PetrelSpecie: Pterodroma baraui. Habitat: Insula Réunion din vestul Oceanului Indian. Împerecherea: la lumina palidă a lunii. Poate că dacă ar fi să numim o vietate activă la lumina lunii, ne-am gândi cu toţii la un vârcolac. Totuşi, astăzi nu vom părăsi teritoriul realităţii.

Dacă ar trebui să numim un animal care este cel mai activ în timpul lunii pline, chiar şi aceea dintre noi care sunt neatinşi de farmecul seriei de filme „Twilight” s-ar putea să se gândească la un vârcolac.

Subiectul nostru de astăzi nu este o bestie mistică, totuşi. Petrelii (pelicanoide) Barau sunt unele dintre puţinele specii de păsări tropicale care se folosesc de lună ca de un fel de ceas deşteptător. În timpul sezonului de împerechere, pasărea se deplasează pentru a-şi întâlni partenerul în locuri de împerechere de pe inspirat numita insulă Réunion, care se află lângă ţărmul Madagascarului.

Păsările monogame se sincronizează în călătoriile lor folosind luna plină ca un fel de „ecolocaţie” ce indică faptul că este timpul să se împerecheze.

„Prima sosire în colonie este esenţială în sistemul de împerechere al animalelor coloniale, precum păsările marine”, scrie Patrick Pinet de la Universitatea din Réunion, Franţa.

Ritmuri diurne

Nu este ceva neobişnuit pentru păsări să primească indicaţii de la intensitatea luminii soarelui sau de la lungimea unei zile pentru a stabili anotimpurile pentru migraţie şi împerechere. Ritmurile circadiene sunt influenţate de secreţiile de melatonină, care reflectă cantitatea şi intensitatea luminii zilei.

Dar petrelii Barau migrează longitudinal - asta înseamnă paralel cu Ecuatorul, iar aici nu sunt prea multe diferenţe între orele de răsărit şi apus din timpul iernii şi verii.

Cu toate acestea, micile modificări ale luminii zilei afectează păsările. Fluctuaţiile zilnice şi sezoniere în secreţiile de melatonină indică acestor păsări ora din zi şi perioada din an. Dar pentru a migra la momentul potrivit pentru a se asigura că îşi întâlnesc partenerii au nevoie de ceva ce variază mai fiabil.

Pinet şi colegii lui au studiat petrelii Barau mai mult de doi ani pentru a vedea dacă animalele îşi reglează comportamentul în funcţie de nivelele de lumină provenite de la lună.

„Petrecerea” din perioada cu lună plină

În timpul nopţilor cu lună plină, păsările sunt semnificant mai active, petrecându-şi 80% din timp zburând, în loc să se odihnească pe apă. Echipa lui Pinet a descoperit de asemenea că datele de sosire în colonii în timpul sezonului de împerechere coincide cu luna plină.

Echipa lui Pinet a fost prima care a folosit „furnizorii de date bio” pentru a urmări influenţa nivelului de lumină asupra comportamentului acestor păsări. Aceste dispozitive mici şi uşoare au fost legate de picioarele păsărilor, unde nu interferează cu zborul. Senzorii înregistrează durata de timp în care păsările stau sub apă şi cantitatea de lumină preluată, ceea ce dă echipei o estimare destul de bună despre locaţia păsărilor şi activitatea lor.

Echipa presupune că această creştere în intensitate ar putea însemna că păsările îşi caută prada, care este mai uşor de văzut şi care este chiar ea mai activă la lumina lunii.

Textul de mai sus reprezintă traducerea articolului Zoologger: 'Werewolf birds' hook up by the full moon, publicat de New Scientist. Scientia.ro este singura entitate responsabilă pentru eventuale erori de traducere, Reed Business Information Ltd şi New Scientist neasumându-şi nicio responsabilitate în această privinţă.
Traducerea: Duceac Irina