Adolescenti alergandUn studiu publicat online în British Journal of Sports Medicine demonstrează că exerciţiul fizic moderat spre intens sporeşte performanţele şcolare ale adolescenţilor şi, în special, ajută fetele să îşi îmbunătăţească cunoştinţele din domeniul ştiinţific.

 

 

 

Îmbunătăţirile au fost de lungă durată, datele demonstrând un efect de tipul doză-răspuns; cu cât efortul fizic a fost mai mare, cu atât a crescut impactul său asupra rezultatelor testului.

Autorii consideră că, dacă datele vor fi confirmate ulterior, ar apărea implicaţii în sănătatea publică şi în politica educaţională.

Autorii îşi bazează afirmaţiile pe un eşantion reprezentativ de aprox. 5000 de copii implicaţi în studiul Children of the 90s (Copii ai anilor 90), denumit şi Avon Longitudinal Study of Parents and Children (ALSPAC), care evaluează sănătatea pe termen lung a 14000 de copii născuţi în Regatul Unit între 1991-1992, în sud-vestul Angliei.

A fost măsurată durata şi intensitatea activităţii fizice zilnice a copiilor la vârsta de 11 ani, timp de 3 şi 7 zile, utilizând accelerometre montate pe centuri elastice.

Accelerometrele au arătat că numărul mediu de minute consacrate zilnic exerciţiilor fizice moderate spre intense la vârsta de 11 ani a fost de 29 pentru băieţi şi 18 pentru fete, semnificativ mai puţin decât valoarea recomandată de 60 de minute.

Performanţele şcolare la limba engleză, matematică şi ştiinţe au fost stabilite formal pentru vârstele de 11 ani (test naţional obligatoriu; etapa 1), 13 ani (test naţional obligatoriu; etapa 2) şi 15/16 ani (General Certificate of Secondary Education; GCSE; ETAPA 4).



Rezultatele au fost corectate în funcţie de unii factori susceptibili de a influenţa realizările şcolare, precum: greutatea la naştere, vârsta mamei la naştere, consumul de peşte gras, fumatul în cursul sarcinii, atingerea sau apropierea de pubertate, greutatea corporală actuală, factori socio-economici.

Analiza rezultatelor a demonstrat că la vârsta de 11 ani cele mai bune performanţe şcolare la cele trei obiecte de studiu au fost influenţate de activitatea fizică moderată spre intensă. Această activitate fizică a fost benefică în special la fete şi pentru domeniul ştiinţelor. Performanţele şcolare la vârsta de 13 ani au fost, de asemenea, influenţate de practicarea efortului fizic moderat spre energic la vârsta de 11 ani.

Rezultatele de la examinările GCSE susţinute la vârsta de 15/16 ani au fost şi ele influenţate de practicarea efortului fizic, cu sporuri decelabile ale performanţelor pentru fiecare 17 minute/zi de efort suplimentar (băieţi) şi fiecare 12 minute/zi suplimentar (fete), petrecute în exerciţiu fizic la vârsta de 11 ani.    

Din nou, fetele au beneficiat cel mai mult la obiectele de studiu ştiinţifice. Autorii comentează că ”este o descoperire importantă, în special în lumina politicilor curente din Regatul Unit şi Uniunea Europeană, care intenţionează să mărească numărul de femei implicate în activităţi ştiinţifice”.

Autorii au adăugat că rezultatele ar putea fi descoperiri întâmplătoare, dar adaugă şi că rezultatele ar putea reflecta diferenţele dintre sexe în ceea ce priveşte impactul activităţilor fizice asupra creierului.

Datele obţinute au determinat autorii să facă speculaţii asupra efectelor posibile ale suplimentării efortului fizic moderat spre intens până la valori apropiate de cele 60 de minute recomandate. 

În concluzie: ”Influenţele efortului fizic moderat spre intens asupra performanţelor şcolare au implicaţii pentru sănătatea publică şi politica educaţională, oferind şcolii şi părinţilor date asupra efectelor importante ale măririi duratei destinate efortului fizic”.



Traducere de Ştefan Brăgărea după moderate-vigorous-boosts-teens-academic, cu acordul editorului.

Write comments...
symbols left.
Ești vizitator ( Sign Up ? )
ori postează ca „vizitator”
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.