Albert EinsteinŞtiinţa suferă de o problemă de imagine. Mulţi studenţi o percep ca prea dificilă şi îi consideră pe oamenii de ştiinţă savanţi cu minţi superioare, parcă veniţi din altă lume. Prezentarea eforturilor îndelungi şi a eşecurilor lor profesionale poate schimba situaţia.

 

 

Un nou studiu realizat în Taiwan testează beneficiile educării elevilor de liceu în legătură cu problemele cu care s-au confruntat fizicieni eminenţi – Galileo, Newton, Einstein.

Pe parcursul a trei lecţii computerizate desfăşurate într-o săptămână, unui număr de 88 de studenţi cu rezultate slabe le-au fost predate nu doar teoriile relevant dezvoltate de aceste personajele, dar şi frustrările şi perseverenţa acestora. Spre exemplu, au auzit cât de mult a muncit Newton şi ce natură curioasă avea (incluzând comentariul său „ţin în faţă subiectul constant, până când, încetul cu încetul, primele idei se transformă în teorii complete.”) şi au auzit despre eforturile lui Einstein, dar şi despre eşecul acestuia, de a dezvolta o teorie unificată câmpului – la care a lucrat pe parcursul ultimilor 25 de ani de viaţă.

 


 



Pentru comparaţie, alţi 93 de studenţi au parcurs cele trei lecţii computerizate, însă fără informaţiile despre viaţa oamenilor de ştiinţă, şi încă 90 au parcurs o versiune a cursului în care au aflat informaţiile din spatele realizărilor oamenilor de ştiinţă, incluzând descoperirile lor cheie şi datele acestora.

Faptul că au aflat despre eforturile şi problemele întâmpinate de oamenii de ştiinţă a avut beneficii importante comparativ cu celelalte două cursuri. Studenţii ce au învăţat despre acestea şi-au făcut o imagine mai complexă, mai puţin stereotipică despre aceşti oameni de ştiinţă, privindu-i ca pe nişte oameni extrem de muncitori. Pentru studenţii care nu erau deloc interesaţi de ştiinţă înainte, acest lucru a reprezentat o creştere a interesului pentru acest domeniu. Studierea informaţiilor despre străduinţele savanţilor a îmbunătăţit de asemenea memorarea (a fost verificat acest lucru cu o săptămână mai târziu) materialului teoretic, şi le-a îmbunătăţit capacitatea de a rezolva probleme complexe bazate pe materialul lecţiilor.

Huang-Yao Hong şi Xiadong Lin-Siegler, care au făcut aceste descoperire, consideră că beneficiul includerii în materialul de curs a prezentării eforturilor depuse de oamenii de ştiinţă asupra memoriei acestora ar putea avea de-a face cu faptul că îi ajută pe aceştia să facă conexiuni între concepte cheie diferite, şi că le amplifică reacţiile emoţionale şi cognitive la contactul cu materialul de curs. De asemenea, cercetătorii cred că aceste informaţii suplimentare îi ajută pe studenţi să sesizeze legăturile dintre teorii, fapt care îi ajută la rezolvarea problemelor complexe.

Este nevoie de cercetări ulterioare pentru a face o diferenţă între efectele informaţiilor despre eforturile depuse de oamenii de ştiinţă în plan profesional şi al celor care prezintă detalii din biografiile acestora. De asemenea, descoperirile trebuie testate într-un context cultural diferit şi pe o perioadă mai lungă de timp.

„Ajutând studenţii să afle despre problemele obişnuite cu care s-au confruntat oamenii de ştiinţă pe parcursul întreprinderilor lor profesionale, le putem inspira acestora un interes mai mare pentru studiu şi ştiinţă, ceea ce ar fi benefic pentru generaţiile de oameni de ştiinţă ce vor veni,” au declarat Hong şi Lin-Siegler.



Textul reprezintă traducerea articolului
Hearing about scientists' struggles helps inspire students and boosts their learning, publicat de bps-research-digest.blogspot.com, cu acordul autorului.
Traducerea: Anca Negulescu

Write comments...
symbols left.
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.