Maria SharapovaPotenţialul efect negativ al modelelor extrem de slabe şi al celebrităţilor feminine ”periate pe computer” asupra imaginii corporale şi asupra stimei de sine a femeilor este un subiect bine documentat. Ar putea imaginile sportivelor de top să schimbe ceva?

 

 

 

Ar putea creşterea numărului femeilor care practică sport de performanţă să determine media să înfăţişeze idolii feminini într-un mod diferit, benefic? Dovezile empirice sugerează că nu. Spre exemplu, înainte Olimpiadei de Iarnă din 2010, schioarele şi sportivele care practicau snowboarding-ul au apărut pe coperta revistei Sports Illustrated în – aţi ghicit – costume de baie. Un nou studiu realizat de către Elizabeth Daniels asupra a 258 de eleve şi 171 de studente a investigat felul în care femeile şi fetele se simt atunci când văd imagini ale corpurilor unor sportive.

Participantele au fost repartizate în trei grupuri – fie s-au uitat la cinci imagini ale unor sportive îmbrăcate în echipamentul lor complet şi plasate într-un context sportiv (baschetbalista Anne Strother, skateboardista Jen O'Brien, tenismena Jennifer Capriati, surferiţa Lisa Anderson şi fotbalista Mia Hamm), fie s-au uitat la cinci imagini ale unor sportive nu foarte îmbrăcate într-un context sexualizat (baschetbalista Lauren Jackson, patinatoarea Ekaterina Gordeeva, înotătoarea Jenny Thompson, jucătoarea de softball Jenny Finch şi tenismena Anna Kournikova), fie s-au uitat la cinci imagini ale unor modele îmbrăcate în costume de baie, cărora li s-au dat nişte nume la întâmplare.

 

 

 

După ce au privit prima şi ultima din cele cinci fotografii alocate (adică Lauren Jackson şi Anna Kournikova în contextul sexualizat,  Anne Strother şi Mia Hamm în contextul sportiv), participantelor li s-a cerut să scrie un paragraf în care ”să descrie femeia din imagine şi să comenteze pe marginea felului în care fotografia respectivă o face să se simtă”. 

Descoperirea cheie este aceea că fetele şi studentele care au privit imaginile sexualizate ale sportivelor tindeau să spună că admiră sau că invidiază trupurile sportivelor, comentau asupra atractivităţii acestora şi îşi evaluau propriile trupuri în mod negativ. Participantele care au privit modelele îmbrăcate în costume de baie au reacţionat în mod similar, cu excepţia faptului că au comentat doar arareori asupra caracterului nepotrivit al imaginilor, ca şi cum ar fi ajuns să accepte portretizarea femeilor în acest fel. Daniels spune că imaginile sexi ale sportivelor ”nu au şanse mai mari să determine privitorii să reflecteze asupra propriei lor activităţi fizice sau a aprecierii sportului decât imaginile sexualizate cu modele”.

Prin contrast, participantele care au văzut sportivele într-un context sportiv tindeau să comenteze asupra hotărârii, pasiunii şi dedicării acestora, afirmau că se simt motivate să facă sport şi reflectau asupra propriei lor participări sportive sau asupra sporturilor pe care le practicau. ”Introducerea mai multor imagini înfăţişând performanţele sportivelor în media ar putea ajuta la promovarea activităţii fizice în rândul fetelor şi tinerelor”, a spus Daniels. ”În prezent, sportivele sunt în mare parte absente din revistele dedicate adolescentelor.”

 

 

Traducere după How do women and girls feel when they see sexualised or sporty images of female athletes?, cu acordul editorului.
Traducere: Ana Cristina Dumitrache

Write comments...
symbols left.
Ești vizitator ( Sign Up ? )
ori postează ca „vizitator”
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.