care au participat în acest program au avut mai puţine simptome de depresie, atât imediat după terminarea programului, cât şi la trei luni după aceea. Aceasta este o descoperire foarte importantă, dat fiind că o stare de depresie acută poate afecta performanţele copilului la şcoală şi reprezintă un factor de risc pentru apariţia ulterioară a depresiei în adolescenţă şi la maturitate”.

Profesoara  Katherine Weare, care a avut o contribuţie de bază în promovarea rezilienţei în şcoli, a afirmat:  "Aceste descoperiri vor fi de mare interes pentru şcolile noastre mult prea încordate care încearcă să găsească modalităţi simple, rentabile şi captivante pentru promovarea rezilienţei studenţilor lor - dar şi a personalului lor – într-o vreme când adolescenţa devine din ce în ce mai dificilă, când personalul se confruntă cu un stres considerabil, iar şcolile sunt supuse unor presiuni din toate părţile să dea rezultate pe toate fronturile. Acest studiu demonstrează că atenţia poate contribui la o stare de bine şi la reducerea problemelor – ceea ce este în concordanţă cu cunoştinţele noastre despre cât de folositoare este învăţarea bine planificată şi implementată la nivel social şi emoţional. Următorul pas este să realizăm un test aleatoriu de control al acestui plan de învăţare privind atenţia la orele de curs, care să cuprindă mai multe şcoli, mai mulţi elevi şi o monitorizare de mai lungă durată.”

Profesoara Felicia Huppert de la Universitatea  Cambridge a afirmat că "Descoperirile vin în sprijinul argumentului că aceste cursuri de formare despre atenţie pot îmbunătăţi starea psihologică de bine a tuturor elevilor, nu numai a celor  care au simptome asociate cu obişnuitele probleme de sănătate mentală. Starea de bine la nivel psihologic a fost dintotdeauna legată  de a învăţa mai bine, de a avea relaţii sociale şi performanţe şcolare, astfel că o consolidare a bunăstării la nivel psihologic va contribui la obţinerea unor bune rezultate la învăţătură".

Traducere de Daniela Albu după mindfulness-wellbeing-stress-school-children cu acordul editorului

Write comments...
symbols left.
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.